  • 1. Data: 2003-12-23 12:22:55
    Temat: Melioracyjna studzienka- kto tym gospodaruje?
    Od: jarkog <l...@o...pl>

    Witam serdecznie

    Piszę w imieniu mojego kolegi rolnika. Mama nadzieję ze cosik
    podpowiecie, bo to ledwowiążący końce, mały rolnik. Ma taki kłopot:
    Kilka lat temu pewien gość rowerem wpadł do studziemki melioracyjnej. I
    teraz ciągają kolegę po sądach, że niby to jego wina, że niby jego
    studzienka (częściowo). Czy możliwa jest taka częściowa odpowiedzialność
    za to, że wg. planów 20cm tej studzienki leży na terenie działki jego
    pola uprawnego? Chodzi o to że, ta studzienka nie została przez niego
    ani z jego inicjatywy zbudowana. NIe wiadomo kto ją zbudował. Studzienka
    znajduje się między tym polem a drogą(polną). Gmina, miasto i cała
    reszta nie chcą się przyznać do tej studzienki. NA jakiej podstawie i
    czy wogóle mogą go "wrobić" we współodpowiedzialność za studzienkę gdy
    ona wchodzi tylko 20cm w granicę jego pola i do tego wykopana i
    umiejscowoina była bez wiedzy (wiec i zgody) właściciela terenu?
    Dodatkowo wg jednych planów studzienka nie zahacza o jego pole a wg
    innych zahacza właśnie tymi 20-toma centymetrami.

    pozdrawiam
    JarkoG

  • 2. Data: 2003-12-23 21:20:34
    Temat: Re: Melioracyjna studzienka- kto tym gospodaruje?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "jarkog" <l...@o...pl> napisał w wiadomości

    Co to jest studzienka melioracyjna? Jeśli jest to część jakiejś sieci, to
    należy do właściciela sieci. Jeśli to jest jakaś dziura w ziemi, to
    odpowiada za nią gospodarz terenu. jeśli ta studzienka zahacza o jego
    parcelę, to pewnie generalnie jest w jakiejś drodze. No to za drogę
    odpowiada właściciel drogi i to, że studzienki zahaczają formalnie o
    jakieś parcele od tej odpowiedzialności go nie zwalnia.

    Co do samego rolnika, to gospodarstwa rolne mają (powinny mieć) z reguły
    ubezpieczenie OC, więc w ostateczności szkodę to powinno pokryć.

  • 3. Data: 2003-12-24 15:31:06
    Od: jarkog <l...@o...pl>

    Użytkownik Robert Tomasik napisał:

> [...]
    > odpowiada właściciel drogi i to, że studzienki zahaczają formalnie o
    > jakieś parcele od tej odpowiedzialności go nie zwalnia.

    Są dwa plany tej parceli z różnych okresów.
    Poniżej przedstawiłem sytuację :) Ale właśnie, gdzie można znaleźć
    przepisy omawiające kto za co odpowiada? Bo jak do tej pory Gmina i
    pozostałe instytucje spychają wszystko byle dalej od siebie. Właściciel
    twierdzi że jak wchodił w posiadanie pola to nie było żadnych studzienek
    a sam nie występował o ich budowę. Nikt nie wie kto i kiedy je zbudował
    i się nie przyznaje do nich tak właśnie jak w przypadku:

    http://www.kurierbytowski.com.pl/2001/kur-449-2001/n
    ikt_sie_do_niej_nie_przyznaje.htm

    I dodam, że własnie na tej podstawie, że wg jednego planu, na którym
    studzienka jest 20cm na terenie pola, chcą dochodzić roszczeń wobec
    kolegi rolnika. :(. To jak to jest tak naprawde z tymi przepisami i czy
    wogóle jakieś roztrzygają w takich przypadkach ??? ;(.

    Swiątecznie pozdrawiam

    PLAN nr 1:

    POLE _ - _ POLE
    \__________ - - _______________________/
    ---------- - _----------------
    - _
    - _ wydeptana ścieżka
    ---------- - - ---------------
    - -
    - _ -

    ####################################################
    ##############

    ^ ^
    | droga (polna) |
    \/ \/

    ####################################################
    ###############

    PLAN nr 2:

    POLE POLE
    \_________________________________________________/
    _ - _
    - -
    --------- - _---------------
    - _
    - _ wydeptana ścieżka
    --------- - - --------------
    - -
    - _ -

    ####################################################
    #############

    ^ ^
    | droga (polna) |
    \/ \/

    ####################################################
    ##############

  • 4. Data: 2003-12-25 11:41:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Są dwa plany tej parceli z różnych okresów.

    Ważny jest ten, który jest w Wydziale Geodezji Urzędu Miejskiego w chwili
    obecnej.

    > Poniżej przedstawiłem sytuację :) Ale właśnie, gdzie można znaleźć
    > przepisy omawiające kto za co odpowiada?

    W kodeksie cywilnym. W wypadku dziur w ziemi odpowiada właściciel
    nieruchomości. I nie bardzo się może tłumaczyć, że nie wie kto tę dziurę
    wykonał. O ile jest to jakaś trwała dziura, a nie kopiec kreta.

> [...]
    > a sam nie występował o ich budowę. Nikt nie wie kto i kiedy je zbudował
    > i się nie przyznaje do nich tak właśnie jak w przypadku:

    Jeśli rolnik jest pewien, że sam tego kanału nie wybudował (no chyba
    powinien to zauważyć - kilka złotych to kosztuje), to ja bym na jego
    miejscu złożył zawiadomienie do prokuratury powiadamiając, że ktoś bez
    wymaganego zezwolenia zbudował ten obiekt. Prokuraturze, a w zasadzie
    Policji będzie łatwiej ustalić, twórcę tej pułapki. A twórca ten powinien
    ponieść również i cywilne konsekwencje, albowiem w mojej ocenie robiąc
    taka studzienkę i nie zabezpieczając jej właściwie powinien był brać pod
    uwagę, że ktoś tam może wpaść.

    Drugą osobą odpowiedzialną za zabezpieczenie studzienki był administrator
    tej drogi. Do kogo ona należy? Rolnikowi można przypisać winę tylko o
    tyle, o ile wiedział o studzience i jej nie zabezpieczył albo kogoś nie
    powiadomił o niebezpieczeństwie. Ale takie rzeczy trudno udowodnić.

  • 5. Data: 2003-12-25 20:13:27
    Od: jarkog <l...@o...pl>

> [...]
    > tyle, o ile wiedział o studzience i jej nie zabezpieczył albo kogoś nie
    > powiadomił o niebezpieczeństwie. Ale takie rzeczy trudno udowodnić.

    Dziękuję może to kolegę na duchu podniesie i nasunie coś jego adwokatce :)

    Pozrawiam
    JArkoG