  • 1. Data: 2002-11-21 12:45:38
    Temat: Egzekucja komornicza z wynagrodzenia
    Od: "Rysia" <e...@w...pl>

    Czy jest możliwe aby pracodawca wydając wewnętrzne zarządzenie ograniczył
    możliwość egzekucji z wynagrodzenia pracownika. Chodzi mi o egzekucje inne
    niż alimenty, a ograniczenie miałoby polegać na wskazaniu iż z wynagrodzenia
    pracownika nie można ściągnąć więcej niż np. 15% wynagrodzenia netto. Pytam
    dlatego że w kodeksie pracy pisze że w razie zajęcia wynagrodzenia
    pracownika musi mu pozostać tzw. minimum socjalne, czyli netto z najniższego
    wynagrodzenia, i że żadne regulaminy nie mogą tego wyłączyć. Tylko czy
    chodzi tu o ochronę pracownika tak żeby komornik przypadkiem nie zabrał mu
    wszystkiego i człowiek zostaje bez wypłaty, czy też chodzi o to żeby chronić
    w tym wypadku wierzyciela. A z drugiej strony dzwoniłam kiedyś do komornika
    i ten poinformował mnie że zakłady pracy mają takie wewnętrzne zarządzenia
    które określają maksimum jakie można potrącić z wynagrodzenia.
    Ewa

  • 2. Data: 2002-11-21 12:59:07
    Temat: Re: Egzekucja komornicza z wynagrodzenia
    Od: b...@p...onet.pl

    Wewnętrzny regulamin nie ma chyba prawa być sprzeczny z ogólnymi przepisami.
    Ptzy zajęciach niealimentacyjnych jest kwota wolna od zajęć w wysokości
    minimalnego wynagrodzenia po odjęciu zaliczki na podatek dochodowy. Ale i takie
    sformułowanie nie jest jasne. Wg komorasów jest to kwota 560 zł na rękę.
    Bliższe prawdy jest określenie tej kwoty w wysokości "Zaliczka na PD od
    minimalnego wynagrodzenia wynosi 55,91 I kwota do łapki 760-55,91.
    Trzefcia wersja - rzeczywiście wyliczona i wpisana w PITie zaliczka na podatek
    od min. wyn. 10 zł z groszami - na łapkę prawie 750 zł.
    Wszystko zależy od pracodawcy....
    Trochę pożytecznych przepisów u nas na stronce
    http://www.bezpartyjni.pl/html/akty_prawne.php3?id=0
    02