  • 1. Data: 2008-04-08 16:27:53
    Temat: Dostęp do bazy danych a prawo autorskie
    Od: Dariusz Bondyra <d...@p...onet.pl>

    Witam

    Użytkownik zakupił oprogramowanie którego integralną częścią jest baza
    danych, przy czym baza danych nie zawiera samych informacji (z wyjątkiem
    pewnych danych konfiguracyjnych), te gromadzone są już przez samego
    użytkownika.

    W przypadku baz danych znalazłem dwa możliwe podejścia:

    Baza danych traktowana jako utwór chroniona jest prawem autorskim,
    dotyczy to struktury bazy, jednak dane zawarte w tejże bazie mogą być
    przez legalnego użytkownika pobierane również zewnętrznym narzędziami.

    Jeśli natomiast do tej bazy danych zastosowanie będzie miała ustawa o
    ochronie baz danych a 2001 roku, wówczas dostęp i możliwość pobierania
    danych przez użytkownika w sposób inny niż przewidział producent będzie
    zabroniona.

    Poszukuję odpowiedzi na na następujące pytania:
    1. Czy powyższe stwierdzenia są prawdziwe?
    2. Czy baza danych, która nie jest "wypełniona" przez producenta
    informacjami może podlegać ochronie zgodnie z ustawą "o ochronie baz
    danych"?
    2a. Jeśli tak to czy informacje wprowadzone przez użytkownika do bazy
    mogą być odczytywane w inny sposób niż przewidział to producent?

    Pozdrawiam
    Dariusz Bondyra

  • 2. Data: 2008-04-08 21:27:17
    Temat: Re: Dostęp do bazy danych a prawo autorskie
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 08.04.2008 Dariusz Bondyra <d...@p...onet.pl> napisał/a:
    > Baza danych traktowana jako utwór chroniona jest prawem autorskim,
    > dotyczy to struktury bazy, jednak dane zawarte w tejże bazie mogą być
    > przez legalnego użytkownika pobierane również zewnętrznym narzędziami.

    Można sobie wyobrazić, że twierdzenie pierwsze powyższego (dot. struktury)
    jest prawdziwe z tym, że MZ będzie to przypadek dość rzadki - utwór musi
    spełniać określone kryteria. Większość struktur bazodanowych MZ ich nie
    spełnia. A jeśli nawet tak w jakimś indywidualnym przypadku by było, to
    nie ma to większego znaczenia dla korzystania z rekordów tej bazy.

> [...]
    > ochronie baz danych a 2001 roku, wówczas dostęp i możliwość pobierania
    > danych przez użytkownika w sposób inny niż przewidział producent będzie

    MZ będzie miała zastosowanie ta ustawa a w wyjątkowych przypadkach (patrz
    wyżej) obie ustawy.

> [...]
    > 2. Czy baza danych, która nie jest "wypełniona" przez producenta
    > informacjami może podlegać ochronie zgodnie z ustawą "o ochronie baz

    zależy czy spełnia kryteria zdefiniowane w ustawie o ochronie baz danych

    > 2a. Jeśli tak to czy informacje wprowadzone przez użytkownika do bazy
    > mogą być odczytywane w inny sposób niż przewidział to producent?

    MZ tak.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2008-04-09 11:30:23
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <ftg6e9$4k2$1@inews.gazeta.pl>,
    Dariusz Bondyra <d...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > 2a. Jeśli tak to czy informacje wprowadzone przez użytkownika do bazy
    > mogą być odczytywane w inny sposób niż przewidział to producent?

    Moim zdaniem sam sobie komplikujesz. Oddziel "bazę danych" jako
    narzędzie (program/formularz/tablicę pustych rekordów/whatever) od "bazy
    danych" jako zebranych i wpisanych informacji.
    W opisanym przez Ciebie przypadku producentem bazy danych (w rozumieniu
    UoOBD) jest użytkownik oprogramowania. I tyle.

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.