  • 1. Data: 2004-09-16 06:26:27
    Temat: Jak to w końcu jest z jazdą rowerem po chodnikach
    Od: j...@p...onet.pl

    Dzień dobry.
    Mam pytanie jak w temacie. Jak to w końcu jest? Czy prawo o ruchu drogowym
    pozwala rowerzystom hulać dowoli po chodnikach? A jeżeli nie, to co im na to
    pozwala? I jakie zasady ich obowiązują? Jeszcze pół biedy, gdy jeden z drugim
    robi to kulturalnie licząc się z pieszymi, ale jakże często pędzi taki
    drapichrust jakby go parzyło siodełko, straszy przechodniów, a bywa, po prostu
    taranuje. Mojego znajomego wywrócił gnojek i złamał mu rękę. Oczywiście szukaj
    wiatru w polu. Kto zrobi z tym porządek. Jak długo jeszcze tej anarchii?
    pozdrawiam - a.

  • 2. Data: 2004-09-16 07:35:51
    Od: "fi5h" <f...@o...pl>

    Użytkownik wrote:
> [...]
    > znajomego wywrócił gnojek i złamał mu rękę. Oczywiście szukaj wiatru
    > w polu. Kto zrobi z tym porządek. Jak długo jeszcze tej anarchii?

    Chodnik z zalozenia przeznaczony jest dla osob pieszych, czyli rowerzysta
    moze prowadzic rower idac po chodniku, no chyba ze o czyms nie iem to sie
    chetnie dowiem :)

    --
    fi5h

    "Gdyby gówno było w cenie, biedni ludzie rodzili by się bez odbytów"

  • 3. Data: 2004-09-16 08:19:01
    Od: "SandworM" <s...@w...pl>

    Użytkownik "fi5h" <f...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Chodnik z zalozenia przeznaczony jest dla osob pieszych, czyli rowerzysta
    > moze prowadzic rower idac po chodniku, no chyba ze o czyms nie iem to sie
    > chetnie dowiem :)

    Z tego co pamietam, na kursie na prawo jazdy bylo cos takiego i w Kodeksie o
    RD jest napisane, ze ten co prowadzi rower, tez jest prowadzacym pojazd w
    mysli KoRD, czy jakos tak, wiec sio z chodnika! :)

    pozdrawiam
    SandworM

  • 4. Data: 2004-09-16 08:40:56
    Od: "Bogdan &Bogdan" <b...@w...pl>

    > pędzi taki drapichrust

    jak to jest? czy na sciezce rowerowej moga spacerowac piesi?
    moze cos sie zmienilo i sciezka rowerowa nie jest juz
    rowerowa tylko spacerowa? czesto gesto smigam
    po sciezce rowerowej slalomem, bo te tlumy slepcow
    nie widza ze laza po sciezce rowerowej...

    --
    Proszę mi wybaczyć. Przechadzałem się po parapecie, by się rozejrzeć.
    gubernator William J. le Petomane

  • 5. Data: 2004-09-16 08:48:25
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Czy prawo o ruchu drogowym
    > pozwala rowerzystom hulać dowoli po chodnikach?

    Co do zasady nie. (choć są wyjątki, ale i te nie pozwalają chulać a
    jedynie jeździć wolno, ostrożnie, ustępując pierwszeństwa pieszym)

    [prawo o ruchu drogowym]:
    "Art. 33. 1. Kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany
    korzystać z drogi dla rowerów lub z drogi dla rowerów i pieszych.
    Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest
    obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca
    pieszym.
    1a. W razie braku drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych
    kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z
    pobocza, z zastrzeżeniem art. 16 ust. 5, a jeżeli nie jest to możliwe -
    z j e z d n i."

    A oto wyjątki:

    "5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego
    rowerem jednośladowym jest dozwolone wyjątkowo, gdy:
    1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem lub
    2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów
    dozwolony jest z prędkością większą niż 60 km/h, wynosi co najmniej
    2 m i brak jest wydzielonej drogi dla rowerów.
    6. Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych,
    jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i
    ustępować miejsca pieszym.
    7. Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni na zasadach
    określonych dla ruchu pieszych w przepisach art. 11 ust. 1-3, jeżeli
    opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10."

