  • 1. Data: 2004-01-03 21:57:54
    Temat: Lawa
    Od: "Maciej Kosciowski" <M...@f...pl>

    Jak to jest w Polsce z ławą i ławnikami? Jakie mają uprawnienia sądownicze,
    w jakich sprawach mogą współorzekać i jaki mają wpływ na wyroki?

    Pozdrawiam,

    MK

  • 2. Data: 2004-01-03 23:11:36
    Temat: Re: Lawa
    Od: kam <k...@p...onet.plX>

    Maciej Kosciowski wrote:

    > Jak to jest w Polsce z ławą

    jako ławy przysięgłych - nie ma

    > i ławnikami?

    w części spraw są ławnicy, składy: 1 sędzia + 2 ławników, 2 sędziów + 3
    ławników

    > Jakie mają uprawnienia sądownicze,

    takie jak sędzia zawodowy, np. w karnych orzekają o winie i karze

    > w jakich sprawach mogą współorzekać

    w I instancji w sprawach karnych (poza postępowaniem uproszczonym),
    rodzinnych, z zakresu prawa pracy

    > i jaki mają wpływ na wyroki?

    wszystkie głosy są równe, więc teoretycznie mogą przegłosować sędziego

    KG

  • 3. Data: 2004-01-03 23:20:19
    Od: "Maciej Kosciowski" <M...@f...pl>

    "kam" <k...@p...onet.plX> wrote in message

> [...]
    > rodzinnych, z zakresu prawa pracy

    > wszystkie głosy są równe, więc teoretycznie mogą przegłosować sędziego

    A jak to wyglada w praktyce? Jak często orzekają składy, w których są
    ławnicy (tak mniej więcej, procentowo, w ilu sprawach orzekają sami
    sędziowie, a w ilu składy złożone z sędziów i ławników)?

    MK

  • 4. Data: 2004-01-03 23:24:39
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Maciej Kosciowski" <M...@f...pl> napisał w wiadomości
    > Jak to jest w Polsce z ławą i ławnikami? Jakie mają uprawnienia
    sądownicze,
    > w jakich sprawach mogą współorzekać i jaki mają wpływ na wyroki?

    Za duży. Najlepiej, gdyby ich w ogóle zlikwidować, bo są przeżytkiem starego
    systemu.

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 5. Data: 2004-01-03 23:25:26
    Od: "Rodrig von Falkenstein" <r...@g...pl>

    > "kam" <k...@p...onet.plX> wrote in message

    [ciach]

    > A jak to wyglada w praktyce? Jak często orzekają składy, w których są
    > ławnicy (tak mniej więcej, procentowo, w ilu sprawach orzekają sami
    > sędziowie, a w ilu składy złożone z sędziów i ławników)?

    To jaki skład orzeka decydują dokładnie przepisy postępowania cywilnego i
    karnego.
    Skład 1+2 jest w przewarzającej większości spraw karnych rozpatrywanych w I
    instancji w sądzie rejonowym. W sprawach karnych o zbrodnie i występki
    przekazane do kognicji sądów okręgowych obowiązuje w zasadzie skład 2+3

    W sprawch cywilnych zasadą jest jest skład zawodowy, 1 sędzia, bez ławników.
    Ale w sprawach rozwodowych i z zakresu prawa pracy są ławnicy.

    Po dokładne informacje odsyłam do właściwych kodeksów

  • 6. Data: 2004-01-03 23:36:04
    Od: "Rodrig von Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org> napisał w wiadomości
> [...]
    > sądownicze,
    >
    > Za duży. Najlepiej, gdyby ich w ogóle zlikwidować, bo są przeżytkiem

    W zasadzie popieram. Ale nie do końca. Np w sadzie pracy moga byc bardzo
    przydatni bo często dysponują informacjami, którymi nie dysponuje sędzia -
    chociażby wiedzą odnośnie procedur magazynowych, tych wszystkich kwitów,
    faktur, pokwitowań itd. W zasadzie tylko w sądzie pracy widziałem jak
    wnosili cokolwiek konstruktywnego do sprawy. W innych sprawch to nic innego
    ja mapety, wazony, paprotki tudzież słupy dekorujace stół, które najlepiej
    akby się nie odzywały bo czasami mają interesujące poglądy - np że nie można
    zgwałcić własnej żony bo ona zawsze musi męzowi "dać", albo, że dziewczynie
    nie mozna wierzyć bo wystarczy na nią spojrzeć i już widać, że ona z takich
    co z kazdym chcą.

