    From: "Darek W." <a...@p...pop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Dogryziemy lobuzom?
    Date: Thu, 17 Jan 2002 21:02:08 +0100

    Witam
    Może spróbujemy uprzykrzyć życie łobuzom, którzy zakładają porządnym ludziom
    blokady na koła samochodów?
    :-)

    Pojawił się następujący problem: czy na terenie zabudowanym wolno parkować
    samochód osobowy
    czterema kołami na chodniku także w miejscu gdzie obowiązuje zakaz
    zatrzymywania i postoju (zakładamy, że jest zachowane 1,5 metra chodnika dla
    pieszych)?
    Straż miejska (z którą wszedłem w konflikt :-)) twierdzi, że nie wolno. To
    samo mniej więcej powiedział mi funkcjonariusz WRD (mniej więcej, bo to był
    jakiś strasznie nerwowy facet i nie bardzo chciał słuchać o czym mówię i
    czemu mu przeszkadzam w piciu herbaty). A ja jestem upierdliwy i zamiast
    grzecznie słuchać co do mnie mówi władza zwyczajnie zacząłem czytać
    przepisy. I mam poważne wątpliwości. Art. 47 ust.2 ustawy o ruchu drogowym
    dopuszcza parkowanie samochodów osobowych, motocykli, motorowerów i rowerów
    na chodniku pod warunkiem zachowania 1,5 metra chodnika dla pieszych.
    Artykuł ten nie stawia tym pojazdom żadnych dodatkowych warunków do
    spełnienia. Problem zaś bierze się z treści rozporządzenia o znakach i
    sygnałach drogowych. Paragraf 113 ust.2 pkt 1 mówi, że znak zakazujący
    zatrzymywania i postoju nie dotyczy chodnika na terenie zabudowanym, ale
    tylko do końca 2000 roku. Tak więc należy rozumieć to, że od początku 2001
    roku zakaz obejmuje jezdnię i chodnik czyli tak jak twierdzą
    funkcjonariusze. Jedna rzecz tylko się nie zgadza. Rozporządzenie jest aktem
    prawnym niższej rangi i nie może zmieniać przepisów ustawy. Skoro ustawa
    zezwala na parkowanie na chodniku po spełnieniu warunku pozostawienia
    odpowiedniego miejsca dla pieszych to rozporządzenie wykonawcze nie może
    tego podważać. Tak mi się przynajmniej wydaje. Co o tym sądzicie?

    Jeśli mam rację to czy można by uznać, że straż miejska nakładając mandaty
    bez podstawy prawnej łamie prawo czyli popełnia przestępstwo wyłudzenia, a
    nawet wymuszenia rozbójniczego i na dodatek robi to w formie zorganizowanej
    grupy przestępczej (a to już baaardzo poważny paragraf) ;-)
    Żarty żartami, ale problem wydaje mi się ciekawy.

    Darek
    (FUT pl.misc.samochody)