  • 1. Data: 2006-10-25 19:07:27
    Temat: Kredyt studencki - kontynuacja na doktoranckich
    Od: "Ptasiek" <t...@p...onet.tousuwamy.pl>

    Witam grupę,

    Problem jest "z pogranicza", więc mam nadzieję, że piszę we właściwe
    miejsce.

    Pobierałem kredyt studencki (w WBK) w okresie studiów mgr. W październiku
    rozpocząłem studia doktoranckie (bezpośrednio po skończeniu studiów mgr) i
    postanowiłem wnioskować o kontynuację kredytu.

    Paragraf 5.5.1 świeżo znowelizowanego rozporządzenie Ministra Nauki stanowi:
    Student ma prawo do korzystania z pożyczki lub kredytu na studiach
    doktoranckich bez konieczności składania wniosku o udzielenie kredytu lub
    pożyczki, o ile korzystał z nich w trakcie jednolitych studiów magisterskich
    (...).

    Myślałem więc tak: składam wniosek o kontynuację, podpisuję wraz z żyrantami
    aneks do umowy i z głowy.

    Niestety, okazało się, że jest inaczej. Moi żyranci (ci sami, którzy byli "w
    porządku" w przypadku kredytu na okres studiów mgr) teraz się bankowi nie
    podobają: są za starzy. Niestety, nie za bardzo mam "pod ręką" osoby, które
    mogłyby mi kredyt podżyrować, a które spełniałyby kryteria banku (wiek w
    momencie zakończenia spłaty kredytu poniżej 70 lat, czyli na dziś 48 lub
    mniej lat, do tego kryteria dochodu).

    W związku z powyższym moje wątpliwości:

    1. Co to znaczy, że "Mam prawo do korzystania z kredytu bez składania
    wniosku", skoro i tak ma miejsce taki sam "magiel", jak w przypadku
    składania wniosku o nowy kredyt. Czy chodzi tylko o to, że nie muszę
    dokumentować wysokości dochodu i "łapać się" na ministerialny próg
    preferencyjny?

    2. Nowe rozporządzenie daje możliwość ubiegania się o kredyt w innym banku,
    o ile bank "pierwszego kontaktu" odrzuci wniosek z powodu braku
    wystarczającego zabezpieczenia (tak byłoby ew. w moim przypadku). Ja jednak
    nie ubiegam się o kredyt, tylko o jego kontynuację - czy podobnie byłoby ze
    mną? Tu mam spore wątpliwości, bo dwa banki musiałyby porozumieć na przykład
    w sprawie formy spłaty mojego kredytu. Istnieje też zapis, że można otrzymać
    tylko jeden kredyt na okres studiów, przy czym okres studiów to chyba suma
    lat studiów mgr i dr (par. 2 rozporządzenia, choć to straszliwie mętne dla
    mojej nieprawniczej głowy). Jednocześnie jednak par. 5.3 stanowi, że w
    przypadku ubiegania się o kredyt na studiach doktoranckich przedstawić
    należy oświadczenie o korzystaniu lub niekorzystaniu z pożyczki lub kredytu
    w trakcie jednolitych studiów mgr. Tu się gubię.

    Pozdrawiam i proszę o pomoc, bo ewentualny "dedline" na podjęcie jakichś
    działań zbliża się nieubłaganie.
    Ptasiek

  • 2. Data: 2006-10-26 10:37:53
    Od: "B L" <m...@...mail.pl>

    moja żona pytała w PeKaO i nie robili problemu - wystarczyło anex podpisać i
    nowe wekse - ale w końcu się nie zdecydowała na doktorat więc nie iem czy po
    drodze by czegoś nie wymyslili