  • 1. Data: 2003-01-28 14:30:05
    Temat: Jak wypelniacie weksel w BANKU?
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

    Wlasnie, chcialem sie dowiedziec jak wy, grupowicze, wypelniacie w BANKU
    weksel in blanco, ktory to jest najczesciej potrzebny zeby bank udzielil
    kredytu.
    Wiekszosc ludzi umieszcza tylko PODPIS.
    Ja bym chcial przynajmniej dodac jeszcze date i z tylu dopisek "do tego
    weksla istnieje umowa wekslowa"
    Czy to zostanie odebrane jako dziwactwo przez Pania_Z_Okienka, czy odrzuci
    mi taki weksel, czy moze na odwrot, jestem za malo ostrozny, moze
    wiekszosc grupowiczow cos jeszcze dopisuje na blankiecie?

    Michal.

  • 2. Data: 2003-01-28 18:33:35
    Temat: Re: Jak wypelniacie weksel w BANKU?
    Od: "patra" <p...@w...pl>

    Użytkownik Michal Kukula <m...@a...net.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b16455$qu4$...@i...gazeta.pl...
> [...]
    > mi taki weksel, czy moze na odwrot, jestem za malo ostrozny, moze
    > wiekszosc grupowiczow cos jeszcze dopisuje na blankiecie?

    Weksel in blanco jest tzw wekslem gwarancyjnym. To najlepsza forma
    zabezpeczenia się wierzyciela przed niewykonaniem zobowiązania przez
    ewentualnego dłużnika. Złożenie na wekslu podpisu oznacza zgodę na
    zaciągniecie zobowiązania wekslowego i jest wystarczającym elementem do
    powstania takiego zobowiązania. Na wekslu nie można dokonywać żadnych zmian
    jego treści, jak też dopisywać nowej treści. Chyba że chodzi o treść
    przewidzianą przez prawo wekslowe. Twój dopisek na odwrocie weksla jest
    niedozwolony. Mozesz jednak wstawić w wyznaczone miejsca na wekslu datę jego
    wystawienia, termin zapłaty, miejsce wystawienia, kwotę zobowiązania itp.
    W twoim przypadku najważniejszym jest określenie najwyższej kwoty
    zobowiązania do wysokości której będziesz odpowiadał za swój dług. Mozesz to
    uczynić wpisujac ją na wekslu w wyznaczonym na to miejscu lub też w treści
    tzw. deklaracji wekslowej czyli inaczej umowy poza wekslowej. Jednak bank
    może sie na to nie zgodzić. Podpisany weksle in blanco daje bankowi
    mozliwość wypełnienia go w każdym czasie i na każdą kwotę. Do sumy wekslowej
    wlicza się też różne inne kwoty poza należnoscia główną np. odsetki. Dlatego
    dla posiadacza takiego weksla istotnym jest, aby był wyłącznie in blanco.
    Drugim elementem o który warto się pokłócić jest termin zapłaty (nie mylić z
    datą wystawienia weksla). Bowiem w przypadku jego wpisania może się zdarzyć,
    że zobowiazanie wekslowe ulegnie przedawnieniu.
    Najważniejsze abyś precyzyjnie określił w deklaracji wekslowe warunki jego
    uzupełnienia. Taja umowa powinna ci zostać wręczona. To będzie twój
    ewentualny dowód na to, ze weksel został wypełniony niezgodnie z zawartym
    porozumieniem.
    Pozdrawiam
    Patra