  • 1. Data: 2010-08-02 10:03:29
    Temat: Jakie dokumenty potrzebne do wystawienia faktury VAT UE
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    Witam,

    będąc obywatelem Czech z DG w Czechach i płatnikiem VAT z europejskim
    NIP chciałbym coś kupić w Polsce na fakturę VAT. Jakie *dokumenty*
    polska firma może ode mnie wymagać? (Chodzi mi oczywiście o niezbędne
    minimum, bo wiadomo, że niektóre firmy chcą nawet imion rodziców
    kontrahenta.) Zakup byłby osobisty, nie przez Internet. Mój NIP można
    sprawdzić w bazie danych Komisji Europejskiej (pojawia się informacja,
    czy dany NIP jest aktywny, imię, nazwisko, siedziba, NIP, państwo
    członkowskie). Paszport lub dowód osobisty będę miał przy sobie.

    Owa strona Komisji Europejskiej to
    http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/lang.do?fr
    omWhichPage=vieshome&selectedLanguage=PL

    Czy polskie (zgodne z prawem UE) wymaga jeszcze czegoś więcej, żeby mi
    firma mogła wystawić taką fakturę?

    Ludek

  • 2. Data: 2010-08-02 10:42:11
    Od: zenek <z...@o...pl>

    W dniu 2010-08-02 12:03, Ludek Vasta pisze:
> [...]
    omWhichPage=vieshome&selectedLanguage=PL

    > Czy polskie (zgodne z prawem UE) wymaga jeszcze czegoś więcej, żeby mi

    Wystarczy EU NIP i nazwa z adresem firmy, pytanie tylko jak chcesz
    placic VAT bo duzo firm z polski pewnie nie ma zielonego pojecia jak
    sie wystawia VAT 0% dla firmy z innego kraju.

  • 3. Data: 2010-08-02 10:47:46
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    On 02/08/2010 12:42, zenek wrote:
    > Wystarczy EU NIP i nazwa z adresem firmy, pytanie tylko jak chcesz
    > placic VAT bo duzo firm z polski pewnie nie ma zielonego pojecia jak sie
    > wystawia VAT 0% dla firmy z innego kraju.

    Dziękuję bardzo za odpowiedź. Czy mógłbyś mi podać odsyłacz do jakiegoś
    wiarygodnego artykułu na ten temat (np. Gazeta Prawna lub coś w tym
    stylu) lub odpowiedniej polskiej ustawy? Chciałbym być przygotowany i
    móc się powoływać na źródła. Bo w jednej firmie mi mówili (ale był to
    tylko sprzedawca, nie księgowy), że chyba potrzebny jest dokument o
    "nadaniu NIP UE", co moim zdaniem jest dziwne, bo taki dokument może być
    po kilku miesiącach lub latach nieaktualny, bo przecież mogę firmę
    zlikwidować i zostać zwykłym pracownikiem lub emerytem. Dlatego zbieram
    informacje, co naprawdę jest wymagane przez polskie prawo.

    Ludek

  • 4. Data: 2010-08-02 10:48:05
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 02-08-2010 12:42, zenek pisze:

    > Wystarczy EU NIP i nazwa z adresem firmy, pytanie tylko jak chcesz
    > placic VAT bo duzo firm z polski pewnie nie ma zielonego pojecia jak sie
    > wystawia VAT 0% dla firmy z innego kraju.

    Jeżeli nie są to firmy zarejestrowane do VAT-UE to wystawiają tak samo,
    jak dla polskiej firmy, z vatem w odpowiedniej stawce - nie ma innej
    opcji (pomijam eksport).

    Żeby móc stosować 0% w obrocie wewnątrzwspólnotowym, trzeba być unijnym
    płatnikiem VAT.
    A jak ktoś jest płatnikiem unijnym, to raczej wie, jak wystawić fakturę
    z 0% VAT - chyba, że jakimś pechem trafi się na pierwszy raz w tej
    firmie (no ktoś musi być pierwszy).

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 5. Data: 2010-08-02 11:04:01
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    On 02/08/2010 12:48, Maddy wrote:
    > Żeby móc stosować 0% w obrocie wewnątrzwspólnotowym, trzeba być unijnym
    > płatnikiem VAT.

    Przecież napisałem, że mam europejski NIP. Jestem unijnym płatnikiem VAT.

    > A jak ktoś jest płatnikiem unijnym, to raczej wie, jak wystawić fakturę
    > z 0% VAT - chyba, że jakimś pechem trafi się na pierwszy raz w tej

    W dużych firmach jednak niekoniecznie potrafią klienta poinformować.
    Dział księgowości jest w Warszawie, a sprzedawca w małym miasteczku.

    Ja wystawiam faktury w ten sposób, że poproszę klienta o NIP, sprawdzam
    na stronie Komisji Europejskiej (podawałem link w pierwszym poście) i
    wystawiam fakturę. Raz na kwartał podaję listę takich transakcji swojej
    skarbówce, która na razie w żaden sposób nie miała żadnych zastrzeżeń
    (tylko raz dzwonili, że jeden NIP jest niekompletny, bo podczas
    wprowadzania tego NIPu do księgowości gdzieś zniknęła ostatnia cyfra).

