  • 1. Data: 2006-12-14 16:46:48
    Temat: Limit wpłat na mIKE Fundusze to tylko 3500 zł...
    Od: Tomek <t...@w...pl>

    Limit wpłat na mIKE Fundusze to tylko 3500 zł, a nie jak wynika z ustawy
    (na ten rok) 3521 zł. Oczywiście tylko w szczególnych przypadkach,
    ale zapewne na tyle częstych, że nie ja jeden mam ten problem.

    A było to tak. Wpłacałem sobie co jakiś czas różne kwoty będące
    wielokrotnością 50 zł na mIKE. Ostatnia wpłata była na 100 zł. Kiedy
    zajrzałem do historii wpłat zdziwił mnie wpis że ostatnia wpłata na IKE
    wynosi 0,00 zł. Co się okazało. Dotychczasowe wpłaty były na kwotę 3500
    zł, więc kolejna wpłata nie mogła przekroczyć 21 zł, aby nie przekroczyć
    limitu ustawowego. Oczywiście fundusze mają kwoty minimalne wpłat, więc
    21 zł wpłacić się nie dało.

    W tym jednak konkretnym przypadku wydaje mi się, że kiedy dochodzi do
    kolizji ograniczeń ustawowych oraz ograniczeń wynikających ze statutu
    funduszu, ten drugi nie może ograniczać uprawnień wynikających z ustawy.
    Patrząc nie patrząc to ona, a nie statut, stanowi prawo.

    Zadzwoniłem do Skarbca gdzie dowiedziałem się, że mój problem nie jest
    pierwszym, o którym wiedzą. Inny klient już wcześniej składał tego
    rodzaju reklamację i sprawa oparła się o zarząd TFI, który to uznał, że
    w tym przypadku ważniejsze jest ograniczenie statutowe i fakt że pewnego
    limitu kwoty wpłat klient nie może wykorzystać jest wyłącznie jego
    problemem.

    Jakie jest wasze zdanie w tym temacie? Ja nie zgadzam się z tym
    stanowiskiem, mam kilka zdroworozsądkowych argumentów w tej kwestii,
    niestety nie mam żadnych prawnych argumentów którymi mógłbym poprzeć
    swoje przypuszczenia. Dlatego też chętnie poznałbym stanowisko grupy
    prawniczej i bankowej w tym temacie.

    Ustawiłem crosspost-a, mam nadzieję że jakiś nadgorliwy bot nie wytnie
    całej dyskusji w pień ;) Jakby dyskusja w podwątkach schodziła na tematy
    typowo prawnicze bądź typowo bankowe, proszę u ustawienie stosownego FUT.

    Pozdrawiam

    crosspost warning

  • 2. Data: 2006-12-14 17:55:30
    Temat: Re: Limit wpłat na mIKE Fundusze to tylko 3500 zł...
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Tomek wrote:
> [...]
    > zł, więc kolejna wpłata nie mogła przekroczyć 21 zł, aby nie przekroczyć
    > limitu ustawowego. Oczywiście fundusze mają kwoty minimalne wpłat, więc

    Ale o co Ci chodzi ?
    Zarówno ograniczenie statutowe jak i ustawowe były znane.
    Tak trudno było pomyśleć nad tym ile wpłacać ?

    KJ

  • 3. Data: 2006-12-14 18:08:53
    Od: Tomek <t...@w...pl>

    Kamil Jońca napisał(a):
    > Ale o co Ci chodzi ?
    > Zarówno ograniczenie statutowe jak i ustawowe były znane.
    > Tak trudno było pomyśleć nad tym ile wpłacać ?

    Na przykład o to, że przy takiej interpretacji TFI może ustalić w
    statucie że minimalna kwota wpłaty to 4000 zł. I też Twoim zdaniem
    będzie OK?

