  • 11. Data: 2013-10-06 08:47:35
    Temat: Re: List intencyjny?
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

  • 12. Data: 2013-10-06 09:14:42
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

> [...]
    > tym czy "list intencyjny" jest listem intencyjnym czy umową decyduje jego

    Kodeks Pracy:
    Art. 26.
    Stosunek pracy nawiązuje się w terminie określonym w umowie jako dzień
    rozpoczęcia pracy, a jeżeli terminu tego nie określono - w dniu zawarcia
    umowy.
    Art. 29.
    § 1. Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia
    oraz warunki pracy i płacy, w szczególności:
    1) rodzaj pracy,
    2) miejsce wykonywania pracy
    3) wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem
    składników wynagrodzenia,
    4) wymiar czasu pracy,
    5) termin rozpoczęcia pracy.
    § 2. Umowę o pracę zawiera się na piśmie. Jeżeli umowa o pracę nie została
    zawarta z zachowaniem formy pisemnej, pracodawca powinien, najpóźniej w dniu
    rozpoczęcia pracy przez pracownika, potwierdzić pracownikowi na piśmie
    ustalenia co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków.

    Mój komentarz:
    Umowa o pracę jest jednoznaczna, treść jej jest ściśle wyznaczona i musi być
    zawarta na pismie.
    Istnieje w KP wyraźne pojęcie "Stosunek pracy". Umowa o pracę bez nawiązania
    stosunku pracy jest jak wyrok bez Klauzuli Wykonalności. Jeżeli stosunek
    pracy nie zostanie nawiązany, to wcześniej zawarta umowa o pracę nie jest
    wdrożona i jej postanowienia jak również konsekwencje wynikające z KP nie
    mają zastosowania. Strony mogą dochodzić swoich racji w drodze procesu
    cywilnego.
    Podanie ręki przyszłemu pracodawcy po jego słowach "to przyjdż jutro do
    roboty" nie jest zawarciem umowy o pracę.
    Można to traktować tylko jako umowę cywilną.
    W Kodeksie Cywilnym zarówno list intencyjny jak również umowa jest umową
    dowolną zawieraną na zasadach Kodeksu Cywilnego. W ramach takiej umowy
    możemy umówić sie że sprzedam Ci Wawel za 10 zł, pod warunkiem że wcześniej
    zamieciesz jego dziedziniec. Taka umowa nie jest oczywiście umową o pracę
    wg. KP.

    pozdr

  • 13. Data: 2013-10-14 22:28:06
    Od: p47 <k...@w...pl>

    On 2013-10-05 09:29, Danusia wrote:

> [...]
    >>
    > W Kodeksie Pracy nie ma pojęcia "list intencyjny" i do czasu podpisania
    > umowy o pracę postanowienia Kodeksu Pracy nie mają zastosowania.

    Tu bym polemizował, bo zawrzeć umowę o pracę mozna tez w innej formie,
    np. ustnie, tyle, ze trudniej w przypadku sporu jest wówczas dowieść jej
    warunków, ale Kodeks Pracy, jesli ktoś pracuje (jest zatrudniony)
    obowiązuje niezaleznie od formy umowy.
    Przed wielu laty , i to przy okazji podejmowania pierwszej w zyciu
    pracy!! mój bezposredni szef obiecał mi m.in. pewne, dość atrakcyjne
    wynagrodzenie. Pracę podjąłem i dopiero po 2 tyg. , gdy tzw personalny
    wrócił z urlopu przedstawiono mi do podpisu pisemną umowę, gdzie
    wynagrodzenie było znaczaco niższe bo "inni pracownicy na podobnym
    stanowisku będa się buntowąc".
    Zmiany nie zaakceptowałem i nie dałem się zastraszyć,- poszliśmy do sadu
    pracy. Zakład pracy argumentował, ze umowy nie było, co zbiłem przede
    wszystkim tym, ze do pracy mnie dopuszczono i ją przez 2 tyg.
    wykonywałem. Sąd uznał, że zawarto ze mną ustną umowe o prace.
    Trudniej było dowieść wysokości obiecanych zarobków, ale i to się udalo
    m.in. na podstawie wystawionej tzw. karty BHP.
    A więc pisemna forma umowy o pracę jest zalecana, ale niekonieczna.

  • 14. Data: 2013-10-15 11:41:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Oct 2013, p47 wrote:

    > A więc pisemna forma umowy o pracę jest zalecana, ale niekonieczna.

    Ująłbym to inaczej :)
    Pisemna forma jest obowiązkowa, ale jej brak nie powoduje
    nieskuteczności.
    Niedopełnienie obowiązku niesie inne skutki, uboczne (karne na przykład).

    pzdr, Gotfryd