  • 1. Data: 2022-11-04 16:10:50
    Temat: Kiedy US-PIS może łatwo zająć domenę .pl?
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Jak DNS serwer i www serwer ją obsługujące stoją w USA.
    [ Adres IP na który delegują/odsyłają zapytania serwery DNS domeny .pl]
    Z-library korzystało także z domeny DNS .pl.

    https://goodereader.com/blog/e-book-news/z-library-d
    omains-are-seized-and-pirate-book-site-is-dead
    > Z-Library domains are seized and pirate book site is dead
    > November 4, 2022 By Michael Kozlowski
    > [Image with text: This domain has been seized by United States
    > Postal Inspection Service in accordance with a court order ]

    P.S. Zbieżność nazwy US-PIS jest oczywiście przypadkowa ;-)

    --
    A. Filip

  • 2. Data: 2022-11-04 17:13:18
    Temat: Re: Kiedy US-PIS może łatwo zająć domenę .pl?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 04 Nov 2022 16:10:50 +0100, A. Filip wrote:
> [...]
    omains-are-seized-and-pirate-book-site-is-dead

    > P.S. Zbieżność nazwy US-PIS jest oczywiście przypadkowa ;-)

    Ale co to byla dokladnie za domena?

    Bo domeną .pl rządzi oficjalnie chyba nadal NASK, choc jakby sie
    troche władza rozmyła.

    Wiec nawet jak US-PIS zajmie serwer DNS jakiejs poddomeny, to
    uprawnione osoby i instucje mogą szybko przeniesc domenę na inny
    serwer. Czy ciagle miec zapasowy w innym kraju.

    Nie wykluczam, ze polecenie amerykanskiego sądu, moze w koncu trafic
    do NASK w ramach pomocy prawnej, i zostac wykonane.

    Z drugiej strony - operatorzy/dostawcy internetu na swiecie, przez
    swoje serwery DNS i routery mogą grzebac w odczytach DNS.
    Tak jak u nas zablokowano ostatnio troche "nieprawomyslnych"
    stron rosyjskich.

    J.

  • 3. Data: 2022-11-04 20:09:42
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > swoje serwery DNS i routery mogą grzebac w odczytach DNS.
    > Tak jak u nas zablokowano ostatnio troche "nieprawomyslnych"

    Niby masz rację ale przeważnie po zajęciu serwerów operator nie pogardza
    sobie sytuacji prawnej dalszą działalnością choć chyba tak nie będzie w
    tej sytuacji [A].

    Domena 1lib.pl *też* już została przełączona na nowe serwery DNS "nie rządu
    USA". Chociaż to może być pułapka na korzystających z usług.
    Jak mi się wydaje przypadki dalszego operowania serwisu dla gromadzenia
    dowodów na użytkowników już się rządowi federalnemu USA zdarzały.
    Jak mi się wydaje ściąganie po tor wymaga zalogowania, a dostanie loginu
    wymaga weryfikacji adresu email.

    Link za wikipedią
    [A] https://www.bleepingcomputer.com/news/technology/z-l
    ibrary-ebook-site-domains-seized-by-us-dept-of-justi
    ce/

    --
    A. Filip

  • 4. Data: 2022-11-04 21:28:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 04 Nov 2022 20:09:42 +0100, A. Filip wrote:

> [...]
    >
    > Niby masz rację ale przeważnie po zajęciu serwerów operator nie pogardza
    > sobie sytuacji prawnej dalszą działalnością choć chyba tak nie będzie w

    Mowie o operatorze sieci internetowej. Taki np Orange PL.

> [...]
    > Jak mi się wydaje przypadki dalszego operowania serwisu dla gromadzenia
    > dowodów na użytkowników już się rządowi federalnemu USA zdarzały.

    Ale chyba nie ten przypadek, skoro ostrzegaja "domain has been
    seized".

    > Link za wikipedią
    > [A] https://www.bleepingcomputer.com/news/technology/z-l
    ibrary-ebook-site-domains-seized-by-us-dept-of-justi
    ce/

    Sytuacja na teraz jest taka, ze z-lib.org, pl.z-lib.org i 1lib.pl
    sa jakos rozwikływane na 66.212.148.115
    Ale to chyba jakis cache trzyma, bo

    jakos tak zapisy w DNS teraz wskazują.

    w przypadku domeny org moze i unclear, bo w domenie org rejestruje
    chyba jakas amerykanska organizacja.

    Ale w przypadku pl
    ... niejasne jest, jak zmienili zapisy na chwile, o ile zmienili.

    Dobrali sie jakos do uprawnionych osob?

    To moze i do nas macki U.S. siegają.

    Ewentualnie ... przez Orange, w koncu francuska firma.
    A nie, brytyjska. Tez mogą siegac :-)

    Bo obecnie w DNS 1lib.pl jest zarejestrowany
    1lib.pl
    primary name server = 1-you.njalla.no
    responsible mail addr = you.can-get-no.info
    serial = 2211041644
    refresh = 21600 (6 hours)
    retry = 7200 (2 hours)
    expire = 1814400 (21 days)
    default TTL = 86400 (1 day)
    1lib.pl nameserver = 1-you.njalla.no
    1lib.pl nameserver = 2-can.njalla.in
    1lib.pl nameserver = 3-get.njalla.fo
    1lib.pl internet address = 89.248.168.48

    pod tym ostatnim adresem na razie nic nie ma -
    301 Moved Permanently

    J.