  • 1. Data: 2003-09-03 14:46:44
    Temat: Dziedziczenie spadku po "przyrodnim" rodzenstwie
    Od: "Youreck" <p...@p...onet.pl>

    Czy ktos moze mi podac odpowiednie przepisy, albo skierowac do konkretnych
    orzeczen, ktore pomogami rozwiazac problem, Mianowicie czy czy jeden brat
    moze dziedziczyc majatek p ozmarlym bracie 'przyrodnim" (ta sma matka rozni
    ojcowie)

  • 2. Data: 2003-09-03 14:54:24
    Od: Dredd<...@...pl>

    Może dziedziczyć (są krewnymi - rodzeństwem) ale czy do tego dojdzie
    zależy m.in. od tego czy jest testament i czy są bliżsi krewni.
    Odsyłam do art. 922 i nast. kodeksu cywilnego

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2003-09-04 07:03:30
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "Dredd" <...@...pl> napisał w wiadomości
    > Może dziedziczyć (są krewnymi - rodzeństwem) ale czy do tego dojdzie
    > zależy m.in. od tego czy jest testament i czy są bliżsi krewni.
    > Odsyłam do art. 922 i nast. kodeksu cywilnego

    Otoz w calym kodeksie cywilnym i w calym Kodeksie rodzinnym moj komputer nie
    znalazl slowa
    "przydodni" ani jego odmiany.
    Stad pytanie jest "nietrywialne" i bylbym wdzieczny za odpowiedz, czy brat
    przyrosi jest
    rodzenstwem i czy jest dalszym krewnym niz "rodzony" brat i z czego to
    wynika

    Boguslaw

  • 4. Data: 2003-09-04 13:49:43
    Od: Dredd<...@...pl>

> [...]
    czy brat
    > przyrosi jest
    > rodzenstwem i czy jest dalszym krewnym niz "rodzony" brat i z

    A dlaczego wyróżniasz tego brata jako przyrodniego i tego
    sformułowania szukasz w kodeksach? Czasy dyskryminjacji mamy już
    chyba za sobą.
    Najogólniej mówiąc krewni to takie osoby które mają wspólnego
    przodka. Bracia (tzw. przyrodni, ale w istocie po prostu bracia, czyli
    najnormalniejsze rodzeństwo) mają wspólnego krewnego - w tym
    wątku jest to wspólna matka.
    Są więc spokrewnieni w linii bocznej w stopniu bodaj drugim (zgodnie z
    zasadą quod generationis tod gradus czyli ile urodzeń taki stopień).
    Należy więc szukać przepisów o rodzeństwie.

    Obaj bracia "przyrodni" będą dziedziczyć np. z ustawy po owej wspólnej
    matce ale już nie po swoich ojczymach (bo z ojczymem pokrewieństwo
    każdego z nich nie wiąże)
    Dziedziczył też będzie brat po bracie (jako krewny)- choć w pewnych
    okolicznościach.
    Te okoliczności to:
    - brak testamentu który nie powołuje go do spadku (ale możliwe jest
    oczywiście też że taki brat będzie jedynym spadkobiercą
    testamentowym - wola zmarłego)
    - brak uprawnionych dziedziczących we wcześniejszej kolejności na
    podstawie ustawy (taki bliższy uprawniony to np. dzieci zmarłego brata
    i jego żona)

    Przytaczam kawałek kodeksu cywilnego:
    Art. 931. § 1. W pierwszej kolejności powołane są z ustawy do spadku
    dzieci spadkodawcy oraz jego małżonek; dziedziczą oni w częściach
    równych. Jednakże część przypadająca małżonkowi nie może być
    mniejsza niż jedna czwarta całości spadku.

    § 2. Jeżeli dziecko spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku, udział
    spadkowy, który by mu przypadał, przypada jego dzieciom w częściach
    równych. Przepis ten stosuje się odpowiednio do dalszych zstępnych.

    Art. 932. § 1. W braku zstępnych spadkodawcy powołani są do spadku
    z ustawy jego małżonek, rodzice i r o d z e ń s t w o.

