    From: devil <d...@b...pr>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Dwa pytania o oprogramowanie komputerowe
    Date: Wed, 23 Feb 2005 23:26:21 +0100

    Witam
    Mam dwa wg mnie bardzo proste dla fachwców pytania odnośnie
    oprogramowania komputerowego.
    Pierwsze dotyczy softu zakupionego ze sprzętem tzw. OEM. Czy jezeli
    kupilem taki program to moge go instalowac tylko na tym komputerze, z
    ktorym go zakupilem? Czy moge np. odinstalowac go z tego komputera, a
    zainstalowac na innym (nadal bedzie on zainstalowany tylko na jednym
    stanowisku)? Jezeli nie to co w przypadku np. spalenia lub trwalego
    uszkodzenia komputera, z ktorym ten soft byl kupiony? Tez mam go
    wyrzucic do kosza?

    Druga sprawa dotyczy polskiej wersji Open Office. Od niedawna pracuje w
    firmie, gdzie jestem za te sprawy odpowiedzialny. Zauwazylem, ze moj
    poprzednik na tym stanowisku zakupil na kazde stanowisko po jednej
    wersji pudelkowej tego pakietu. Tymczasem umowa mowi, ze mozna go
    instalowac wielkorotnie i w zasadzie jest to darmowy pakiet. A wiec
    wystarczylaby jedna plyta.
    Wczesniej pracowalem w innej firmie, gdzie rowniez korzystano z Open
    Office. Tam szefostwo wpadlo na pomysl, jak ograniczyc wydatki i
    zakupilo na fakture gazete z cd-romem, gdzie byl ten pakiet, a nie
    drozsza wersje pudelkowa. Tylko, ze tez na kazde stanowisko zakupiony
    byl oddzielny egzemplarz gazety i plyty (ten sam numer gazety!!!).
    Zdziwilo mnie to bardzo, bo umowa mowi, ze pakiet jest za free. Ale
    dowiedzialem sie, ze ponoc w polskich przepisach nie istnieje cos
    takiego jak darmowe oprogramowanie. Musi kosztowac chocby zlotowke i ma
    byc na to faktura zakupu w firmie w razie kontroli oprogramowania.
    Dlatego pytam jak jest naprawde? Co jezeli sciagne sobie ten pakiet z
    internetu i nagram na czysta plyte? Po tym co zobaczylem i powaznym
    traktowaniu tych rzeczy przez powaznych w koncu ludzi zglupialem i
    zaczalem sie zastanawiac jak to jest naprawde. Dlatego pytam na grupie,
    gdzie moze ktos z Was mial juz podobne doswiadczenia i podzieli sie nimi
    ze mna.