  • 1. Data: 2004-11-01 16:50:03
    Temat: Faktura VAT na osobę fizyczną
    Od: "Wojtek Piwowarski" <w...@s...uw.edu.pl>

    Witam,

    mam pytanie jaka jest zgodnie z prawem kolejność, czy najpierw następuje
    wystawienie faktury na osobe fizyczną a potem płatność, czy najpierw powinna
    być płatność potem faktura.

    pozdrawiam,
    loukk

  • 2. Data: 2004-11-01 17:14:39
    Temat: Re: Faktura VAT na osobę fizyczną
    Od: "Henryk Gruszka" <h...@a...pl>

    Fakturę wystawiasz nabywcy na jego określone życzenie. Choć lepiej zapytać
    nabywcę przed zawarciem transakcji zakupu czy ją sobie życzy. Bo ci namiesza
    w papierach jak mu się co odmieni. Same przyjęcie przez niego tego dokumentu
    nie zobowiązuje stron do natychmiastowej zapłaty. To zależy czy odraczasz mu
    termin płatności czy też żądasz bezzwłocznej zapłaty. W tym drugim przypadku
    właściwszym jest skasowanie i przedłożenie faktury do potwierdzenia
    czytelnym podpisem na kopii która ci pozostaje a następnie wręczenie mu
    orginału.W pierwszym przypadku warto jest aby ci udzielił z wyprzedzeniem
    nabycia upoważnienia do wystawienia faktury w jego imieniu bez obowiązku
    parafowania. Możesz wtedy do wysyłanej przesyłki zakupu dołączyć orginał
    faktury a na kopii opisujesz, że została wystawiona zgodnie z nadanym ci
    upoważnieniem. W przypadku osobstego odbioru niech ci lepiej czytelnie
    podpisze. Pozdrówko Trybun_hg.

    Użytkownik "Wojtek Piwowarski" <w...@s...uw.edu.pl> napisał w
    wiadomości news:cm5pn2$j9k$1@nemesis.news.tpi.pl...

  • 3. Data: 2004-11-01 22:49:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 1 Nov 2004, Wojtek Piwowarski wrote:

> [...]
    >+ wystawienie faktury na osobe fizyczną a potem płatność, czy najpierw powinna

    "To zależy" :)
    Primo: przy sprzedaży osobie fizycznej będącej przedsiębiorcą
    podstawą wydania faktury mogą być dwa zdarzenia:
    - wydanie towaru; faktura jest wtedy wystawiana BEZ ZWIĄZKU z zapłatą.
    O zapłatę sprzedawca musi zadbać *odrębnie* :)
    - przyjęcie zapłaty bez wydania towaru; ustawa nakazuje wtedy
    wystawienie f-ry na "kwotę przedpłaty"
    Uprzedza się że jeszcze za rządów "starej" ustawy o VAT były
    przypadki czepiania się US o kolejność zdarzeń - w układzie
    wydania f-ry PRZED wydaniem towaru próbowano odmówić kupującemu
    prawa odliczenia VAT "z nieprawidłowo wystawionej f-ry" :>
    (sprzedawca miał wydruki czasów na f-rze i dokumencie wydania
    z magazynu). Mawiają że nadgorliwość jest gorsza od faszyzmu...

    Obowiązek wystawienia f-ry obejmuje okres od wydania towaru lub
    przyjęcia przedpłaty - do 7 "dni po".

    Secundo: przy OF *nie* będącą przedsiębiorcą obowiązek wystawienia
    f-ry występuje NA ŻĄDANIE.

    I *również* nie ma związku z zapłatą...
    O zapłatę trzeba zadbać osobno... IMO !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2004-11-01 22:55:36
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Henryk Gruszka" napisał w wiadomości

> [...]
    > faktury a na kopii opisujesz, że została wystawiona zgodnie z nadanym ci
    > upoważnieniem. W przypadku osobstego odbioru niech ci lepiej czytelnie

    Pragne tylko zauwazyc ze nabywca/odbiorca nie ma obowiazku takowej faktury
    podpisac, a sprzedajacy nie ma zadnej prawnej mozliwosci go do tego
    zmuszenia.

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-

  • 5. Data: 2004-11-01 22:57:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 1 Nov 2004, Henryk Gruszka wrote:

    >+ Fakturę wystawiasz nabywcy na jego określone życzenie. Choć lepiej zapytać
    >+ nabywcę przed zawarciem transakcji zakupu czy ją sobie życzy. Bo ci namiesza
    >+ w papierach jak mu się co odmieni.

    W jaki deseń "namiesza" ??
    Podatnik przyjął sobie jakiś niezdrowy mechanizm numeracji i wydawania
    faktur czy jak ? ;)
    Owszem, na .podatki od czasu do czasu powraca problem zdziwienia
    że "można sobie wybrać"... :) (coś ! :))

    [...]
    >+ właściwszym jest skasowanie i przedłożenie faktury do potwierdzenia
    >+ czytelnym podpisem na kopii

    Erm... a obowiązek podpisu to skąd ?
    Od 1.V.2004 obowiązuje (VI Dyrektywa UE) *ZAKAZ* ustanawiania
    przepisów nakazujących podpisywać faktury !!

