  • 1. Data: 2005-01-21 14:24:57
    Temat: Dziwny spadek
    Od: "Sebastian Tatol" <s...@d...pl>

    Witam,

    Opis sytuacji:
    1. W dniu 24.09.2004, zginęli w wypadku samochodowym moi Rodzice
    2. Jestem ich jedynym dzieckiem i jak sądzę jedynym spadkobiercą ustawowym
    3. Statystyczne karty zgonu wymieniają datę śmierci, lecz nie podają
    godziny - a zatem nie została ustalona kolejność śmierci, jenakże
    4. Urząd Stanu Cywilnego wypisał dwa akty zgonu, pierwszy dla Mamy, wpisując
    w rubryce stan cywilny - "mężątka", drugi dla Taty, wpisując w rubryce stan
    cywilny - "wdowiec".

    W związku z powyższym, zaistniała dla mnie niekorzystna okoliczność, taka,
    że prawdopodobnie Sąd rozsztrzygajac o spadku stwierdzi, że Tata i ja
    dziedziczymy po połowie majątku po Mamie, a następnie ja dziedziczę całość
    po Tacie.

    Zwróciłem się do USC o sprostowanie aktu zgonu Mamy poprzez wpisanie w
    rubryce stan cywilny "wdowa" jednakże uzyskałem odpowiedź że nie jest to
    możliwe, a jedynie można wpisać w akcie zgonu Taty - "żonaty". Nie jest to
    możliwe gdyż nie można potraktować wpisu w akcie zgonu Mamy jako oczywistej
    omyłki pisarskiej (art. 28) a zatem nie ma podstaw do jego zmiany.

    Proszę, poradźcie mi co zrobić, abym dziedziczył bezpośrednio po Mamie i po
    Tacie, albo żeby po prostu Tata nie dziedziczył po Mamie (tj. jak zmienić
    akty zgonu i czy da się zrobić tak jak chcę) - jesli znacie jakiegoś
    sensownego prawnika od spadków w Warszawie, to dajcie namiar.

    Dziękuję i pozdrawiam

    Sebastian Tatol

  • 2. Data: 2005-01-21 14:34:00
    Temat: Re: Dziwny spadek
    Od: Johnson <J...@n...pl>

    Sebastian Tatol napisał(a):

    [ciach ...]

    A jak to dla ciebie różnica? Czy będziesz dziedziczył jednoczęsnie po matce i ojcu,
    czy też najpierw
    z ojcem po matce, a potem po ojcu, efekt będzie tak sam. Zresztą procedura też -
    dwie sprawy
    spadkowe.

    Ale jeśli ma to dla ciebie znaczenie, choć naprawdę nie mogę sobie wyobrazić żadnego
    to:
    1) może skorzytaać z propozycji urzędu - żeby wpisali ojca jako żonatego;
    2) wystąpić z wnioskiem do sądu w trybie art. 31 ustawy o aktach stanu cywilnego -
    choć moim
    zdaniem są sąd winien oddalić twój wniosek o wpisanie w kacie zgonu matki ze była
    wdową - bo jednak
    w zasadzie rodzice umarli jednoczęsnie wiec twoja matka była mężatką, a ojciec był
    żonaty.

    --
    :) Johnson

  • 3. Data: 2005-01-21 14:48:32
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Johnson napisał(a):
    > A jak to dla ciebie różnica? Czy będziesz dziedziczył jednoczęsnie po
    > matce i ojcu, czy też najpierw z ojcem po matce, a potem po ojcu,
    > efekt będzie tak sam.

    podatkowy też?

    KG

  • 4. Data: 2005-01-21 14:56:43
    Od: Johnson <J...@n...pl>

    kam napisał(a):

    > podatkowy też?

    Wydaje mi się ze też. Ale nie będę się upierał.

    --
    :) Johnson

  • 5. Data: 2005-01-21 16:16:49
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Johnson napisał(a):
    > Wydaje mi się ze też. Ale nie będę się upierał.

    ja tylko pytam, może ktoś nam odpowie :)

    KG

  • 6. Data: 2005-01-21 16:24:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Sebastian Tatol" <s...@d...pl> napisał w wiadomości

    Nie jestem pewien, ale możesz to chyba wyprostować we wniosku o nabycie
    spadku po mamie i tacie odpowiednio uzasadniając, że zmarli jednocześnie w
    rozumieniu prawa cywilnego i powołując się na art. 32 kc - "Jeżeli kilka
    osób utraciło życie podczas grożącego im wspólnie niebezpieczeństwa,
    domniemywa się, że zmarły jednocześnie." Być może, że z punktu widzenia
    przepisów o aktach stanu cywilnego tego inaczej zrobić nie można i nie chce
    mi się analizować.

    Należało by jedynie sądowi przedstawić dowód przebiegu zdarzeń. Najpewniej
    powołać się na akta prowadzonego w tej sprawie postępowania przez Policję.

  • 7. Data: 2005-01-21 17:54:23
    Od: Marta Wieszczycka <m...@d...pl>

    To jest dość nietypowy problem, ale z tego co pamiętam ze studiów, to
    istnieje coś takiego, jak śmierć jednoczesna, kiedy obie osoby giną w
    jednym zdarzeniu. W tej sytuacji faktycznie absurdem jest przypisywanie
    jednej "na rybkę" wdowieństwa.
    Pozdrawiam,
    --
    MArta
    m...@N...pl

  • 8. Data: 2005-01-24 10:58:30
    Od: "Sebastian Tatol" <s...@d...pl>

    Różnica jest zasadnicza:)
    Majątek Ojca jest/może być obciążony jakimiś roszczeniami, więc lepiej żeby
    się nie powiększył.

    Pozdrawiam

    Seb