  • 1. Data: 2011-12-09 11:25:33
    Temat: Dział spadku a pieniądze w banku...
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Jaka jest procedura, jeśli spadkobiercy chcą przeprowadzić dział
    spadku, w skład którego wchodzą pieniądze na koncie w banku? Przy czym
    podział tych pieniędzy ma być nie taki, jak wychodzi z udziałów w
    spadku, tylko taki, jak się umówili (przykładowo: w spadku po ojcu
    jest samochód i konto, synów dwóch, nie biora pół samochodu i pół
    konta, tylko jeden samochód, a drugi konto).

    W szczególności - czy trzeba najpierw mieć stwierdzenie nabycia
    spadku, iść z tym do banku, dowiedzieć się o stan konta, wystąpić o
    dział spadku, czy można to jakoś skrócić (przeprowadzić na podstawie
    danych o stanie konta na wyciągu, albo co)?

    MJ

  • 2. Data: 2011-12-09 14:01:07
    Temat: Re: Dział spadku a pieniądze w banku...
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/9/2011 5:25 AM, Michal Jankowski wrote:
> [...]
    > dział spadku, czy można to jakoś skrócić (przeprowadzić na podstawie
    > danych o stanie konta na wyciągu, albo co)?

    dane o stanie konta dowiesz sie tylko na podstawie stwierdzenia nabycia
    spadku.

    jesłi jeden z wielu spakdobierców chce wypłacić kasę musi mieć dział
    spadku, aby jasno wynikało, że to właśnie jemu przypadły pieniądze.

    natomiast jeśli wszyscy spadkobiercy pojawią się w banku naraz ze
    stwierdzeniem nabycia spadku, bankowi nic do tego jak się tym podzielą.
    Wypłaca wszystko, wszystkim i gasi światło.

  • 3. Data: 2011-12-09 14:52:54
    Od: "Dysiek" <b...@b...pl>

    > W szczególności - czy trzeba najpierw mieć stwierdzenie nabycia
    > spadku

    Wszyscy ida do banku razem ze stwierdzeniem nabycia spadku - mowia obsludze
    ile komu przelac i czesc.

    Pozdrawiam
    Dysiek

  • 4. Data: 2011-12-09 14:57:25
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Dysiek" <b...@b...pl> writes:

    > Wszyscy ida do banku razem ze stwierdzeniem nabycia spadku - mowia obsludze
    > ile komu przelac i czesc.

    Taaa, tylko że jest potrzebny dział spadku, żeby ten samochód dostała
    _jedna_ osoba. Gdyby nie to, to wiem, że wszyscy przychodzą, każdy
    bierze swoją część i tyle...

    MJ

  • 5. Data: 2011-12-09 15:34:33
    Od: "Dysiek" <b...@b...pl>

    > Taaa, tylko że jest potrzebny dział spadku, żeby ten samochód dostała
    > _jedna_ osoba. Gdyby nie to, to wiem, że wszyscy przychodzą, każdy
    > bierze swoją część i tyle...

    Pytales o bank i kase na koncie :-)

    Pozdrawiam
    Dysiek

  • 6. Data: 2011-12-09 22:37:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Dec 2011, Michal Jankowski wrote:

> [...]
    > spadku, w skład którego wchodzą pieniądze na koncie w banku? Przy czym
    > podział tych pieniędzy ma być nie taki, jak wychodzi z udziałów

    To jest drobiazg, ale:

    > (przykładowo: w spadku po ojcu
    > jest samochód i konto, synów dwóch, nie biora pół samochodu i pół
    > konta, tylko jeden samochód, a drugi konto).

    ...ale to, czyli "jeden samochód", już nie.

    Zwróć uwagę, że zastrzeżenie wyżej powoduje skutki komplikujące
    operację o konieczność zapewnienia sobie "twardych" dowodów (znaczy:
    co najmniej na piśmie) treści umowy działu spadku (nie musi, choć
    może być "klepnięta" przez sąd, ale to raczej w sprawach spornych).

    Otóż, o ile *spadek* jest dość korzystnie opodatkowany (i korzysta
    ze zwolnień), to czynności w ramach działu spadku już nie.
    A opisujesz ewidentny zamiar dokonania "spłat lub dopłat",
    żywcem z opisu o PCC :) - tak, od tego jest PODATEK.
    BTW: dopilnuj terminu albo zaraz sobie przeczytaj wątek o czynnym
    żalu ;)

    Przepisy:
    - art.1037:
    _117.html
    - art.1.1.1.f (umowa) bądź 1.1.3 (sąd) i art. 4..5:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2011-12-11 11:53:11
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > A opisujesz ewidentny zamiar dokonania "spłat lub dopłat",
    > żywcem z opisu o PCC :) - tak, od tego jest PODATEK.

    Jakich spłat??? Jakich dopłat???

    To nie jest tak, że jeden spadkobierca dopłaca coś drugiemu z
    własnego, tylko dzielą się tym, co spadło.

    Ba, w dalszym ciągu obaj mogą dostać po tej swojej 1/2, tylko że jeden
    w samochodzie, a drugi w gotówce. Ale nawet jeśli nie, to wg mnie o
    żadnej dopłacie nie ma tu mowy.

    MJ