  • 1. Data: 2004-07-19 13:29:08
    Temat: Dziedziczenie zachowku
    Od: "Pyton" <r...@t...pl>

    Witam

    Jest taka sytuacja:
    Umarła mi babcia. Babcia była 2 razy zamężna. Z pierwszego małzeństwa miała
    syna /mojego ojca - nie żyje/. Był to jej jedyny syn, a ja jestem jedynym
    wnukiem.
    Po śmierci dziadka babcia po raz drugi wyszła za mąż. Nie miała dzieci, ale
    dzieci z wcześniejszego małżeństwa miał jej drugi mąż. Mąż umarł, babcia
    umarła. Zostawiła testament: wszystko zapisała na córkę swego nieżyjącego
    brata - bratanicę.
    Pytanie:
    1. Ile zachowku otrzymają dzieci drugiego męża babci?
    2. Ile zachowku otrzymam ja?

    Bardzo dziękuję, pozdrawiam
    Przemysław

  • 2. Data: 2004-07-19 13:51:11
    Temat: Re: Dziedziczenie zachowku
    Od: "Soypolaco" <g...@N...e-wro.pl>

> [...]
    > brata - bratanicę.
    > Pytanie:
    > 1. Ile zachowku otrzymają dzieci drugiego męża babci?

    hej!

    ad 1.) a przysposobila te dzieci? jezeli nie, to po babci nic nie dostana, bo
    nie byla przeciez ich matka. po ojcu cos tam dostali (po rowno, ale babcia
    przynajmniej 1/4)

    ad 2.) w twoim wypadku otrzymasz 1/2 udzialu ktoryby ci przypadal po babci czyli
    polowe _wartosci_ spadku. bratanica dostaje druga polowe.

    ...nalezy jednak dodac, ze z chwila smierci drugiego meza babci jego dzieci
    _dziedziczyly_ w zbiegu z babcia i to co ci sie wydaje, ze babcia zostawila
    wcale nie musi w pelni nalezec do niej. podkreslmy jednak: one nie maja prawa do
    zachowku po babci, jezeli ich nie przysposobila!

    konrad

    ps. mam nadzieje, ze sie nie myle, bo z tym zawsze jest troche lamiglowki :)

  • 3. Data: 2004-07-20 07:50:06
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Pyton pisze:

> [...]
    > Po śmierci dziadka babcia po raz drugi wyszła za mąż. Nie miała dzieci,
    > ale dzieci z wcześniejszego małżeństwa miał jej drugi mąż. Mąż umarł,

    W tej kolejnosci ?

    > Zostawiła testament: wszystko zapisała na córkę swego
    > nieżyjącego brata - bratanicę.
    > Pytanie:
    > 1. Ile zachowku otrzymają dzieci drugiego męża babci?

    Popierwsze trzeba wiedziec coz majatkiem ICH ojca.
    Jesliwszystkozapisal zonie to ...

    Jesli ich nie przysposobila to ..

    zalezy jak dawno umarl ICH ojciec

    Jesli wiedza o tym od ponad pol roku to NIC nie dostana..

    > 2. Ile zachowku otrzymam ja?

    Nic...

    No chyba, ze wystapipan z ROSZCZENIEM ozachowek
    przeciw SPADKOBIERCY Babci.

    Wtedy "rownowartosc polowy spadku"

    Boguslaw

  • 4. Data: 2004-08-03 06:16:18
    Od: "Pyton" <r...@t...pl>

> [...]
    >
    > Jesli wiedza o tym od ponad pol roku to NIC nie dostana..

    > Nic...
    >
    > No chyba, ze wystapipan z ROSZCZENIEM ozachowek

    Jeszcze mam dwa pytania:
    - Czy "rownowartosc polowy spadku"=(część babci+1/4 część drugiego męża) /2
    - Czy bratanica ma prawo zmniejszyć wartość "rownowartosc polowy spadku"
    mówiąc, że pokryła koszty pogrzebu oraz koszty wzniesienia pomnika, w wyniku
    czego otrzymam mniejszy zachowek?

    Bardzo dziękuję za odpowiedż