  • 1. Data: 2004-11-28 15:35:44
    Temat: Kompensata wierzytelnosci - konkretny przypadek.
    Od: Chrzan <s...@s...pl>

    Witam!

    Szukalem w googlach, ale nie znalazlem odpowiedzi na moje pytanie,
    ktora by mnie w 100% satysfakcjonowala i rozwiala wszelkie
    watpliwosci.
    Sytuacja przedstawia sie nastepujaco: jest klub sportowy A, ktory ma
    dlug wobec swojego dawnego zawodnika. Wierzytelnosc te odkupuje klub
    B. W okresie transferowym klub B kupuje innego zawodnika od klubu A i
    wplaca na jego konto tylko roznice w wartosci jednoczesnie wysylajac
    oswiadczenie o kompensacie dlugu. Czy sprawa jest zalatwiona, czy klub
    A musi wyrazic zgode na takie rozliczenie?
    Jesli A nie wyraza zgody nie uznajac jednoczesnie tego dlugu - co z
    rozliczeniem (B musi zaplacic do konkretnej daty, ktora minie zanim
    sad zacznie myslec nad rozwazeniem wymagalnosci)?

    Prosze o szybka odpowiedz i z gory wielkie dzieki.

  • 2. Data: 2004-11-28 16:47:57
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > rozliczeniem (B musi zaplacic do konkretnej daty, ktora minie zanim
    > sad zacznie myslec nad rozwazeniem wymagalnosci)?

    Klub B moze bez problemu potracic swoja wierzytelnosc (odkupiona od
    zawodnika) z wierzytelnoscia klubu A wobec B. Nie ma znaczenia zgoda klubu
    A. Jezeli A bedzie to kwestionowac, to musi wytoczyc powodztwo o te kwote, a
    klub B w procesie podniesie skutecznie zarzut kompensacji. Powodztwo
    zostanie oddalone, klub B zgarnie jeszcze koszty procesu. Oczywiscie B musi
    pokryc ewentualna nadwyzke wobec A.

    Aha. Zadne odsetki itp nie rosna, bo poprostu zobowiazanie B wobec A wygaslo
    juz w chwili gdy kompensacja byla mozliwa.

    patrz szczegoly w Kodeksie Cywilnym.

    POzdrawiam
    Konrad

  • 3. Data: 2004-11-28 16:57:51
    Od: "Robert Tomasik - praca" <r...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Chrzan" <s...@s...pl> napisal w wiadomosci

    Kluczowe znaczenie ma odpoweidz na pytanie, w jaki sposób jest stwierdzona
    wierzytelnosc klubu A w stosunku do tego zawodnika. Jesli jest to prawomocny
    tytul wykonawczy, to klub B moze spokojnie te wierzytelnosc kupic i
    zastosowac kompensate. Jesli jednak wierzytelnosc nei jest prawomocnie
    stwierdzona, albo przynajmniej nie ma na to weksla to dosc ryzykownym
    posunieciem ze strony klubu B byloby odkupienie tego dlugu i puszczenie go w
    obrót. Klub B ryzykuje tym, ze w razie niekorzystnego wyroku sadu i nie
    uznania w calosci lub czesci dlugu klubu A wobec zawodnika bedzie musial
    poniesc prawem przewidziane konsekwencje niezaplacenia w terminie. W
    praktyce najpewniej odsetki. Choc bedzie mial zwrotne roszczenie w tym
    wypadku do zawodnika. Natomiast nie ma zadnego znaczenia, czy klub A jako
    dluznik wyraza zgode na dokonanie kompensaty. Moze on pozwac klub B o
    zaplate, a wówczas klub B musi przy pomocy zawodnika wykazac, ze mial racje
    co do istnienia roszczenia.

    Tak wiec, jesli roszczenie klubu A nie jest bezsporne, to w pierwszej
    kolejnosci nalezalo by w tej sprawie uzyskac stanowisko klubu. Niech napisza
    oswiadczenie przyznajace sie do dlugu, albo podpisza weksel. Wózcas nie ma
    sprawy i mozna kombinowac z kompensata.