    No i jeśli już się mamy czepiać, to Towarzystwo złamało statut,
    księgując mi na rachunku wpłatę 0,00 zł, czyli mniej niż wynosi limit.
    Skoro mogło zaksięgować 0,00 zł, to mogło też 21 zł. Ergo chodzi mi o
    to, że Towarzystwo jest wredne i złośliwe.

    Nie chce się zniżać do tego poziomu dyskusji, no ale co mam odpisać na
    Twój napastliwy ton i nic nie wnoszący posting?

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2006-12-14 18:53:25
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    ["Followup-To:" header set to pl.biznes.banki.]
    Dnia Thu, 14 Dec 2006 19:08:53 +0100,
    osoba podpisana: Tomek <t...@w...pl>
    napisała:

    > Na przykład o to, że przy takiej interpretacji TFI może ustalić w
    > statucie że minimalna kwota wpłaty to 4000 zł. I też Twoim zdaniem
    > będzie OK?

    Zwracam uwagę, że w takim przypadku nie dałoby się wpłacić na taki
    fundusz[1]. W przypadku funduszy mBanku - można.

    > No i jeśli już się mamy czepiać, to Towarzystwo złamało statut,
    > księgując mi na rachunku wpłatę 0,00 zł, czyli mniej niż wynosi limit.
    > Skoro mogło zaksięgować 0,00 zł, to mogło też 21 zł.

    jesteś pewien, że ci coś takiego zapisali ?

    >Ergo chodzi mi o
    > to, że Towarzystwo jest wredne i złośliwe.
    >
    > Nie chce się zniżać do tego poziomu dyskusji, no ale co mam odpisać na
    > Twój napastliwy ton i nic nie wnoszący posting?

    Hm. Jeśli uważasz mój ton za napastliwy, to bardzo mi przykro[2].
    A jeśli chodzi o nic niewniesienie, to czego się właściwie spodziewałeś?
    Ani ja, ani moi znajomi nie mieli problemów z wpłatą całego dostępnego
    limitu (przez 3 lata obowiązywania IKE), więc - da się.
    Zarówno w mBanku jak i w Arce, gdzie min wpłata jest 100 PLN (a pierwsza
    to chyba wręcz 1000) [3]

    > Pozdrawiam
    [1] - proszę nie rozpętywać dyskusji pt. "Ale jesli fundusz nadwyżkę nad
    ustawowym maksimum trzymał na nieoprocentowanym koncie do wykorzystania
    w kolejnym roku" to by sie dało
    [2] - choć nie spowoduje to mojej bezsenności.
    [3] - nie chce mi się szukać w tej chwili
    --
    Nie oddawaj Polski oszołomom.
    http://www.skubi.net/nieoddaj.html

  • 5. Data: 2006-12-14 19:13:32
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Tomek napisał(a):

> [...]
    >
    > Nie chce się zniżać do tego poziomu dyskusji, no ale co mam odpisać na
    > Twój napastliwy ton i nic nie wnoszący posting?

    Minimalna wpłata 4000zł uniemożliwiałaby w praktyce korzystanie z
    produktu. A ustawienie minimum na 100zł w mIKE (bo chyba takie jest) w
    niczym nie przeszkadza. Możesz np. ostatnią wpłatę dokonać w wysokości
    121zł i w ten sposób wykorzystas cały limit.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 6. Data: 2006-12-15 07:24:33
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 14 Dec 2006 20:13:32 +0100, Liwiusz napisał(a):

> [...]
    > niczym nie przeszkadza. Możesz np. ostatnią wpłatę dokonać w wysokości
    > 121zł i w ten sposób wykorzystas cały limit.

    W wypadku mIKE problem jest wydumany. Rzeczywistym problemem staje się w
    wypadku IKE Obligacji. Tam wielokrotność wynosi 100 zł i tego nie da się
    zmienić.
    Nawiasem mówiąc czy ktoś się orientuje na jakich zasadach odbywa się
    potrącanie różnych prowizji (np za zarządzanie) od tego IKE Obligacji.
    Sprzedają 1 szt obligacji za 100 zł żeby potrącić 10 gr prowizji?