eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoJAK TO JEST (Copyright) z publikacja zdjec nadsylanych do redakcji w ramach public relations ??? › JAK TO JEST (Copyright) z publikacja zdjec nadsylanych do redakcji w ramach public relations ???
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!n
    ews.man.poznan.pl!news.internetia.pl!news.astercity.net!news.task.gda.pl!not-fo
    r-mail
    From: "ant" <h...@u...net>
    Newsgroups: pl.listserv.dziennikarz,pl.rec.foto,pl.soc.prawo
    Subject: JAK TO JEST (Copyright) z publikacja zdjec nadsylanych do redakcji w ramach
    public relations ???
    Date: Fri, 15 Nov 2002 05:53:46 +0100
    Organization: CI TASK http://www.task.gda.pl
    Lines: 73
    Message-ID: <ar1uqe$mi8$1@korweta.task.gda.pl>
    NNTP-Posting-Host: avalon.greenet.pl
    X-Trace: korweta.task.gda.pl 1037336206 23112 195.117.29.210 (15 Nov 2002 04:56:46
    GMT)
    X-Complaints-To: a...@n...task.gda.pl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 15 Nov 2002 04:56:46 +0000 (UTC)
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2600.0000
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2600.0000
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.listserv.dziennikarz:38149 pl.rec.foto:419399
    pl.soc.prawo:114529
    [ ukryj nagłówki ]

    w sprawie:
    Uzycie przez czasopisma fachowe materialow ilustracyjnych nadeslanych przez
    firmy umieszczajace w tych czasopismach swoje ogloszenia platne lub
    nadsylajacych pod adresem redakcji materialy informacyjne typu press release
    (o charakterze public relations)

    Jakie zasady obowiazuja (moze sa jakies przepisy prawne tej kwestii
    dotyczace) jesli chodzi o uzywanie w redakcji zdjec lub innych ilustracji,
    ktore znalazly sie w redakcji jako nadeslane razem z informacjami o
    charakterze public relations, tzn. np. z press releases przez firmy???

    Press releases sa czesto, gesto rozsylane przez firmy okreslonej branzy do
    periodykow branzowych / fachowych (czasopism technicznych badz
    rynkowo-ekonomicznych) tej branzy.
    Inormacjom dla prasy czesto towarzysza zdjecia. Generalnie panuje zasada
    (nie wiem, czy gdzies "pisana", czy nie, ale jest ona powszechnie
    praktykowana), ze zdjecia takie zamieszczone (opublikowane) z informacjami
    (np. "niusami") zredagowanymi w oparciu o press releases jest uzywane przez
    redakcje bezplatnie (redakcja nie musi juz oplacac autora). Zaklada sie a
    priori, ze kwestie Copyright "zalatwil" w odniesieniu do danego zdjecia ten,
    ktory je - razem z press release - nadeslal do redakcji.
    Ale co dalej? Co z ewentualnym dalszym, powtornym uzyciem danego zdjecia?

    Slyszalem od kogos (raczej wiarygodnego), ze jest to tak, jak opisano
    ponizej.

    Uprzejmie prosze o potwierdzenie slusznosci ponizszego wywodu lub wytkniecie
    bledow, fragmentow mijajacych sie z prawda.


    W cywilizowanych (o stabilnym, wykształconym przez długie lata demokracji
    systemie prawnym, o powszechnym wysokim stopniu przestrzegania i
    egzekwowania prawa) i wysoko rozwinietych krajach, takich jak USA, Kanada,
    Japonia, kraje Europy Zachodniej, (Polska też chce się zaliczać do kręgu
    państw cywilizowanych i np. prawo autorskie mamy już dostosowane do
    standardów międzynarodowych) itp. ustalila sie nastepujaca praktyka w
    prasie:
    Panuje zasada zaufania redakcji prasowych w stosunku do firm nadsylajacych
    wlasny material ilustracyjny przeznaczony do reklam lub towarzyszacy
    informacjom rozsylanym do redakcji w ramach public relations.
    Zaklada sie z gory, ze redakcje moga wykorzystywac te materialy DOWOLNIE
    (bez dodatkowych, specjalnych i kazdorazowych prosb o pozwolenie) i
    BEZPLATNIE, jednak nie wbrew intencjom lub nie ze szkoda dla interesow
    firmy, ktora te materialy nadeslala / przekazala do bezplatnego (dla
    redakcji) uzycia (do publikacji).
    Dla przykladu: redakcja otrzymala od firmy (armatora) X zdjecie statku tegoż
    armatora X holowanego w porcie przez holownik firmy Y. Fotografia ta NIE
    moze byc (bez wyraznego pozwolenia firmy X) uzyta przez redakcje do
    ilustracji tekstu na temat firmy holowniczej Y. Zdjecie to nie moze byc
    takze bez pozwolenia wykorzystane (pozniej) do ilustracji tekstu o
    negatywnym wydzwieku (np. o zaistnialym wypadku statku ze zdjecia nalezacego
    do firmy X), o ile zostalo ono udostepnione redakcji przez firme X nie
    specjalnie z tej (przykrej) okazji, a wczesniej (przy okazji nadeslanych do
    redakcji aktualnosci na zupelnie inny temat dotyczacy firmy X).
    Z drugiej strony, odpowiedzialnosc za uregulowany status prawny (Copyright)
    zdjęć nadesłanych do redakcji (do uzycia w reklamie lub z materialami o
    charakterze public relations) spoczywa na firmie, ktora te materialy
    ilustracyjne dostarcza. Redakcja nie musi sie martwic o status takich zdjec.
    Zaklada sie, ze ich dostarczyciel ma prawa do publikacji i - przekazujac
    zdjecia do redakcji - automatycznie je na nia ceduje.
    Jezeli ma byc inaczej (redakcja musi komus zaplacic za zdjecia), co nawiasem
    mowiac bardzo rzadko sie zdarza - firma dostarczajaca takie zdjecia musi o
    tym wyraznie poinformowac redakcje (to juz nie jest kwestia prawna i dobrych
    obyczajow, ale praktyka wykazuje, ze redakcje po prostu czesto rezygnuja z
    uzycia takich materialow i albo znajduja adekwatne zdjecie we wlasnym
    archiwum, albo zlecaja jego wykonanie swojemu etatowemu lub wspolpracujacemu
    fotografikowi, wzglednie - jesli chodzi o reklame - negocjuja z reklamodawca
    wyzsza cene publikacji ogloszenia - uwzgledniajaca dodatkowy koszt zwiazany
    z koniecznoscia oplacenia honorarium za zdejcie, nadeslane co prawda,
    dostarczone przez reklamodawce, ale o nie uregulowanym statusie Copyright).



Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

  • 15.11.02 08:05 jorgus
  • 05.12.02 19:41 TW

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1