  • 1. Data: 2006-10-08 11:53:35
    Temat: Czy używanie cudzego nicka i adresu e-mail jest zgodne z prawem?
    Od: "J.A." <l...@p...com>

    Mam pytanie.
    Czy podszywanie się przez jakiegoś trolla na niusach pod nick
    innego użytkownika oraz adres e-mail innego użytkownika jest
    zgodne z prawem?

    Gdyby coś takiego zaistniało, to w jaki sposób można takiego
    trolla "usadzić"?

    --
    J.A.

  • 2. Data: 2006-10-08 13:39:57
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 8 Oct 2006 13:53:35 +0200, J.A. napisał(a):

    > Czy podszywanie się przez jakiegoś trolla na niusach pod nick
    > innego użytkownika oraz adres e-mail innego użytkownika jest
    > zgodne z prawem?

    tak

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 3. Data: 2006-10-08 13:54:45
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    scream napisał(a):

    > tak

    A to niby dlaczego? Jeżeli nick (np. scream) nie musi podlegać żadnej
    ochronie, to e-mail (scream (at)w.pl) może być przypisany tylko do
    jednej osoby i jednoznacznie ją identyfikuje.

    M.

  • 4. Data: 2006-10-08 14:02:05
    Od: "rezist.com" <r...@s...us>

    a kogo identyfikuje mail k...@p...com ?

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 5. Data: 2006-10-08 14:32:44
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 08 Oct 2006 15:54:45 +0200, Maciej Bebenek napisał(a):

    > A to niby dlaczego? Jeżeli nick (np. scream) nie musi podlegać żadnej
    > ochronie, to e-mail (scream (at)w.pl) może być przypisany tylko do
    > jednej osoby i jednoznacznie ją identyfikuje.

    Czyli mój email jest daną osobową i właśnie nielegalnie ją przetworzyłeś?
    :) No to mamy rozwiązaną tajemnicę o co tak naprawde czepiał się Arnoldzik
    :D

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 6. Data: 2006-10-08 15:17:42
    Od: bojster <b...@u...net>

    J.A. wrote:

    > Mam pytanie.
    > Czy podszywanie się przez jakiegoś trolla na niusach pod nick
    > innego użytkownika oraz adres e-mail innego użytkownika jest
    > zgodne z prawem?

    Art. 23 kodeksu cywilnego:
    Dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć,
    swoboda sumienia, nazwisko lub *pseudonim*, wizerunek, tajemnica
    korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa,
    artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają pod ochroną
    prawa cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych
    przepisach.

    (pogrubienie moje)

  • 7. Data: 2006-10-08 15:25:06
    Od: "Szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "bojster" <b...@u...net> napisał w wiadomości
    J.A. wrote:

    > swoboda sumienia, nazwisko lub *pseudonim*,

    > pozostają pod ochroną

    ok, to teraz zdefiniuj ten pseudonim, znaczy sie ze jak, opatentowany w
    jakis sposob czy co?

  • 8. Data: 2006-10-08 15:35:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Czyli mój email jest daną osobową i właśnie nielegalnie ją przetworzyłeś?
    > :) No to mamy rozwiązaną tajemnicę o co tak naprawde czepiał się Arnoldzik

    Zastosowania dla ustawy o ochronie danych osobowych, to ja tu nie widzę, co nie
    znaczy, że takie działanie pozostaje bezkarne. Przede wszystkim zastanawiał bym
    się nad zastosowaniem art. 268a kk. O ile podszycie się pod nick tak naprawdę
    jest po prosu gówniarstwem. O tyle podszycie się pod cudzy mail powoduje, że
    automatyczne przetwarzanie informacji dotyczących danego konkretnego użytkownika
    jest utrudnione. Ja przykładowo mam kilka osób, od których posty zawsze chętnie
    czytam i poprzez odpowiednią regułę ich posty są automatycznie kwalifikowane
    jako "monitorowane". Jeśli ktoś podstawi ich mail (a po tym identyfikuję
    nadawcę), to będzie to miało wpływ na automatyczne przetwarzanie moich postów.
    Co więcej, jak postanowię odpowiedzieć na priv do takiej osoby, to również post
    trafi pod niewłaściwy adres. Reasumując uważam, że można zastosować w takim
    wypadku z powodzeniem art. 268a. Tylko to jest ścigane na wniosek.

  • 9. Data: 2006-10-08 15:43:24
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    Reasumując uważam, że można
    > zastosować w takim wypadku z powodzeniem art. 268a. Tylko to jest
    > ścigane na wniosek.

    Ja bym jednak, Robercie, KK nie mieszał ;-) Jak to napisał Bojster, art.
    23 i 24 KC znakomicie wystarczą.

    M.

  • 10. Data: 2006-10-08 15:48:38
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    scream napisał(a):

    > Czyli mój email jest daną osobową i właśnie nielegalnie ją przetworzyłeś?
    > :) No to mamy rozwiązaną tajemnicę o co tak naprawde czepiał się Arnoldzik
    > :D

    Daj mu odpoczywać w pokoju :-P

    A tak poważniej - pamiętaj że w UoODO masz wskazaną ochronę dwustronnej
    relacji: informacja <-> osoba. W przypadku emaila można wykazać, że
    jeżeli email może identyfikować konkretną osobę, to jednak poznanie jej
    pełnych danych osobowych może wymagać nadmiernych środków i kosztów, a
    jest to warunek wpisany w ustawę, dyskwalifikujący uznanie informacji za
    podlegająca ochronie.

    Resztę już napisalem jako odpowiedź do posta Roberta.

    M.