  • 1. Data: 2006-11-08 10:24:52
    Temat: Interpretacja zapisów umowy w swietle k.p.c.
    Od: "Tomek" <s...@o...pl>

    Witam grupowiczów,

    podpisalem umowe na wykonanie programu komputerowego, okazalo sie ze z
    niezaleznych ode mnie powodow, udalo sie osiagnac ok. 80% zamierzonego efektu
    koncowego na dodatek troche po terminie wykonania umowy.
    Umowa zawierała klauzule typu:
    "W przypadku znaczącego opóznienia wykonania prac w stosunku do terminu
    okreslonego w paragrafie 2 umowy, zamawiajacemu przysluguje prawo do naliczenia
    kary umownej." Umowa precyzowala zasady naliczania tej kary.

    Paragraf 2 nie mowi jednak o zadnym terminie, a jedynie przewiduje mozliwosc
    prolongowania umowy, jesli zajda jakies nieprzewidziane okolicznosci, terminy
    wystepuja tylko w paragrafie 1 umowy.

    Moje pytanie jest nastepujace :

    1) Jak w przypadku gdy umowa nie jest precyzyjna, rozstrzygane sa przez sad
    wszelkie watpliwosci, na czyja korzysc ? Czy k.p.c precyzuje ten temat, jesli
    tak ktory paragraf ?
    2) Jak rozumiany jest termin "znaczace opoznienie" jezeli mamy jasno okreslone
    daty rozpoczecia i zakonczenia prac ? Czy k.p.c mowi cos na ten temat ?
    3)Zleceniodawca umowy powolal sie w apelacji od korzystnego dla mnie wyroku I
    instancji na art.233 paragraf 1 k.p.c. Czy ewentualne uchybienie w tym zakresie
    moze byc powodem do uwzglednienia apelacji ?

    Serdecznie dziekuje i pozdrawiam,

    Tomasz

  • 2. Data: 2006-11-08 20:17:45
    Temat: Re: Interpretacja zapisów umowy w swietle k.p.c.
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Tomek wrote:
> [...]
    > wystepuja tylko w paragrafie 1 umowy.
    >
    > 1) Jak w przypadku gdy umowa nie jest precyzyjna,

    Jest precyzyjna. Nie można dotrzymać terminu z §1 => według §2 ustala
    się prolongatę, czyt. późniejszy termin. Jeśli ten późniejszy termin
    znacznie przekroczysz, wchodzi kara umowna.

    > 2) Jak rozumiany jest termin "znaczace opoznienie" jezeli mamy jasno okreslone
    > daty rozpoczecia i zakonczenia prac ?

    Zdroworozsądkowo. Ukończenie prac trzy razy za późno: znaczące.
    Ukończenie o 1% pierwotnego czasu realizacji za późno: nieznaczące.
    Pomiędzy: zależy od charakteru dzieła i innych szczegółów

    -------------------+
    -------------------+

  • 3. Data: 2006-11-08 21:29:55
    Od: "Marcin Krzemiński" <radca@BEZ_TEGOradca.krakow.pl>

> [...]
    > sad
    > wszelkie watpliwosci, na czyja korzysc ? Czy k.p.c precyzuje ten temat,

    K.p.c. to kodeks postępwoania cywilnego, Chodziło Ci zapewne o o kodeks
    cywilny. Nie jesteś tu konsumentem, więc ta reguła interpretacyjna nie ma
    zastosowania. Choć jeśli była to umowa adhezyjna (miałeś do wyboru ją
    podpisać lub nie, bez wpływu na treść) w przypadku sporu myślę, że sąd by
    się przychylił do takiego stanowiska.

    > 2) Jak rozumiany jest termin "znaczace opoznienie" jezeli mamy jasno
    > okreslone
    > daty rozpoczecia i zakonczenia prac ? Czy k.p.c mowi cos na ten temat ?

    Wg. mnie jest to zapis na tyle nieostry, że uniemożliwiający zastosowanie
    kary umownej, która nigdy przy zastosowaniu obiektywnych mierników nie
    będize pewna.

> [...]
    > zakresie
    > moze byc powodem do uwzglednienia apelacji ?

    Może, ale to jest akurat przepis, który zasze się powołuje w apelacjach.
    Musieliby wykazac, że sąd ocenił coś nielogicznie, albo oparł się tylko na
    części zebranych dowodów.

    Marcin.

  • 4. Data: 2006-11-09 06:38:15
    Od: "Tomasz" <s...@o...pl>

> [...]
    > Musieliby wykazac, że sąd ocenił coś nielogicznie, albo oparł się tylko na

    Dziekuje za bardzo pomocne odpowiedzi :)
    Gdzie moglbym poczytac na temat umowy adhezyjnej ?

    Tomasz