    § 2. Udział spadkowy małżonka, który dziedziczy w zbiegu bądź z
    rodzicami, bądź z rodzeństwem, bądź z rodzicami i rodzeństwem
    spadkodawcy, wynosi połowę spadku.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2003-09-04 17:54:44
    Od: "Youreck" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > § 2. Udział spadkowy małżonka, który dziedziczy w zbiegu bądź z
    > rodzicami, bądź z rodzeństwem, bądź z rodzicami i rodzeństwem

    To ja jeszcze chcialbym sie upewnic. Jesli po kims dziedzicza wlasnie
    "przyrodni" brat i "rodzona" siostra to czy dziedzicza w rownych czesciach,
    po polowie(innych blizszych krewnych, spadkodawcow brak, testamentu tez
    brak)?

  • 6. Data: 2003-09-05 08:28:04
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

> [...]
    > >

    > A dlaczego wyróżniasz tego brata jako przyrodniego i tego
    > sformułowania szukasz w kodeksach? Czasy dyskryminjacji mamy już

    Ja oczywscie nie wyrozniam i przyrodnie siostry
    mojej babci to zawsze dla Mamy byly ukochane ciocie

    No ale jest jak jest. Kodeks Rodzinny nie mowi co to "rodzenstwo".
    A tradycja rozroznia jednak "rodzenstwo" i "rodzenstwo przyrodnie".

    Stad pytanie jsk to wyglada w orzecznictwie jest nietrywialne.
    Po prostu nie iwem, wiec zapytalem.

    [...]

> [...]
    >
    > Art. 932. § 1. W braku zstępnych spadkodawcy powołani są do spadku
    > z ustawy jego małżonek, rodzice i r o d z e ń s t w o.

    Naprawde dziekuje za prace, ktora pan wlozyl w odpowiedz, ale to akurat
    wiem.
    Chodzilo mi o to, czy w praktyce rozroznia sie rodzenstwo i rodzenstwo
    przyrodnie.

    Boguslaw

  • 7. Data: 2003-09-05 21:12:35
    Od: Dredd<...@...pl>

> [...]
    akurat
    > wiem.
    > Chodzilo mi o to, czy w praktyce rozroznia sie rodzenstwo i

    "W praktyce" jak to Pan mówi to jest wiele rzeczy których próżno
    szukać po kodeksach :)
    Np. "w praktyce" to pewnie nie jeden uważa że dać komuś po gębie
    albo coś komuś ukraść to norma.

    Sam Pan doszedł do tego że kodeks (czyli język prawny, a zatem i
    posługujący się nim ustawodawca) nie rozróżnia rodzeństwa
    przyrodniego od rodzonego. I to powinno Panu wystarczyć. To
    rozróżnienie jest widać wolą ustawodawcy bez znaczenia prawnego.
    Gdyby miało znaczenie to by ustawodawca rozróżnił w kodeksie te
    pojęcia

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 8. Data: 2003-09-05 21:35:29
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Chodzilo mi o to, czy w praktyce rozroznia sie rodzenstwo i
    rodzenstwo
    > przyrodnie.
    >
    > Boguslaw

    Aha! Przyszło mi do głowy jeszcze jedno praktyczne "rozróżnianie".
    W praktyce "rozróżnia się" konkubinat. Tymaczasem póki co (i wg
    mnie słusznie) kodeks rodzinny nie zna tego pojęcia :)

    Pozdrowienia

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 9. Data: 2003-09-06 10:21:50
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

> [...]
    > posługujący się nim ustawodawca) nie rozróżnia rodzeństwa
    > przyrodniego od rodzonego. I to powinno Panu wystarczyć.

    Wystarcyloby mi w zupelnosci, gdyby nie to, zw w KC i KRO ine ma napisane
    co to "rodzenstwo", a zwyczajowo rodzenstwo to brat i siostra,
    brat przyrodni i siostra przyrodnia to rodzenstwo przyrodnie,
    natomiast kuzyni i kuzynki to "bracia cioteczni"...

    Stad jak pisalem pytanie (nie ja je zadalem) jest nietrywialne.
    Mozna sobie bowiem wyobrazic, ze skoro potocznie
    brat przyrodni to nie dokladnie to samo co brat, to skoro
    KC w tej sprawie milczy to moze w ogole brata przyrodniego
    "nie zauwaza" podobnie jak i konkubenta.

    Boguslaw

    Boguslaw