  • 1. Data: 2003-10-29 14:54:19
    Temat: Czym sie rozni "lub" od "albo"???
    Od: "cvix" <c...@g...pl>

    Dreczy mnie pytanie:
    Czym, w jezyku prawniczym (tak mi powiedziano), rozni sie slowo "lub"
    od "albo"??????

  • 2. Data: 2003-10-29 15:08:15
    Temat: Re: Czym sie rozni "lub" od "albo"???
    Od: n...@s...strefa.pl (SDD)

  • 3. Data: 2003-10-29 15:11:45
    Od: n...@s...strefa.pl (SDD)

  • 4. Data: 2003-10-29 15:12:02
    Od: "Wirtualna" <p...@s...com>

    Użytkownik "cvix" <c...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Dreczy mnie pytanie:
    > Czym, w jezyku prawniczym (tak mi powiedziano), rozni sie slowo "lub"
    > od "albo"??????

    "pies LUB kot" dopuszcza następujące mozlowisci:
    tylko pies
    tylko kot
    zarowno pies jak i kot

    mozliwoscia niedopuszczalna jest (ani kot ani pies) - jest to zaprzeczenie
    lub.

    "pies ALBO kot" dopuszcza:
    tylko pies
    tylko kot

    niedopuszczalne sa:
    (ani pies ani kot)
    (zarówno pies jaki i kot) <<----- i tu jest ta różnica

    matematycznie
    LUB to suma logiczna o wartosci 1 dla: {0,1};{1,0};{1,1}
    ALBO to dysjunkcja o wartosci 1 dla: {0,1}; {1,0}

    odpowiednikiem w informatyce
    LUB jest OR
    ALBO jest XOR, z tym ze xor zwraca wartosc przeciwna, czyli NEG XOR
    (zmienna) to jest odpowiednikiem ALBO

    pozdrawiam
    wirtualna

    ps. sorki, ze tak zawile - po powtornym przeczytaniu posta sam sie nie
    rozumiem... ;-)

  • 5. Data: 2003-10-29 15:32:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Tym samym co w logice. P albo Q nie jest prawdą, jeśli i P i Q są prawdą.

  • 6. Data: 2003-10-29 16:15:20
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > W uzupelnieniu:
    > - LUB - to alternatywa (to juz powiedzialem)
    > - ALBO ... ALBO - to tzw, roznica rozlaczna
    >
    > (obydwa terminy pochodza z logiki)

    No dobrze. Tak jest w logice.
    A kolega pytał jak to jest w języku prawniczym :-)

  • 7. Data: 2003-10-29 18:54:16
    Od: "???" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > Dreczy mnie pytanie:
    > Czym, w jezyku prawniczym (tak mi powiedziano), rozni sie slowo "lub"

    http://www.gazeta.pl/usenet/

    Jak zwykle durne odpowiedzi.
    Jeśli piszesz np. pozew (zważywszy grupę dyskusyjną) w zależności od
    sytuacji - pozostawiasz drugiej stronie prawo wyboru. To, czy też coś
    innego, ale spełniającego np. te same parametry.

    Jeśli użyjesz słowa "ALBO", to również pozostawiasz drugiej stronie prawo
    wyboru, ale np. TO albo TO, ale w innym wykonaniu, konfiguracji, kolorze
    itp.

  • 8. Data: 2003-10-29 19:01:26
    Od: kam <X...@X...plX>

    ??? wrote:
> [...]
    > wyboru, ale np. TO albo TO, ale w innym wykonaniu, konfiguracji, kolorze

    Możesz jeszcze raz? Bo nic nie zrozumiałem.

    KG

  • 9. Data: 2003-10-29 19:10:37
    Od: Catbert <v...@w...pl>

> [...]
    > wyboru, ale np. TO albo TO, ale w innym wykonaniu, konfiguracji, kolorze

    Być może jest podtekst w tym pytaniu, a kluczem jest "język prawniczy".

    Widziałem pismo pewnego sędziego, w którym "lub" było zinterpretowane
    jako "i" - tzn. stwierdzał on, że musiały zajść obie okoliczności dla
    ważności czynności, chociaż ze słowa "lub" zawartego w ustawie wynika,
    że wystarczyła jedna.
    W uzasadnieniu użyto zwrotu, że wniosek powoda odwołuje sie do "zbędnie
    perfekcyjnej interpretacji normy prawnej".
    Strona podparła się orzeczeniem SN, na co ów sędzia w formie ustnego
    komentarza oświadczył, że orzeczenia SN ma w d...

    Pzdr: Catbert, Wredny Szef Działu Kadr

  • 10. Data: 2003-10-29 19:23:22
    Od: kam <X...@X...plX>

    Catbert wrote:
    > Strona podparła się orzeczeniem SN, na co ów sędzia w formie ustnego
    > komentarza oświadczył, że orzeczenia SN ma w d...

    I bardzo dobrze...

    KG