  • 1. Data: 2006-11-06 13:56:10
    Temat: Informacja publiczna
    Od: Szerr <s...@g...peel>

    1. Czy słuszne jest stanowisko organu, że nauczyciel nie jest osobą
    pełniącą funkcje publiczne, bo "ani w Karcie nauczyciela, ani innych
    przepisach nie wskazano, że nauczyciele są osobami pełniącymi funkcje
    publiczne"?

    2. Czy słuszne jest poniższe rozumowanie organu w odniesieniu do akt sprawy
    prawomocnie zakończonej?

    "Postępowanie dyscyplinarne wobec nauczycieli posiada umocowanie prawne w
    postanowieniach rozdziału 10 Karty nauczyciela. Przepisy te stanowią, że
    nauczyciele mianowani i dyplomowani podlegają odpowiedzialności
    dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciel lub obowiązkom, o
    których mowa w art. 6. (art. 75 ust. 1). Szczegółowy tryb postępowania
    dyscyplinarnego uregulowany został w rozporządzeniu w sprawie komisji
    dyscyplinarnych dla nauczycieli i trybu postępowania dyscyplinarnego.
    Rozporządzenie to w sposób swoisty reguluje przebieg postępowania
    dyscyplinarnego, odróżniając je od innego rodzaju postępowań
    administracyjnych czy też sądowych. Regulacji tego rozporządzenia można by
    nawet przyznać przymiot regulacji kompleksowej, gdyby nie fakt, że w art.
    77 ust. 5a Karty nauczyciela wskazano, że do rozpatrzenia odwołania stosuje
    się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o apelacji. W ust. 5 wskazano
    natomiast, że od prawomocnych orzeczeń odwoławczych komisji dyscyplinarnych
    przy ministrze właściwym do spraw oświaty i wychowania oraz przy ministrze
    właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w sprawach
    dyscyplinarnych stronom przysługuje odwołanie do właściwego ze względu na
    miejsce zamieszkania obwinionego sądu apelacyjnego - sądu pracy i
    ubezpieczeń społecznych w terminie 14 dni od dnia doręczenia orzeczenia
    wraz z uzasadnieniem.

    Z woli ustawodawcy postępowanie dyscyplinarne w sprawach nauczycieli
    zostało zatem uznane za postępowanie quasi jurydyczne o charakterze
    cywilnym.
    W postanowieniach Karty nauczyciela ani też rozporządzenia w sprawie
    komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli nie przewidziano trybu
    udostępniania akt tego postępowania. Ponieważ jest to tzw. luka prawna, dla
    ustalenia właściwego reżimu udostępniania tych akt należy zastosować
    wykładnię opartą na analogii. (...)należy sięgnąć do odpowiednich zasad
    postępowania cywilnego.
    (...)
    Akta postępowań sądowych w postępowaniu cywilnym nie są dostępne
    publiczności.
    (...)
    Cytowane wyżej postanowienia rozporządzenia oraz Kodeksu postępowania
    cywilnego przesądzają, że akta postępowania dyscyplinarnego w sprawach
    nauczycieli nie podlegają powszechnemu udostępnieniu. Postanowienia Kodeksu
    postępowania cywilnego mają pierwszeństwo zastosowania wobec postanowień
    Ustawy [o dostępie do informacji publicznej] na mocy jej art. 1 ust. 2."

    Czy prawidłowe jest rozumowanie skutkujące zastosowaniem do akt sprawy w
    postępowaniu administracyjnym (sprawa zakończyła się w II instancji; nie
    było apelacji) zasad kpc?

    3. Czy prawdą jest, że akta zakończonej sprawy cywilnej nie są informacją
    publiczną?

    --
    Sz.

  • 2. Data: 2006-11-06 15:18:56
    Temat: Re: Informacja publiczna
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    W dniu 11/6/2006 2:56 PM, Szerr wrote :
    [...]
    3 Pytania wyciąłem.

    Odpowiedź na wszystkie pytania brzmi nie. W swoim czasie, dla pewnej
    osoby pomagałem pisać skargę właśnie w sprawie postępowania
    dyscyplinarnego nauczycieli.
    Ten:
    http://groups.google.com/group/pl.soc.prawo/browse_f
    rm/thread/8528ed269c10f2bb
    (link alternatywny: http://42.pl/u/nkW)
    wątek opisuje część walki. W sumie niewiele więcej da się napisać.
    --
    Przemysław Płaskowicki
    Love: A temporary insanity curable by marriage or by the removal of the

  • 3. Data: 2006-11-06 16:21:49
    Od: Szerr <s...@g...peel>

    Dnia Mon, 06 Nov 2006 16:18:56 +0100, Przemysław Płaskowicki w wiadomości
    <news:454f51b2$1@news.home.net.pl> napisał(a):

    Dziękuję. W wolnej chwili napiszę więcej o kulisach sprawy, e-mailem.

    Czy możesz szerzej uzasadnić swoje nie w odpowiedzi na pytanie drugie i
    trzecie?

    --
    Sz.

  • 4. Data: 2006-11-06 17:19:30
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    W dniu 11/6/2006 5:21 PM, Szerr wrote :
> [...]
    >
    > Dziękuję. W wolnej chwili napiszę więcej o kulisach sprawy, e-mailem.
    >
    > Czy możesz szerzej uzasadnić swoje nie w odpowiedzi na pytanie drugie i

    Rozumowanie jest błędne. Chociażby dlatego, że stosuje się przepisy kpc
    odnośnie apelacji -- a nie udostępniania akt. I dlatego, że: "W
    postanowieniach Karty nauczyciela ani też rozporządzenia w sprawie
    komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli nie przewidziano trybu
    udostępniania akt tego postępowania." No i pewnie, że nie uregulowano,
    bo uregulowała to ustawa o dostępie do informacji publicznej. Kpk też
    nie reguluje procedury udostępnienia akt, a jakoś można je uzyskać (vide
    judykaty). Żadnej luki prawnej nie ma i nie ma potrzeby do sięgania do
    analogii (zresztą nie można sięgać do analogii w takim przypadku).

    I wreszcie problem wykładni art. 1 ust. 2 ustawy: "Przepisy ustawy nie
    naruszają przepisów innych ustaw określających odmienne zasady i tryb
    dostępu do informacji będących informacjami publicznymi."
    Rzecz w tym, że regulacja art. 9 kpc jest analogiczna do regulacji art.
    156 § 1 kpk. Interpretacja jest taka, że przepisy te dotyczą akt
    postępowania toczącego się. Do zakończonego postępowania karnego stosuje
    się ustawę o dostępie do informacji publicznej. Podobnie trzeba
    rozumować w wypadku postępowania cywilnego (To, że zwykle akta
    postępowania cywilnego nie podlegają udostępnieniu w trybie tej ustawy
    ze względu na ochronę życia prywatnego stron to zupełnie odrębna historia).

    Generalnie bardzo na siłę naciągana argumentacja -- jakby piszący dostał
    polecenie, że ma być odpowiedź negatywna.

    --
    Przemysław Płaskowicki
    It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession