  • 1. Data: 2003-07-14 11:12:54
    Temat: Domniemanie umowy o pracę na czas nie określony
    Od: "Tomek Zaleski" <s...@m...pl>

    Witam!!

    Nurtuje mnie następujący problem. Po wygaśnięciu umowy o prace na okres
    próbny, pracodawca dopuścił pracownika do dalszej pracy (jest to
    udokumentowane, zresztą pracodawca wypłacał pobory). Przez ponad miesiąc nie
    udało się go jednak doprosić o dostarczenie nowej umowy o pracę (w formie
    pisemnej). Wiem, iż w takiej sytuacji umowa o pracę jest formalnie zawarta
    (choć może być konieczne orzeczenie sądu pracy, żeby zobligować pracodawcę
    do jej spisania). Słyszałem jednak, iż w związku z orzeczeniem SN domniemuje
    się, iż taka umowa jest zawarta na czas nie określony. Jako poparcie, tekst
    ze strony OIP Gdańsk:

    http://www.gdansk.oip.pl/36.html

    Jak zatem wygląda sytuacja pracownika, jeżeli po upływie terminu 7 dni od
    podjęcia pracy, nie ma potwierdzonych warunków zatrudnienia na piśmie? W
    takim przypadku - jeżeli nic innego nie wynika z porozumienia tego
    pracownika i zakładu pracy - przyjmuje się domniemanie, że nastąpiło
    zawarcie umowy na czas nie określony, co powinno być niezwłocznie
    potwierdzone przez zakład pracy na piśmie. Pogląd taki wyraziła E.
    Szemplińska w artykule: "Zatrudnienie na czas określony" ("Służba
    Pracownicza" z 1992r., Nr 4, str. 6).

    Czy wiecie może Państwo, na jaki konkretny dokument można się powołać w
    takiej sytuacji?

    Pozdrawiam!!

    Tomasz Zaleski

  • 2. Data: 2003-07-14 12:04:17
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Tomek Zaleski" <s...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Pracownicza" z 1992r., Nr 4, str. 6).
    >
    > Czy wiecie może Państwo, na jaki konkretny dokument można się powołać w

    do pracodawcy powolujac sie na prawo pracy,
    jezeli odmowi, do sadu pracy z wnioskiem o ustalenie istnienia stasunku
    pracy.
    (tak to sie dokladnie nazywa).

    Krzysztof Gil, k...@g...pl
    GAMTEC Systemy Informatyczne, www.gamtec.pl

  • 3. Data: 2003-07-14 12:20:35
    Od: "Tomek Zaleski" <s...@m...pl>

    Dziękuję za odpowiedź! A na co powoływać się w temacie domniemania umowy na
    czas nie określony?

    Pozdrawiam!

    Tomasz Zaleski

  • 4. Data: 2003-07-16 19:40:12
    Od: Robal <b...@w...plinvalid>

    w <news:beu70o$6pf$1@flis.man.torun.pl>
    Tomek Zaleski napisał(a):

    > Dziękuję za odpowiedź! A na co powoływać się w temacie domniemania
    > umowy na czas nie określony?

    Nie mozesz sie powolac na zaden akt prawny. Nie znajdziesz bowiem
    jakiegos zapisu w stylu "jezeli strony nie uzgodnily inaczej umowe
    uwaza sie za zawarta na czas nieokreslony". Poglad taki jest
    stanowiskiem doktryny (uczonych prawnikow). Nie jest obowiazujacym
    prawem ale znajduje zastosowanie moca autorytetu nauki. Z reguly sady
    przychylaja sie do stanowiska ktore nie budzi sprzecznych opini w
    nauce. Za takim pogladem opowiadaja sie takze Prof. zw. dr hab. Ludwik
    Folrek (Uniwersytet Warszawski) oraz Prof. zw. dr hab. Tadeusz
    Zielinski (Uniwersytet Jagiellonski, ex Rzecznik Praw Obywatelskich, ex
    Minister Pracy): "Okreslenie rodzaju pracy rowniez nie moze uchodzic za
    konieczny skladnik umowy o prace. Umowa, ktora nie zostala oznaczona
    jako terminowa ..., jest z istoty swej umowa na czas nie okreslony"
    "Prawo Pracy" C.H.Beck 1997.

    Napisz po prostu, ze pracodawca po uplywie umowy na okres proby,
    dopuscil Ciebie do pracy nie okreslajac jednoczenie terminu konczacego
    stosunek pracy. W zwiazku z tym, Twoim zdaniem doszlo do zawarcia umowy
    na czas nie okreslony.

    Pozdrawim,
    --
    Robal bob67(at)wp.pl