  • 151. Data: 2020-04-15 10:06:31
    Temat: Re: Maseczki - jak to wygląda w prawie innych krajów?
    Od: Kviat

    > otóż żelazna logika, to takie powiedzenie, o czymś co wydaje się
    > logiczne, ale tylko na pierwszy rzut oka, nie bierze pod uwagę
    > wszystkich uwarunkować, tylko bardzo uproszczony model.

    Być może u Ciebie tak jest.
    W moim świecie to co napisałeś nazywamy paralogizmem.

    > Przykładem
    > takiej żelaznej logiki jest taki dowcip:
    > "Co jest ważniejsze: słońce, czy księżyc"
    > "księżyc, bo słońce świeci w dzień, jak i tak jest jasno, natomiast
    > księżyc świeci w nocy"

    Nie. To nie jest przykład żelaznej logiki.
    To jest właśnie przykład na paralogizm, czyli błędne rozumowanie
    prowadzące do fałszywego wniosku. Jest to błąd fałszywego założenia
    (Księżyc nie świeci).

    > Masz tu właśnie przykład żelaznej logiki. mam nadzieję, że przykład
    > wyjaśnił wystarczająco obrazowo określenie. Nie sądziłem, że ktoś go
    > może nie znać.

    Też mi się to w głowie nie mieści, że ktoś może go nie znać.
    Żelazna logika oznacza logikę elementarną, podstawową. Nie do
    podważenia, widoczną na pierwszy rzut oka. O ile "zwykła" logika może
    komuś sprawić trudności poprzez swoje niuanse i nie zawsze intuicyjne
    zasady wnioskowania, o tyle logika żelazna, elementarna jest na tyle
    czytelna, że zrozumiała nawet dla laika.

    Dlatego właśnie zwrotu żelazna logika używa się w przypadkach
    podstawowych, gdzie coś wynika z czegoś wprost, bez konieczności
    przedstawiania ciągu logicznego.

    Jeżeli A to B -> Żelazna logika

    A to C ponieważ:
    Jeżeli A to B, a B to C, to A to C

    A przynajmniej tak jest w moim świecie.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 152. Data: 2020-04-15 10:32:27
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    W dniu 15-04-2020 o 10:06, Kviat pisze:

> [...]
    >
    > Dlatego właśnie zwrotu żelazna logika używa się w przypadkach
    > podstawowych, gdzie coś wynika z czegoś wprost, bez konieczności

    Cóż widać żyjemy w innych środowiskach, bo dla większości osób z którymi
    się spotykam, to właśnie żelazna logika tym się różni od zwykłej logiki,
    że jest jej parodią. Bo logika sama w sobie jest 0:1 - czyli wynik
    zawsze jest prawda albo fałsz. Więc sama w sobie jest czymś prostym i
    podstawowym. Ale cóż... Jak chcesz, mogę Twoje wnioskowanie nazwać
    paralogizmem.

    --
    http://zrzeda.pl

  • 153. Data: 2020-04-15 11:36:08
    Od: Kviat

> [...]
    >
    > Cóż widać żyjemy w innych środowiskach, bo dla większości osób z którymi
    > się spotykam, to właśnie żelazna logika tym się różni od zwykłej logiki,

    Więc większość osób z którymi się spotykasz się myli:
    https://pl.wiktionary.org/wiki/logika

    Jest to związek frazeologiczny
    "elementarna / żelazna logika" - poprawne, rzeczowe myślenie oparte na
    związkach przyczynowo-skutkowych

    Przeciwieństwem jest brak logiki, bez logiki, sprzeczny z logiką

    > Bo logika sama w sobie jest 0:1 - czyli wynik
    > zawsze jest prawda albo fałsz. Więc sama w sobie jest czymś prostym i
    > podstawowym.

    Tak, ale tylko w przypadkach szczególnych. Prostych i podstawowych.
    Uogólnieniem jest logika rozmyta, wielowartościowa.

    > Ale cóż... Jak chcesz, mogę Twoje wnioskowanie nazwać
    > paralogizmem.

