  • 1. Data: 2005-11-30 10:07:04
    Temat: Konkurencja ze strony byłego pracownika
    Od: "kostek" <k...@N...gazeta.pl>

    Witam,
    z dużym zainteresowaniem przeczytałem artykuł dr Wiktora Cajsela
    pt."Konkurencja ze strony byłego pracownika" ze strony:
    http://www.ustawy.infor.pl/?rodzaj=1&news=2236

    Podobna sytuacja własnie spotkała moją małżonkę, opiszę w skrucie sytuację.
    Żona pracowała w firmie, sklepie internetowym zajmującym się sprzedażą
    materiałów eksploatacyjncy do druku. Podpisała tam umowę o zakazie
    konkurencji. W kwiteniu 2005 rozstała sie za porozumieniem stron. Kilka dni
    przed odejściem z pracy upomniała się o 2 dni przysługujące ustawowo na
    poszukiwanie pracy. Były pracodawca się wściekl, zapowiedział że ją zniszczy
    i nigdzie nie dostanie pracy. Od jakiegoś czasu żona jest testowana w
    gazecie traktujacej o branży papierniczo-biurowej, która to gazeta utrzymuje
    się ze sprzedaży powierzchni reklamowej. Nie jest to więc w żadnym wypadku
    konkurencja dla poprzedniej firmy. Parę dni temu firma która testuje żonę
    miała nalot policji, bo poprzedni pracodawca złożył w prokuraturze
    zawiadomienie o ujawnieniu informacji przedsiębiorstwa. Żąda odszkodowania w
    wysokości 1.500.000 zł. Policja przeszukała także nasze mieszkanie, na dysku
    komputera znalazła 4 pliki, w których znajdują się same adresy e-mail, bez
    adresów osób, firm, ulic, miast, nazw itp. Żona zbierała te maile bardzo
    długo, pochodzą one z różnych źródeł. Podczas pracy u poprzedniego
    pracodawcy, często pracowała w domu więc często maile firmowe dodawały się
    jej do książki adresowej, itp. Łącznie żona ma w tych 4 plikach około 7.000
    samych adresów e-mail. Najprawdopodobniej większość z nich pokrywa się z tym
    co ma poprzedni pracodawca w bazie, jest taka możliwość. 7.000 adresów e-
    mail to jednak mizerna ilość, biorąć pod uwagę że na stronie www.pf.pl, lub
    www.pkt.pl jestem w stanie w 2 minuty wyselekcjonować 650.000 maili różnych
    firm polskich. Jak więc widać adresy e-mail są ogólnie dostępne, nie mogę
    więc stanowić jakiejść tajemnicy firmowej, nawet pomimo podpisania umowy o
    zakazie konkurencji. Pominę fakt że żona dostała, zanim wściekł się
    pracodawca, świetne referencje. Teraz otrzymuje np. puste maile od byłego
    pracodawcy, jest to także element zastraszenia. Były pracodawca zanim złożył
    zawiadomienie do prokuratury, dzwonił także do firmy testującej małżonkę, i
    oczerniał ją telefonicznie.
    Moje pytanie jest więc następujące: czy były pracodawca ma jakiekolwiek
    podstawy do takiego działania ? Czy istnieje możliwość że prokurator nir
    oddali tego zawiadomienia ? Czy moze skierować sprawę do sądu ? Jeśli
    skieruje sprawe, jakie ma były pracodawca na jakąkolwiek kwotę ? Moja żona
    jest chora na serce, ta sytuacja jest dla niej niebezpieczna zdrowotnie, jak
    to się wogóle ma szanse zakończyć ?

    Pozdrawiam,
    Kostek

  • 2. Data: 2005-11-30 14:54:16
    Temat: Re: Konkurencja ze strony byłego pracownika
    Od: Marcin Szawurski <x...@x...pl>

    kostek wrote:
    > W kwiteniu 2005 rozstała sie za porozumieniem stron. Kilka dni
    > przed odejściem z pracy upomniała się o 2 dni przysługujące ustawowo na
    > poszukiwanie pracy.

    Nie przysługiwały jej.

    Art. 37.
    § 1. W okresie co najmniej dwutygodniowego wypowiedzenia umowy o pracę
    dokonanego przez pracodawcę pracownikowi przysługuje zwolnienie na poszu
    kiwanie pracy, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.
    § 2. Wymiar zwolnienia wynosi:
    1) 2 dni robocze - w okresie dwutygodniowego i jednomiesięcznego
    wypowiedzenia,
    2) 3 dni robocze - w okresie trzymiesięcznego wypowiedzenia, także
    w przypadku jego skrócenia na podstawie art. 361 § 1.

    Co do upierdliwego bylego pracodawcy - dziwię mu się, bo jemu można dużo
    bardziej uprzykrzyć życie - napuszczając na niego wszystkie możliwe
    kontrole.

    Zacząć można od podejrzenia nielegalnego oprogramowania. Podobno w 90%
    przypadków się sprawdza :-)

  • 3. Data: 2005-11-30 15:02:24
    Od: "Marcin Kostera" <k...@g...pl>

    Marcin Szawurski <x...@x...pl> napisał(a):

> [...]
    > kontrole.
    >
    > Zacząć można od podejrzenia nielegalnego oprogramowania. Podobno w 90%

    To fakt, pirackiego softu pewnie by się sporo znalazło, nie chcemy jednak
    zaszkodzić innym pracownikom. Mogłoby się to na nich odbić.
    Chcemy poprostu żeby to sie szybko skończyło. Przecież nie można każdego o
    byle co bezprawnie oskarżać...

  • 4. Data: 2005-11-30 15:02:34
    Od: "Marcin Kostera" <k...@g...pl>

  • 5. Data: 2005-11-30 15:30:23
    Od: leon <L...@n...interia.pl>

    > Podpisała tam umowę o zakazie
    > konkurencji. W kwiteniu 2005 rozstała sie za porozumieniem stron.
    tak z ciekawosci - czy wywiazal sie z obowiazku wyplaty wynagrodzenia
    (zdaje sie 50%) przez ten czas jak szukala nowej pracy? [nie pamietam
    jak dlugo nalezy go wyplacac] Ten obowiazek jest w przypadku wlasnie
    zakazu konkurencji.

    leon

    --
    Jezeli przyjmiemy, ze pi wynosi 2,87 to otrzymamy bledne kolo- Lysa
    Spiewaczka