    Ludek

  • 6. Data: 2010-08-02 11:28:58
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Ludek Vasta wrote:

    > Ja wystawiam faktury w ten sposób, że poproszę klienta o NIP,
    > sprawdzam na stronie Komisji Europejskiej (podawałem link w pierwszym
    > poście) i wystawiam fakturę.

    I moze u Was to wystarcza, ale u nas do zastosowania
    stawki preferencyjnej 0% potrzeba trochę dodatkowych papierków.
    Między innymi muszę mieć pewność, że towar wyjedzie z Polski.
    Jeśli jesteś w stanie to zagwarantować, to proszę bardzo,
    ale jeśli tylko pokażesz się w jakimś tam sklepie i powiesz, że chcesz
    fakturę
    z zerowym VATem, bo jesteś zarejestrowanym płatnikem w Czechach, to
    nawet jesli firma będzie zarejestrowana do VAT EU, to nie licz na to, że
    będzie łatwo Ci taką fakturę uzyskać :-). Po prostu żaden
    sprzedawca (kasjer) się sam nie zgodzi, potrzeba będzie decyzji
    pięciu kierowników itd itp

  • 7. Data: 2010-08-02 11:46:26
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 02-08-2010 13:04, Ludek Vasta pisze:

    > Przecież napisałem, że mam europejski NIP. Jestem unijnym płatnikiem VAT.

    A kto _stosuje_ stawkę VAT? Kupujący czy może jednak SPRZEDAWCA?

    Jeżeli sprzedawca nie jest unijnym VATowcem to sobie swój unijny VAT
    możesz wiesz gdzie wsadzić. Dostaniesz naliczony polski VAT na fakturze
    i zero dyskusji.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 8. Data: 2010-08-02 11:50:30
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    On 02/08/2010 13:28, cef wrote:
    > Między innymi muszę mieć pewność, że towar wyjedzie z Polski.

    Hm, jak kupię notebook, to on będzie ze mną podróżował, czy to w Polsce,
    czy poza Polską. A jak kupię jakieś oprogramowanie (np. słownik
    komputerowy) przez Internet, to jak można uzyskać pewność, że towar
    wyjedzie z Polski? Jak można potwierdzić, że towar na pewno wyjedzie z
    Polski?

    > nawet jesli firma będzie zarejestrowana do VAT EU, to nie licz na to, że
    > będzie łatwo Ci taką fakturę uzyskać :-). Po prostu żaden

    Chyba znalazłem właściwe polskie przepisy, zasady i wyjaśnienia z
    przykładami na stronie polskiego ministerstwa finansów.

    Strona 3 broszurki
    http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/vat_i_akcyzowy/
    informacje/broszura_-_glowne_zmiany_w_ustawievii_22_
    2_2010.pdf

    Z tego wynika, że jedyne, co powinienem dostarczyć, to numer NIP.
    Weryfikacji NIP przeprowadza polski sklep w systemie europejskim (lub
    może dłuższą drogą wysyłając pismo do Konina). Sklep może jeszcze
    ocenić, czy zakup jest na cele związane z prowadzeniem działalności (nie
    stosują polskiego VAT), czy na mój użytek osobisty (potem stosowaliby
    polski VAT).

    Ludek

  • 9. Data: 2010-08-02 11:51:17
    Od: zenek <z...@o...pl>

    W dniu 2010-08-02 13:46, Maddy pisze:

> [...]
    >
    > Jeżeli sprzedawca nie jest unijnym VATowcem to sobie swój unijny VAT
    > możesz wiesz gdzie wsadzić. Dostaniesz naliczony polski VAT na fakturze

    Nie ma czegos takiego jak unijny VATowiec, kazda firma moze wystawic FV
    z 0% dla innego podmiotu z obszaru EU jesli tamta firma posiada NIP EU.

    Wystawialem wielokrotnie takie FV jedynie musialem sprawdzic czy taka
    firma istnieje i czy ma ichni NIP EU. S a2 sposoby rozliczania takiej FV
    stawka 0% i normalna stawka i wtedy importer sobie sam rozlicza nadplate
    lub niedoplate.

  • 10. Data: 2010-08-02 11:53:44
    Od: zenek <z...@o...pl>

    W dniu 2010-08-02 13:50, Ludek Vasta pisze:

> [...]
    > ocenić, czy zakup jest na cele związane z prowadzeniem działalności (nie
    > stosują polskiego VAT), czy na mój użytek osobisty (potem stosowaliby

    Z tym sklepem to bylbym ostrozny bo pani wladzia przy kasie moze cie
    poslac na drzewo a i pewnie kierownicy zrobia to samo bo pojecie u nich
    o ksiegowosci znikome. Dowiedz sie najpierw czy ci wystawia FV Eu z 0%
    bo dla niektorych moze sie to okazac awykonalne i powiedzaq ze nie mozna
    a nikt nie bedzie w sklepie szukal przepisow.