    No pewnie, że możesz. Tylko po co?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 154. Data: 2020-04-15 12:33:26
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    W dniu 15-04-2020 o 11:36, Kviat pisze:

> [...]
    > związkach przyczynowo-skutkowych
    >
    > Przeciwieństwem jest brak logiki, bez logiki, sprzeczny z logiką

    Cóż w czasie PRL-u żelazna logika była uważana jako brak logiki, bo
    wiązało się ją z logicznymi wywodami urzędników.

    i chyba nie tylko ja tak uważam:

    http://bibsy.pl/UAP0CzeN/zelazna-logika
    https://demotywatory.pl/4863866/Zelazna-logika
    https://potreningu.pl/motivators/1496/zelazna-logika
    ---czekolada-to-salatka

    Ale jak chcesz, brnij dalej.

    > No pewnie, że możesz. Tylko po co?

    By nazwać zrozumiałym dla Ciebie językiem
    --
    http://zrzeda.pl

  • 155. Data: 2020-04-15 16:52:34
    Od: Kviat

    > Cóż w czasie PRL-u żelazna logika była uważana jako brak logiki,

    Chyba tylko wśród Twoich znajomych.
    Zaskoczę Cię, też coś tam coś tam pamiętam z PRL.

    > bo
    > wiązało się ją z logicznymi wywodami urzędników.

    Może to było związane z regionem?
    Bo na pewno nie z właściwym znaczeniem tego określenia.

    > i chyba nie tylko ja tak uważam:
    >
    > http://bibsy.pl/UAP0CzeN/zelazna-logika
    > https://demotywatory.pl/4863866/Zelazna-logika
    > https://potreningu.pl/motivators/1496/zelazna-logika
    ---czekolada-to-salatka

    No przecież, że nie tylko Ty. Twoi znajomi również, więc jest spore
    prawdopodobieństwo, że jeszcze ktoś używa tego w niewłaściwym znaczeniu.
    Np. wyznawcy pisu w niewłaściwym znaczeniu używają słów "prawda",
    "prawo", "sprawiedliwość". Faszyści w niewłaściwym znaczeniu używają
    słów "patriotyzm", "naród"...
    To wcale nie tak rzadkie zjawisko.

    > Ale jak chcesz, brnij dalej.

    Jeżeli dla kogoś demotywatory stanowią źródło, to trudno, nic na to nie
    poradzę. Osobiście bardziej mnie przekonuje pl.wiktionary.org, co nie
    wyklucza tego, że pisał to jakiś głąb, który nie ma pojęcia o czym
    pisze. Możesz wpis wyedytować i w dyskusji przekonać autora, że się
    pomylił, a jako argument podać linki do demotywatorów i do swoich znajomych.

    > By nazwać zrozumiałym dla Ciebie językiem

    Dziękuję. Specjalnie dla mnie nauczyłeś się nowego słowa, więc czuję się
    zaszczycony. Teraz proponuję, żebyś nauczył się go używać we właściwym
    znaczeniu. Tak samo jak zwrot żelazna logika.

    Pozdrawiam
    Piotr

    PS. zaniepokoiłeś mnie swoim dziwacznym rozumieniem "żelaznej logiki" i
    z ciekawości zapytałem świeżo upieczoną doktorkę (nie mylić z
    lekarką...), która robiła doktorat z językoznawstwa (język propagandy i
    takie tam głupoty), celowo nie prawnika, bo prawnicy mają podstawy
    logiki już na pierwszym roku, więc u nich odpowiedź byłaby oczywista (a
    przynajmniej u tych bardziej rozgarniętych, bo są i tacy, którzy nie
    wiedzą jak się pisze i wymawia "wziąć").
    Oczywiście nie wprowadzałem jej w niuanse naszej dyskusji, wziąłem ją z
    zaskoczenia :) i nie dałem czasu na zastanowienie i grzebanie po
    słownikach. Z niezrozumiałych dla mnie powodów potraktowała to poważnie,
    że niby ją egzaminuję, czy coś. W przeciwieństwie do Ciebie, nie
    zaskoczyła mnie swoją odpowiedzią, a już się zacząłem martwić, że to
    jednak ja się mylę. No cóż... każdy ma swoich znajomych i jakoś musi się
    dostosować żeby nie wyjść na głąba, więc nie miej do mnie pretensji
    jeżeli nie przyznam ci racji, bo ja lubię swoich znajomych i nie
    chciałbym w ich oczach wyjść na głąba.

  • 156. Data: 2020-05-10 02:05:20
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Why we should all be wearing face masks:
    www.bbc.com/future/article/20200504-coronavirus-what
    -is-the-best-kind-of-face-mask