  • 1. Data: 2011-04-11 12:34:05
    Temat: Jak rozliczyć podatek po ugodzie (finansowej) po sprawie w sądzie?
    Od: "Tomek" <k...@w...pl>

    Witam.
    Mam nietypową sprawę.
    Pozwałem do sądu byłego pracodawcę.
    Generalnie - firma pozwana swego czasu wyraziła życzenie typu "nie do
    odrzucenia", żeby pracownicy przeszli na indywidualną działalność
    gospodarczą. Co też się stało.
    Spisana została odpowiednia umowa między firmami - moją i pracodawcy.
    Umowa ta nie była dotrzymywana w sensie finansowym - stąd pozew (zawierający
    także stwierdzenie, że była to nadal umowa o pracę).
    Po kilku latach szarpania zawarliśmy ugodę polegającą na wypłaceniu
    "odszkodowania".
    Swoją firmę zlikwidowałem 5 lat temu, więc na takie pieniądze (wynikające z
    zawartej ugody) nie mogę wystawić faktury.
    Pracując jako firma miałem także wypłacane honoraria z tytułu umowy o dzieło
    (z prawami autorskimi).

    Jak to rozliczyć, żeby było ok. i urząd skarbowy się nie czepiał?

    To, co mi przyszło do głowy, to wypłata na podstawie rachunku, jak za umowę
    o dzieło, w tytule wpisać - "zaległe wynagrodzenie z lat..." i wtedy -
    ponieważ jest to umowa z tytułu praw autorskich - mam 50% koszt uzyskania
    przychodu (i tak jestem stratny, bo to będzie jednorazowo i w jednym roku,
    pewnie przejdę w kolejny próg podatkowy).

    Czy tak będzie ok?
    Czy można to inaczej rozwiązać mając na uwadze zapłacenie jak najniższego
    podatku?
    Skoro płatność (ugoda) jest togoroczna, to chyba jakieś wsteczne
    kombinowanie z PITami nie wchodzi w grę?
    Jak od takich ugód wynikających z pozwu sprzed 6 lat trzeba rozliczyć się z
    Urzędem Skarbowym?

    Z góry dziekuję za podpowiedzi,
    Tomek

    Ps. Adwokaci obu stron w tej sytuacji wymiękli... :-) Nie wiedzą co z tym
    zrobić...

  • 2. Data: 2011-04-11 13:26:02
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 11.04.2011 14:34, Tomek pisze:
    > Witam.
    > Mam nietypową sprawę.
    > Pozwałem do sądu byłego pracodawcę.
    [ciach]

    > Jak to rozliczyć, żeby było ok. i urząd skarbowy się nie czepiał?

    Proponuję zadać to pytanie na pl.soc.prawo.podatki