    Faktury w szczególności *nie są*:
    - dowodami zawarcia umowy
    - dowodami wydania towaru
    - dowodami wpłaty gotówki
    - gwarancjami i poręczeniami
    -...

    Oczywiście na tym samym "papierze" co faktura MOŻE być zawarty komplet
    wymienionych dokumentów :)
    Ale IMO we własnym interesie należy OPISAĆ poszczególne części
    i kazać podpisać OSOBNO (osobnymi podpsami):
    - "towar przyjąłem" (to znaczy CO INNEGO niż "fakturę przyjąłem" :])
    - "zapłatę gotówką przyjąłem"
    ...i tak (każda strona swoje !) dalej... :)
    Oczywiście jak ktoś lubi "osobne papiery" to jak najbardziej.

> [...]
    >+ nabycia upoważnienia do wystawienia faktury w jego imieniu bez obowiązku

    "Podstawa prawna uchylona" !
    AFAIK, AFAIR & IMO :)

    >+ W przypadku osobstego odbioru niech ci lepiej czytelnie
    >+ podpisze.

    ...zakaz ustanawiania nakazu podpisywania faktur j.w.... !
    :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-11-02 17:47:13
    Od: "Łukasz Piwowarski" <l...@w...pl>

    > Secundo: przy OF *nie* będącą przedsiębiorcą obowiązek wystawienia
    > f-ry występuje NA ŻĄDANIE.

    Czy mógłbyś bardziej rozwinąć ten przypadek. Czy podstawą wystawienia
    faktury są te same zdarzenia jak w przypadku OF będącej przedsiębiorcą ?

    Czy pisząć "na żądanie" masz na myśli to, że nie ma limitu czasowego w ciągu
    którego kupujący musi zgłosić chęć otrzymania faktury ? Jaki jest z kolei
    limit czasowy w którym sprzedający musi tą fakturę wystawić (od momentu
    zgłoszenia takiej potrzeby przez kupującego).

    pozdrawiam,
    loukk

  • 7. Data: 2004-11-02 21:28:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Nov 2004, Łukasz Piwowarski wrote:

> [...]
    >+ faktury są te same zdarzenia jak w przypadku OF będącej przedsiębiorcą ?

    Tak.
    Obowiązek udokumentowania księgowego może być odrębny od obowiązku
    wystawienia faktury - patrz dywagacje "czy ma kasę" i efekty uboczne
    pt. "a oryginał paragonu to gdzie" :] oraz zwolnienia dla płatności
    na konto bankowe (ale NIE kartami !).

    >+ Czy pisząć "na żądanie" masz na myśli to, że nie ma limitu czasowego w ciągu
    >+ którego kupujący musi zgłosić chęć otrzymania faktury ?

    Inaczej: miałem na myśli to że nie ma obowiązku wystawienia faktury
    jako element oddzielny od istnienia i wartości "limitu czasowgo" :)

    Co do "limitu"...
    Z rozważań na .podatki (szukać postów Bogusława, był zamieszany)
    wynikło iż najwyraźniej limit jest, ale jest to limit z Ordynacji
    dla "rachunków ogólnie rzecz biorąc".
    Nikt nie przedstawił skutecznego argumentu przeciw...
    Par. 16 rozporządzenia ds. f-r VAT nie może uchylać ani ustawowego
    prawa do niewystawienia faktury, ani ustawowego nakazu wystawienia
    "na żądanie" - oba w art. 106.4 :)
    Może "doprecyzować", ale nie może "uchylać" :) - to może tylko
    inna ustawa, czyli limit z Ordynacji (w ustawie VAT limitu nie ma :))
    miałby zastosowanie...

    >+ Jaki jest z kolei
    >+ limit czasowy w którym sprzedający musi tą fakturę wystawić (od momentu
    >+ zgłoszenia takiej potrzeby przez kupującego).

    No tu jest ból. Bo minister przewidział tylko "7 dni od wydania
    lub wykonania". Problem iż rozporządzenie nie może uchylać ustawy
    pominął :[ problem że istnieje takie zdarzenie jak "żądanie"
    takoż pominął...
    Owszem, stanowisko iż z rozporządzenia wynika jakoby iż f-rę
    "na żądanie" można wystawić również tylko do 7 dnia chyba
    wszyscy znamy :)
    IMHO... nie pasuje. Nie ma logiki.
    Przyłazisz do jednostki która nie ma "miejsca wydawania faktur"
    w okolicy w 7. dniu - to przy takiej interpretacji byliby
    ugotowani. Musieliby "wystawiać na telefon" :]

    pozdrowienia, Gotfryd