  • 1. Data: 2009-05-27 18:30:55
    Temat: Darowizna czy spadek?
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Moją babcię i dziadka naszły myśli związane z umieraniem, w związku z
    czym pojawiły się problemy egzystencjalne dotyczące przekazania
    potencjalnego spadku :-)

    Mam więc pytanie, czy bardziej korzystne finansowo jest przepisanie
    przez nich mieszkania mojej mamie w formie darowizny, czy też wszystko
    jedno, bo przy spadku koszty będą podobne? Z jakimi w ogóle kosztami
    związana jest jedna i druga operacja? Jakiego rzędu są to koszty?

    Pojawiła się jeszcze jakaś taka plotka, że w przypadku
    przepisania/odziedziczenia mieszkania po rodzicach nie płaci się
    podatku, ale jeśli sprzeda się je w ciągu 5-ciu pierwszych lat, to
    trzeba jakiś (ponoś wysoki) zapłacić. Czy to jakieś wyssane z palca
    bzdury, czy rzeczywiście tak jest i gdzie szukać informacji na ten temat?

    Maciek

  • 2. Data: 2009-05-27 19:38:09
    Temat: Re: Darowizna czy spadek?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Maciek wrote:
> [...]
    > jedno, bo przy spadku koszty będą podobne? Z jakimi w ogóle kosztami
    > związana jest jedna i druga operacja? Jakiego rzędu są to koszty?

    W zasadzie jesli tylko jedna osoba wchodzi w gre, to bez znaczenia.
    Przy czym darowizna i notariusz moga wyjsc troche drogo.
    Zaleta: Ma sie to juz i wiadomo, ze na dzien dzisiejszy podatku od tego
    nie bedzie.
    Wada. Dziadek i babcia zostaja na lodzie, bo nie mieszkaja juz w swoim i
    jak "córunia" bedzie wredna to moze im sie "kazac wynosic".
    Co prawda mozna zrobic darowizne z "dozywociem" czyli prawem mieszkania
    do śmierci, no ale dziadkowie musza o tym wiedziec i zadbac o wlasne
    interesy.

    Spadek: W zasadzie koszty stwierdzenia nabycia spadku 150 zl, (albo 100
    zl u notariusza. W obu przypadkach jesli chodzi o nieruchomosci dojda
    wpisy do ksiegi wieczystej jesli istnieja.

    Zaleta: Dziadki mieszkaja na swoim do konca.
    Wada: Dzis ulga jest za rok moze jej nei byc i dojdzie podatek.
    Przyklad z ulga meldunkowa. Ktos sobie ustawil przepisy, a po dwoch
    altach ulge wcielo.

    > Pojawiła się jeszcze jakaś taka plotka, że w przypadku
    > przepisania/odziedziczenia mieszkania po rodzicach nie płaci się
    > podatku,

    podatku od spadku, pod warunkiem zgloszenia tegoż faktu w ciagu 6
    miesiecy na druku sd-z2 (chyba, ze darowizna jest notarialna, wowczas
    nie trzeba nic zglaszac)

    ale jeśli sprzeda się je w ciągu 5-ciu pierwszych lat, to
    > trzeba jakiś (ponoś wysoki) zapłacić. Czy to jakieś wyssane z palca
    > bzdury, czy rzeczywiście tak jest i gdzie szukać informacji na ten temat?

    podatek dochodowy czyli pit. 19% niestety.
    Niezaleznie czy darowizna czy spadek.

  • 3. Data: 2009-05-27 20:01:43
    Od: "Jan Kowalski" <c...@W...gazeta.pl>

    Jedna drobna uwaga.
    Nie ma czegoś takiego jak testament wspólny. Każdy pisze go dla siebie,
    inaczej będzie nieważny. Jeśli któryś z dziadków walnie w kalendarz podział
    będzie 50/50 o ile p. matka jest ich jedynym dzieckiem.
    Dlatego szybciej będzie w drodze darowizny, ale to wystawia dziadków na
    odstrzał gdyż jak mawia pewien toruński klasyk mediów "Tyle wolności, ile
    własności".

  • 4. Data: 2009-05-27 20:19:49
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    witek pisze:
    > ale jeśli sprzeda się je w ciągu 5-ciu pierwszych lat, to
    > podatek dochodowy czyli pit. 19% niestety.
    > Niezaleznie czy darowizna czy spadek.
    Dzięki.

    Maciek

  • 5. Data: 2009-05-27 20:24:22
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Jan Kowalski pisze:
    > Nie ma czegoś takiego jak testament wspólny. Każdy pisze go dla siebie,
    > inaczej będzie nieważny. Jeśli któryś z dziadków walnie w kalendarz podział
    > będzie 50/50 o ile p. matka jest ich jedynym dzieckiem.
    Jest jedynym dzieckiem.

    > Dlatego szybciej będzie w drodze darowizny, ale to wystawia dziadków na
    > odstrzał gdyż jak mawia pewien toruński klasyk mediów "Tyle wolności, ile
    > własności".
    W tym przypadku raczej nie ma takiego niebezpieczeństwa - dogadują się,
    mimo że coś tam już na mamę zostało przepisane. Mam tylko nadzieję, że
    US się kiedyś nie przyczepi o podatek za nielegalny najem czy coś w tym
    stylu ;-)
    Maciek