  • 1. Data: 2008-12-21 14:18:38
    Temat: Jaka jest możliwość anulowania darowizny połowy domu?
    Od: Rentier <f...@g...com>

    Mamy z bratem po 1/2 własności domu.Zakładam,że on zrzeka się swojego udziału na moją
    rzecz.
    Jest rencistą, schorzenia neurologiczne.Zdolność do czynności prawnych ma.
    Gdyby się okazało,że facet umiera, ew.trafia do szpitala i jest całkowicie
    sparaliżowany,
    reprezentować go będzie jego żona.
    Czy mogłaby kiedykolwiek skutecznie zakwestionować przed sądem ów akt darowizny?

    Pozdrawiam
    R.

  • 2. Data: 2008-12-21 14:57:29
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Rentier" <f...@g...com> napisał w wiadomości

    Zasadniczo istnieją dwie możliwości cofnięcia takiej darowizny. jedna
    oparta o stwierdzenie nieważności samej darowizny wymagała by udowodnienia,
    ze brat w chwili wykonywania czynności nie był poczytalny. Trudna to droga
    i silnie zależna od jego stanu zdrowia. Pojęcie "schorzenie neurologiczne"
    jest bardzo pojemnym. mieszczą się w nim niewiele znaczące z prawnego
    punktu widzenia bóle, jak również schorzenia wykluczające poczytalności w
    ogóle. Trudno więc się do tego odnieść. Druga możliwość, to tzw. "rażąca
    niewdzięczność obdarowanego". Było tu już kilka wątków o tym, więc poszukaj
    w Google, bo nie ma sensu tego pisać po raz kolejny.

    Z ewentualnym powództwem może wystąpić sam brat. Jego żona tylko o tyle, o
    ile albo on ją upoważni, albo brat zostanie ubezwłasnowolniony, a żona
    stanie się jego prawnym opiekunem. Długa to droga i niełatwa. Sądy
    niechętnie ją stosują.

  • 3. Data: 2008-12-21 15:21:45
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Rentier pisze:
> [...]
    > całkowicie sparaliżowany, reprezentować go będzie jego żona.
    > Czy mogłaby kiedykolwiek skutecznie zakwestionować przed sądem ów akt

    Poczytaj kodeks cywilny - artykuły 896-902