    Inne cytaty z prawa o ruchu drogowym:

    "'pieszy' - osobę znajdującą się poza pojazdem na drodze i
    niewykonującą na niej robót lub czynności przewidzianych odrębnymi
    przepisami; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą,
    ciągnącą lub pchającą r o w e r, motorower, motocykl, wózek
    dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku
    inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod
    opieką osoby dorosłej"

    "Art. 11. 1. Pieszy jest obowiązany korzystać z chodnika lub drogi dla
    pieszych, a w razie ich braku - z pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub
    czasowo nie można z niego korzystać, pieszy może korzystać z jezdni,
    pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i
    ustępowania miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi.
    2. Pieszy idący po poboczu lub jezdni jest obowiązany iść lewą stroną
    drogi.
    3. Piesi idący jezdnią są obowiązani iść jeden za drugim. Na drodze o
    małym ruchu, w warunkach dobrej widoczności, dwóch pieszych może
    iść obok siebie.
    4. Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko
    w razie braku chodnika lub pobocza albo niemożności korzystania z
    nich. Pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej
    drogi, jest obowiązany ustąpić miejsca rowerowi.
    5. Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się w strefie zamieszkania. W strefie
    tej pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed
    pojazdem."

    "Kierujący pojazdem zaprzęgowym, rowerem, motorowerem, wózkiem
    ręcznym oraz osoba prowadząca pojazd napędzany silnikiem są
    obowiązani poruszać się po poboczu, chyba że nie nadaje się ono do
    jazdy lub ruch pojazdu utrudniałby ruch pieszych."

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 6. Data: 2004-09-16 09:18:52
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Czy prawo o ruchu drogowym
    > pozwala rowerzystom hulać dowoli po chodnikach?

    Co do zasady nie pozwala. Są jedynie wyjątkowe sytuacje kiedy jest to
    dopuszczalne (ale i wówczas nie wolno hulać, a trzeba jechać
    ostrożnie, powoli i ustępować pierwszeństwa pieszym)

    Działa to też w drugą stronę (tzn. pieszy tylko wyjątkowo może
    korzystać z drogi dla rowerów [tzw. ścieżki rowerowej] ustępując
    pierwszeństwa rowerzystom

[...]

    "Art. 16 ust. 5. Kierujący pojazdem zaprzęgowym, rowerem,
[...]

    "Art. 33 ust. 5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez
[...]

    "art. 11 ust. 4. Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest
[...]

    Na marginesie: ten, kto prowadzi rower to pieszy:

    "Art. 2 pkt 18) "Użyte w ustawie określenia oznaczają: (...) 'pieszy' -

  • 7. Data: 2004-09-16 09:26:57
    Od: Dredd<...@...pl>

    Dodam, że jazda rowerem po chodniku może stanowić wykroczenie z
    art. 97 k.w. (może bo zależy to jeszcze od tego w jakich
    okolicznościach to się dzieje)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 8. Data: 2004-09-16 09:34:38
    Od: Rodrig Falkenstein <f...@g...pl>

    Dnia Thu, 16 Sep 2004 10:40:56 +0200, Bogdan &Bogdan
    <b...@w...pl> napisał:

> [...]
    > rowerowa tylko spacerowa? czesto gesto smigam
    > po sciezce rowerowej slalomem, bo te tlumy slepcow
    > nie widza ze laza po sciezce rowerowej...

    No tak, powszechny problem. Jeszcze gorzej jest gdy jakaś inteligentna
    łepetyna postanowi zrobic ściezkę rowerowo-spacerową - czyli deptak i
    ścieżkę rowerowa w jednym, przedielone wzdłuż pasem. Efekt jest taki, że
    różniste swięte krowy lezą całą ścieżką /pieski i dzieci ganiające luzem
    itp. atrakcje/, a jak Policja postanowiła wlepiać mandaty to nastąpiło
    święte oburzenie "to juz nawet z dzieckiem na spacer wyjść nie mozna!?"

    --
    Falkenstein
    Sprawiedliwości nie było, nie ma i nie będzie!

  • 9. Data: 2004-09-16 09:43:48
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl>

    Użytkownik "SandworM" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Z tego co pamietam, na kursie na prawo jazdy bylo cos takiego i w Kodeksie
    > RD jest napisane, ze ten co prowadzi rower, tez jest prowadzacym pojazd w
    > mysli KoRD, czy jakos tak, wiec sio z chodnika! :)
    źle pamiętasz.

    czy jesli ktos prowadzi wozek dzieciecy, to jest kierowca wozka? A jesli
    wezmie rower na ramie, to prowadzi go czy nie?

    p.
    W,

  • 10. Data: 2004-09-16 09:45:27
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl>

> [...]
    szukaj
    > wiatru w polu. Kto zrobi z tym porządek. Jak długo jeszcze tej anarchii?

    Rowerzystom nie wolno. Jednakże jest małe ale - zgodnie z UPoRD jadący
    rowerem poniżej 10 roku życia jest PIESZYM, ergo moze po chodniku, musi lewa
    strona jezdni, moze przez przejscie dla pieszych.

    p.
    W,