    From: "Kojot" <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Legalnym być.
    Date: 8 Nov 2006 05:39:36 -0800

    Witam.

    Postanowiłem przejść na jasną stronę mocy, jeśli chodzi o
    legalność względem praw autorskich. Mam jednak kilka niepewności,
    stąd moje pytania. W archiwum nie znalazłem odpowiedzi na takie
    konkretne pytania, proszę zatem nie bić.

    1. Programy i gry. Tutaj nie ma żadnego "ale". Muszą być kupione w
    sklepie lub z gazetą. Co dokładnie sprawia, że jestem prawowitym
    właścicielem tego nośnika? Sam nośnik + paragon za program? Czy
    może muszę też mieć pudełko? Jeśli zaś kupuję z gazetą - czy
    muszę mieć tę gazetę, żeby być legalnym? Jeśli ją wyrzucę -
    licencja wygasa?

    2. Muzyka i filmy. Oczywiście z P2P ściąganie jest nielegalne
    (oczywiście wtedy, kiedy się je równocześnie udostępnia
    ściągając). Mam jednak już powiedzmy film i utwór na dysku. Takie,
    których nie mam oryginalnych kopii. Do wyrzucenia czy pliki posiadane
    na moim własnym komputerze są legalne (choć nie mam oryginalnych
    wersji). Krótko mówiąc - ściągnięty już film czy album muzyczny
    jest legalny (pomijając sposób zdobycia)?

    3. Przypuśćmy, że przychodzi do mnie policja i mówi, że z logów
    mojego providera wynika, że ściągałem nielegalne pliki. Sprawdzają
    komputer. Programy P2P są, ale używane do legalnych celów, nic w
    żadnych logach nie ma i co teraz jeśli:
    A) nie mam żadnych nielegalnych plików na komputerze, w mieszkaniu.
    B) mam jakieś nielegalne pliki, ale ściągnięte kiedyś, kiedyś,
    nie przy użyciu tych programów z danej instalacji systemu, softu.

    4. Seriale. Czy tutaj sytuacja wygląda analogicznie jak z filmami i
    muzyką? Jest sobie serial emitowany w amerykańskiej telewizji. Co
    tydzień ściągam jego odcinek przez P2P. Jestem piratem? Co teraz
    jeśli:
    A) serial jest dostępny w Polsce, na bieżąco w telewizji
    B) serial jest dostępny w Polsce na DVD w sklepie
    C) serial jest niedostępny w Polsce (na przykład dopiero za rok
    będzie).

    5. Posiadam kilka pirackich płyt. Czy posiadanie ich jest legalne,
    jeśli to są płyty:
    A) z muzyką w mp3
    B) z filmami
    C) z serialami
    D) z softem, grami, które nie są i nigdy nie były u mnie
    zainstalowane?

    6. Chcę się pozbyć nielegalnych płyt poprzez zniszczenie ich.
    Kolega jednak prosi mnie, żebym ich nie niszczył, ale dał jemu.
    Pomijając moralne kwestie, to czy gdy oddam mu je za darmo, a policja
    odnajdzie je u niego - mogą mnie spotkać jakieś problemy? Wskaże
    mnie na przykład jako sprzedawce tudzież po prostu osobę, od której
    dostał te nośniki.
    B) A gdy zniszczę płyty i wrzucę je do śmietnika - ktoś się
    będzie tym interesował, jeśli zobaczy? Przykładowo jedna zniszczona
    płyta mi wypadła przed śmietnikiem, potem policjant zauważył taki
    nośnik, zobaczył, że w środku jest więcej - dochodzą skąd to, o
    co chodzi?

    7. Trochę z innej beczki. Uczelnia wymaga ode mnie posiadania
    programu, którego nie udostępnia, a który nie jest darmowy, zaś
    wersja ograniczona czasowo jest za bardzo ograniczona, żebym mógł
    zrobić wszystko, co potrzebuję (powiedzmy muszę co tydzień robić
    coś, przez cały semestr, zaś program jest na 30 dni). Nie mogę
    zainstalować go ponownie po 30 dniach. Mogę ostatecznie sformatować
    dysk, zainstalować od nowa system i dopiero program i tak co 30 dni,
    ale w ten sposób tracę. Czy jest jakieś wyjście z takiej sytuacji?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi. Myślę, że jeśli temat zostanie
    przez Was poważnie potraktowany, to może stać się swoistym
    kompendium w tym temacie.

    Pozdrawiam ciepło.
    Kojot.