  • 1. Data: 2004-05-01 14:06:27
    Temat: Jaki "paragraf" na "zaoranie skiby" ziemi ?
    Od: Tomasz Tybon <p...@T...krakow.pl>

    Pozdrawiam wszystkich

    Czy ktoś jest w stanie mi pomóc, jeśli chodzi o dobór paragrafu, który
    mógłby być podstawą pozwu sądowego w następującej sytuacji:

    Mam sąsiadów, którzy ustawicznie rok w rok "zagarniają skibę mojej ziemi".
    Dla niewtajemniczony w role :) powiem, że chodzi o to, iż co roku orają
    trochę szerzej niż przewiduje to granica. Nie jestem jeszcze na dzień
    dzisiejszy pewien czy czasem nie przesuneli wkopanych w ziemię słupków
    granicznych...Natomiast nie ma z tymi ludźmi żadnej rozmowy...Bronią się
    idiotycznym argumentami, że moje jest nieuprawiane itd...

    Chodzi mi o to, czy można ich jakimś "paragrafem postraszyć" a jeślli to
    nie pomoże to pozwać do sądu z tego powodu?

    I może przy okazji..czy jest coś takiego jak "zasiedzenie" takiej zaoranej
    ziemi, czyli czy po iluś tam latach użytkowania właśnie takigo a nie innego
    fragmentu mojej działki, może on (fragment) stać się własnością sąsiadów?
    --
    Dziękuję za wszelkie rzeczowe odpowiedzi

    Tomek

  • 2. Data: 2004-05-01 17:21:20
    Temat: Re: Jaki "paragraf" na "zaoranie skiby" ziemi ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Tomasz Tybon" <p...@T...krakow.pl> napisał w
    wiadomości news:1r84014599ok6$.i60mw5f6p0ms.dlg@40tude.net...

    Przesunięcie znaków granicznych stanowi przestępstwo opisane w kodeksie
    karnym (nie wspomnę teraz artykułu). Zaś co do zaorywania cudzego pola, to
    spotkałem się z dwoma poglądami na ten temat. jeden mówi, że to sprawa
    cywilna i możesz go pozwać o naruszenie własności. Drugi, że to jest
    przestępstwo przywłaszczenia. Tak, czy inaczej najpierw należało by
    wyprowadzić geodetę by stwierdzić stan faktyczny.

    Tłumaczenie sąsiada, że zaorywuje, bo Ty nie uprawiasz wskazuje na
    popełnienie przestępstwa przywłaszczenia mienia, bo jest dowodem na to, że
    czyni to świadomie, a nie przypadkowo. Jednym z koniecznych do
    udowodnienia przy przywłaszczeniu znamion była by właśnie owa celowość, by
    wybić mu z ręki argument, ze się pomylił.

  • 3. Data: 2004-05-01 19:13:59
    Od: k...@n...op.pl

    > Chodzi mi o to, czy można ich jakimś "paragrafem postraszyć" a jeślli to
    > nie pomoże to pozwać do sądu z tego powodu?

    O przestepstwo ich raczej nie oskarzysz, ale mozesz wystapic o "wznowienie granic"
    tylko nie pamietam, jaka instytucja to obsluguje. Byc moze wystarczy to
    zglosic do urzedu gminy. Przyjdzie geodeta, obmierzy wszystko, powbija paliki i
    pozniej do sasiadow przyjda pisma z informacja o tej sprawie. Bedzie w nich
    tez informacja, ze moga wniesc sprzeciw. Tak to sie odbylo u mnie, w momencie
    gdy kupilem dzialke. Zaden z sasiadow nie wniosl sprzeciwu. Jesli twoi
    wniosa, to pewnie skonczy sie to w sadzie ... ale z tego co pamietam to
    ito wtedy oni beda musieli wniesc sprawe i ja oplacic.

    W sumie, jesli wyjdzie na to, ze cos zaorali, to trzeba bedzie udowodnic
    ze zrobili to swiadomie, czyli na podstawie widocznych znakow granicznych ...
    --
    Krzysiek, Krakow

  • 4. Data: 2004-05-04 18:41:42
    Od: "Andrzej" <s...@p...onet.pl>

    > tylko nie pamietam, jaka instytucja to obsluguje. Byc moze wystarczy to

    platny geodeta :)

> [...]
    > wniosa, to pewnie skonczy sie to w sadzie ... ale z tego co pamietam to
    > ito wtedy oni beda musieli wniesc sprawe i ja oplacic.

    ZTCP to na wznowienie sąsiedzi muszą się zgodzic, w przeciwnym wypadku musisz robić
    sądownie
    rozgraniczenie, ale nie wiem jak z kosztami.

    pozdr.,
    Andrzej

  • 5. Data: 2004-05-04 19:46:02
    Od: student <s...@T...pl>

    01-05-2004, na pl.soc.prawo, Robert Tomasik napisał(a):

    > Tak, czy inaczej najpierw należało by
    > wyprowadzić geodetę by stwierdzić stan faktyczny.

    Czy jeśli pomiar dokonany przez geodetę będzie różny niż stan bierzący jest
    to wystarczającym dowodem na to, że sąsiad dokonał "przesunięcia" słupków
    granicznych? Choć pewenie lepiej byłoby mieć świadka, który zezna, że
    widział jak "oskarżony" przesuwał słupki graniczne...

    > Tłumaczenie sąsiada, że zaorywuje,...

    Jakiego rodzaju dowód może być poświadczającym celowość jego działania?
    Nagranie, świadek takiej wypowiedzi...?

  • 6. Data: 2004-05-04 20:25:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "student" <s...@T...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > granicznych? Choć pewenie lepiej byłoby mieć świadka, który zezna, że
    > widział jak "oskarżony" przesuwał słupki graniczne...

    To będzie dostateczny dowód na to, że ktoś owe słupki przestawił. Być może
    sąsiad, ale na to trzeba by było mieć dowody.

    > Jakiego rodzaju dowód może być poświadczającym celowość jego działania?
    > Nagranie, świadek takiej wypowiedzi...?

    Którykolwiek ze wskazanych przez Ciebie.

  • 7. Data: 2004-05-05 08:22:19
    Od: "l.e:h" <l...@...pl>

    Tomasz Tybon <p...@T...krakow.pl> skribis:

    >Mam sąsiadów, którzy ustawicznie rok w rok "zagarniają skibę mojej ziemi".
    >Dla niewtajemniczony w role :) powiem, że chodzi o to, iż co roku orają
    >trochę szerzej niż przewiduje to granica.

    A nie mozesz tego potem ladnie udeptac?

    --
    Pozdrawiam, Leh.
    Uprawiales seks poza cialem?