  • 1. Data: 2005-01-08 11:57:06
    Temat: Jaka szansa na mieszkanie po babci?
    Od: "Paweł" <a...@p...onet.pl>

    Witam Czy istnieje jakaś szansa na dziedziczenie prawa najmu mieszkania
    komunalnego po mojej zmarłej babci? W mieszkaniu tym jestem zameldowany i
    faktycznie mieszkam od 1985 roku. Aktualnie znalazłem sie w trudnej sytuacji
    ponieważ jestem bezrobotny, a dodatkowo grozi mi eksmisja z tego lokalu. Z
    góry dziękuję za wszelkie informacje. Paweł

  • 2. Data: 2005-01-08 20:27:45
    Temat: Re: Jaka szansa na mieszkanie po babci?
    Od: "Jacek23" <j...@p...pl>

    Witam
    mam podobna sytuacje, radzilem sie prawnika i powiedzial mi ze sa duze
    szanse na to mieszkanie, wazne zeby nigdy nie bylo zaleglosci z czynszem
    itp.....moga zaproponowac lokal zastepczy (mniejszy), ale wtedy odwolanie,
    do sadu i sad przyzna to mieszkanie.

    j...@p...pl
    gg: 207344

  • 3. Data: 2005-01-08 20:29:58
    Od: "Jacek23" <j...@p...pl>

    Ja np. mieszkam tu od 1988 roku:)

    --

    j...@p...pl
    gg: 207344

  • 4. Data: 2005-01-08 21:27:30
    Od: "Jacek23" <j...@p...pl>

    Mieszkanie komunalne (lub zakładowe)

    Jeśli masz odłożoną gotówkę, możesz je wykupić. Idź do gminy (starostwa,
    zakładu pracy), aby się dowiedzieć, czy można to zrobić - nie mają obowiązku
    wyrazić zgody. Cenę mieszkania ustala rzeczoznawca majątkowy. Gmina (lub
    starosta w przypadku nieruchomości należących do skarbu państwa) może - ale
    nie musi! - udzielić bonifikaty. Jej wysokości nie reguluje żadna ustawa.
    Może wynosić 1 proc. albo 99 proc.

    PAMIĘTAJ! Masz prawo pierwszeństwa wykupu lokalu, który zajmujesz.

    Nie masz pieniędzy?

    Zgodnie z polskim prawem (art. 691 kodeksu cywilnego) po śmierci najemcy
    gmina (zakład pracy) musi podpisać umowę najmu z:

    . współmałżonkiem;

    . dziećmi zmarłego;

    . dziećmi żyjącego współmałżonka (chodzi tu np. o dzieci nieślubne, z
    innego małżeństwa);

    . osobami, którym zmarły wypłacał alimenty (np. była żona, rodzeństwo);

    . osobami, które "pozostawały faktycznie we wspólnym pożyciu z najemcą". Co
    to znaczy? Nie wiadomo do końca, niektórzy prawnicy uważają, że chodzi tu
    wyłącznie o konkubinę, konkubenta, inni - że osobą będącą we wspólnym
    pożyciu może być też np. wnuk zmarłego.

    UWAGA! Wymienione wyżej osoby muszą mieszkać (mieć zameldowanie na stały
    pobyt) ze zmarłym do jego śmierci.

    PAMIĘTAJ! Na zamieszkanie nowych osób w lokalu komunalnym (zakładowym) musi
    wyrazić zgodę właściciel mieszkania, czyli np. gmina. Jest od tego wyjątek.
    Zgoda nie jest wymagana wobec osoby, względem której najemca jest obciążony
    obowiązkiem alimentacyjnym.