  • 1. Data: 2002-09-13 12:55:02
    Temat: Jak to jest z możliwością zatelefonowania ...
    Od: "Croopa" <m...@p...onet.pl>

    po zatrzymaniu przez policję do rodziny ? Zostałem ostatnio zatrzymany za
    jakąś
    błahostkę przez policję. Wynik badania na obecność alkoholu wykazał 0,4 mg,
    czyli 0,8 promille (???). Oczywiście zakwalifikowałem się bez gadania na
    izbę
    wytrzeźwień. Zapytałem czy mogę zadzwonić do rodziny żeby powiadomić
    o tym że zostałem zatrzymany i że grozi mi izba. Policjant odrzekł "nie ma
    takiej
    potrzeby". Mam 28 lat, ale chyba - do cholery - pomimo tego że jestem
    dorosły, mam
    w tym pieprzonym kraju prawo zawiadomić kogoś o zatrzymaniu choćby tylko po
    to,
    żeby się nie martwił ???
    A jeszcze jedno pytanie z czystej ciekawości: jaki jest status, pod kogo
    podlegają
    izby wytrzeźwień ?

    Mariusz

  • 2. Data: 2002-09-13 15:00:49
    Temat: Re: Jak to jest z możliwością zatelefonowania ...
    Od: Marcyś <m...@N...pl>

    Użytkownik "Croopa" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > to,
    > żeby się nie martwił ???
    > A jeszcze jedno pytanie z czystej ciekawości: jaki jest status, pod kogo

    W przypadku zatrzymania to policja ma obowiązek
    powiadomić o tym wskazaną przez Ciebie osobę.
    Jako zatrzymany jesteś pozbawiony wolności,
    więc masz ograniczone prawa, np. do pogawędek
    telefonicznych.

  • 3. Data: 2002-09-13 17:13:35
    Od: "ssj5" <s...@p...onet.pl>

    > A jeszcze jedno pytanie z czystej ciekawości: jaki jest status, pod kogo
    > podlegają
    > izby wytrzeźwień ?

    odpowiedzia na Twoje pytania jest art 39 i 40 ustawy o wychowaniu w
    trzezwosci i przeciwdzialaniu alkoholizmowi

    Art. 39. Organy samorządu terytorialnego w miastach liczących ponad 50.000
    mieszkańców i organy powiatu mogą organizować i prowadzić izby wytrzeźwień.
    Art. 40. 1. Osoby w stanie nietrzeźwości, które swoim zachowaniem dają powód
    do zgorszenia w miejscu publicznym lub w zakładzie pracy, znajdują się w
    okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu lub
    zdrowiu innych osób, mogą zostać doprowadzone do izby wytrzeźwień, zakładu
    opieki zdrowotnej lub innej właściwej placówki utworzonej lub wskazanej
    przez jednostkę samorządu terytorialnego albo do miejsca zamieszkania lub
    pobytu.

    2. W razie braku izby wytrzeźwień osoby takie mogą być doprowadzone do
    jednostki Policji.

    3. Osoby doprowadzone do izby wytrzeźwień lub jednostki Policji pozostają
    tam aż do wytrzeźwienia, nie dłużej niż 24 godziny. Osoby do lat 18
    umieszcza się w odrębnych pomieszczeniach, oddzielnie od osób dorosłych.

    3a. Osobie doprowadzonej do izby wytrzeźwień, jednostki Policji, zakładu
    opieki zdrowotnej lub innej właściwej placówki utworzonej lub wskazanej
    przez jednostkę samorządu terytorialnego w warunkach, o których mowa w ust.
    1, przysługuje zażalenie do sądu. W zażaleniu osoba doprowadzona lub
    zatrzymana może domagać się zbadania zasadności i legalności doprowadzenia,
    jak również decyzji o zatrzymaniu oraz prawidłowości ich wykonania.

    3b. Zażalenie przekazuje się sądowi rejonowemu miejsca doprowadzenia lub
    zatrzymania w terminie 7 dni od daty doprowadzenia bądź zatrzymania. Do
    rozpoznania zażalenia stosuje się przepisy kodeksu postępowania karnego.

    3c. W przypadku stwierdzenia bezzasadności lub nielegalności doprowadzenia
    lub zatrzymania albo poważnych nieprawidłowości związanych z ich
    wykonywaniem sąd rejonowy zawiadamia o tym prokuratora i organy przełożone
    nad organami, które dokonały doprowadzenia bądź zatrzymania.

    6. O umieszczeniu w izbie wytrzeźwień zawiadamia się niezwłocznie:

    1) w przypadku małoletnich - ich rodziców lub opiekunów oraz sąd opiekuńczy,

    2) w przypadku innych osób - na ich żądanie, wskazane przez nich osoby.

    pozdr

    ssj5

  • 4. Data: 2002-09-14 13:37:38
    Od: "Croopa" <m...@p...onet.pl>