  • 1. Data: 2006-07-09 19:57:44
    Temat: Jak zakwalifikować taką sytuację?
    Od: a...@p...onet.pl

    Witam
    Jak można prawnie przeciwwstawić sie takiej sytuacji: jest osoba która po
    prostu sobie chlapie jęzorem na prawo i lewo i zawraca głowę policji składając
    jakieś durne doniesienia. Oczywiscie nie przedstawia żadnych dowodów, po
    prostu składa donos i tyle. Policja sie tym zajmuje,wzywa na jakieś
    przesłuchania i cala sprawa konczy sie na niczym. Dodam ze pajac ktory
    wyprawia te rzeczy robi to bo osoba ktora oskarża zmarła kilka miesięcy temu,
    za jej życia pajac nie był takim twardzielem, teraz dopiero sie rozkręcił.
    Wskutek tych akcji nadszarpnięte jest nazwisko żony oraz dzieci zmarłego i po
    prostu brak świętego spokoju. Koleś złożył już dwa doniesienia, chcialbym aby
    przed trzecim nalał sobie oleju do głowy i zastanowił sie nad sobą.
    Wiem ze napewno by mozna to by podciągnąć pod naruszenie dóbr osobistych jeśli
    chodzi o prawo cywilne. A jak by to wyglądało na gruncie prawa karnego?
    Poprosze o podstawę działania i konkretne przepisy kodeksu karnego.
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-07-09 20:38:07
    Temat: Re: Jak zakwalifikować taką sytuację?
    Od: "Marcin Krzemiński" <radca@BEZ_TEGOradca.krakow.pl>

    > Poprosze o podstawę działania i konkretne przepisy
    > kodeksu karnego.

    Kodeks karny:

    Art. 234. Kto, przed organem powołanym do ścigania lub orzekania w sprawach
    o przestępstwo, w tym i przestępstwo skarbowe, wykroczenie, wykroczenie
    skarbowe lub przewinienie dyscyplinarne, fałszywie oskarża inną osobę o
    popełnienie tych czynów zabronionych lub przewinienia dyscyplinarnego,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2.

    Art. 235. Kto, przez tworzenie fałszywych dowodów lub inne podstępne
    zabiegi, kieruje przeciwko określonej osobie ściganie o przestępstwo, w tym
    i przestępstwo skarbowe, wykroczenie, wykroczenie skarbowe lub przewinienie
    dyscyplinarne albo w toku postępowania zabiegi takie przedsiębierze,

    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

    Art. 236. § 1. Kto zataja dowody niewinności osoby podejrzanej o popełnienie
    przestępstwa, w tym i przestępstwa skarbowego, wykroczenia, wykroczenia
    skarbowego lub przewinienia dyscyplinarnego,

    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2.

    § 2. Nie podlega karze, kto zataja dowody niewinności z obawy przed
    odpowiedzialnością karną grożącą jemu samemu lub jego najbliższym.

    Art. 237. Przepis art. 233 § 5 pkt 2 stosuje się odpowiednio do przestępstw
    określonych w art. 234, art. 235 oraz w art. 236 § 1.

    Art. 238. Kto zawiadamia o przestępstwie, lub o przestępstwie skarbowym
    organ powołany do ścigania wiedząc, że przestępstwa nie popełniono,

    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2.

    Oczywiście wszystko trzeba udowodnić delikwentowi.
    Prokuratura będzie umarzać i trzeba będzie się żalić. ale być może wezwanie
    go do złożenia wyjaśnień we własnej sprawie ostudzi gadułę.

    Marcin.

  • 3. Data: 2006-07-10 16:20:00
    Od: a...@p...onet.pl

> [...]
    > chodzi o prawo cywilne. A jak by to wyglądało na gruncie prawa karnego?
    > Poprosze o podstawę działania i konkretne przepisy kodeksu karnego.

    Pytanie kolejne mam: policja nie chce ujawnić kto jest autorem doniesienia,
    chociaż jak wyżej wspomniałem domyślam się. Rozumiem to, ale chcialbym sie
    dowiedziec na jakim etapie będzie można uzyskać taką informację? Czy w ogóle
    będzie to możliwe?

    pozdrawiam