  • 7. Data: 2004-01-03 23:40:02
    Od: kam <k...@p...onet.plX>

    Rodrig von Falkenstein wrote:
> [...]
    > karnego.
    > Skład 1+2 jest w przewarzającej większości spraw karnych rozpatrywanych w I

    A większość nie będzie w uproszczonym?

    > W sprawach karnych o zbrodnie i występki
    > przekazane do kognicji sądów okręgowych obowiązuje w zasadzie skład 2+3

    ???
    przecież 2+3 jest tylko przy dozywociu

    > Po dokładne informacje odsyłam do właściwych kodeksów

    Statystyki to tam nie znajdzie :)

    KG

  • 8. Data: 2004-01-03 23:44:23
    Od: "Rodrig von Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kam" <k...@p...onet.plX> napisał w wiadomości

    > A większość nie będzie w uproszczonym?

    Hmm... chyba nie... Chociaż... nie przejrzałem jeszcze zmian w kpk, jeszcze
    dwa lata temu większość spraw obsądzano z ławnikami.

    > ???
    > przecież 2+3 jest tylko przy dozywociu

    Racja. Mój bład. Chwilowe zaćmienie umysłu. (i lenistwo, nie chciało mi się
    pójść po kodeks)

    > Statystyki to tam nie znajdzie :)

    No cóż... watpię czy wogóle taka statystyka istnieje... ale znając nasze
    ministerstwo wszystko jest możliwe.

    Rodrig F.

  • 9. Data: 2004-01-04 07:00:11
    Od: Dredd<...@...pl>

    >W innych sprawch to nic innego
    > ja mapety, wazony, paprotki tudzież słupy dekorujace stół, które
    najlepiej
    > akby się nie odzywały

    Zakładam że nie pisałeś poważnie bo mi byłoby wstyd pisać takie
    farmazony :)
    Moim zdaniem ławnicy bywają pożyteczni także w innych sprawach, a
    że bywają lepsi i gorsi... to dokładnie tak samo jak we wszystkich
    innych sytuacjach (wśród sędziów, prokuratorów, radców etc. - czyli tzw.
    zawodowców - też się zdarzają różni)
    W sądach powszechnych ławnicy rzadko są aktywni m.in. także dlatego
    że są marginalizowani przez samych sędziów: nie daje im się do
    przejrzenia akt, nie tłumaczy zbyt wiele, poza sprawami karnymi,
    regułą jest że ławnik nie bierze udziału w całym procesie, tylko
    przychodzi z łapanki na dany dzień, coś tam usłyszy, zobaczy ale na
    kolejnym terminie często już kto inny obsadza Sąd itd.)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 10. Data: 2004-01-04 12:28:59
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Dredd" <...@...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > że bywają lepsi i gorsi... to dokładnie tak samo jak we wszystkich
    > innych sytuacjach (wśród sędziów, prokuratorów, radców etc. - czyli tzw.

    Problem w tym, że ławnicy _generalnie_ nie mają pojęcia o _prawie_. A tylko
    na jego podstawie można obecnie skazywać lub uniewinniać. Biorąc pod uwagę
    całokształt spraw karnych uważam, że ławnicy kompletnie niepotrzebni. Jak
    chcemy mieć udział społeczeństwa w procesach, to sobie stwórzmy ławę
    przysięgłych, najlepiej na kształt amerykańskim, i "lobby" ławnicze będzie
    szczęśliwe.

    > W sądach powszechnych ławnicy rzadko są aktywni m.in. także dlatego
    > że są marginalizowani przez samych sędziów: nie daje im się do
    > przejrzenia akt, nie tłumaczy zbyt wiele,

    Heh, bo sędzia nie powinien się zajmować nauczaniem ławników, tylko
    sądzeniem. A poza tym po co ławnicy mają oglądać akta, skoro w większości
    przypadków i tak nie zrozumieją, co pełnomocnik oskarżonego czy prokurator
    piszą? To są sformułowania w języku prawniczym i generalnie są one dla
    prostego ławnika - a to przecież zdecydowana większość - niezrozumiałe. Tak
    samo jak nie są zrozumiałe zasady wymierzania kary i kwestia określania czy
    dany czyn jest czy nie jest przestępstwem.

    Czyli identycznie jak prokuratorzy ;]]

    Pozdrawiam,
    Washko