  • 1. Data: 2004-05-25 12:54:16
    Temat: Czy skorzystanie z przysługujących praw procesowych może być podstawą ukarania za wykroczenie?
    Od: "Maciej 'Gawronik' Gawroński" <a...@o...pl>

    Witam,

    Problem dotyczy w zasadzie fotek z fotoradaru, lecz przekładać się może
    również na inne sytuacje.
    Wiem, że temat fotoradarów się przewijał, ale chciałbym na sprawę spojrzeć
    z trochę innego punktu widzenia.

    Zrobiono zdjęcie samochodu i kierowcy w trakcie przekraczania prędkości.
    Popełniono zatem wykroczenie, lecz fotka nie pozwala ustalić, kto je popełnił,
    kto w tym czasie kierował...
    W takim przypadku potencjalnym obwinionym (osobą, co do której istnieje
    uzasadniona podstawa do sporządzenia przeciwko niej wniosku o ukaranie)
    będzie, jak mniemam, właściciel pojazdu.
    Właściciel zostaje wezwany na komendę, w celu przeprowadzenia czynności
    wyjaśniających (w celu przesłuchania i udzielenia odpowiedzi na pytanie:
    "kto kierował"). Jako potencjalny obwiniony, właściciel pojazdu ma, na podst.
    art. 54 par. 6 kpw, prawo do odmowy składania wyjaśnień.
    Jednocześnie, w myśl art. 78 par. 4 ustawy - Prawo o ruchu drogowym, właściciel
    lub posiadacz pojazdu jest obowiązany wskazać na żądanie uprawnionego organu,
    komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie (...).
    Właściciel korzysta z przysługującego mu prawa procesowego i odmawia podania
    interesujących policję informacji...

    Czy w takiej sytuacji skorzystanie z prawa wynikającego z art. 54 par. 6 kpw
    może skutkować sporządzeniem wniosku o ukaranie za wykroczenie polegające
    na niewywiązaniu się z obowiązku wynikającego z art. 78 par. 4 pord? Tudzież
    od drugiej strony: czy art. 78 par. 4 pord wyklucza w przedmiotowym przypadku
    stosowanie art. 54 par. 6 kpw?

    --
    Pozdr.

    [| Maciek <Gawronik> Gawroński m_gawronski(at)w[u]p[e].pl |]
    [| Grodzisk Mazowiecki |]
    [| Wszystko o nissanach http://www.nissanclub.of.pl/ |]

  • 2. Data: 2004-05-25 15:17:08
    Od: "Leszek" <l...@i...pl>

    Użytkownik "Maciej 'Gawronik' Gawroński" <a...@o...pl>
    napisał w wiadomości news:735d.00000173.40b341f7@newsgate.onet.pl...

> [...]
    (...).
    > Właściciel korzysta z przysługującego mu prawa procesowego i odmawia

    Ależ nikt z początku nie będzie Cię przesłuchiwał! Usłyszysz żądanie
    wskazania kto kierował o którym mówi art.78 par. 4 " Prawa o ruchu
    drogowym". I tylko tyle. Jeśłi nie wskażesz to połeniasz wykroczenie i
    zostanie Co postawiony zarzut z art. 65 par.2 K.W w związku z podanym art.
    78 par.2 ProRD.

    Pozdr
    Leszek

  • 3. Data: 2004-05-25 21:35:27
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Leszek wrote:
    > Ależ nikt z początku nie będzie Cię przesłuchiwał! Usłyszysz żądanie

    Jako kto usłyszę?

> [...]
    > drogowym". I tylko tyle. Jeśłi nie wskażesz to połeniasz wykroczenie i
    > zostanie Co postawiony zarzut z art. 65 par.2 K.W w związku z podanym art.

    A jeśli wskażę siebie i potem odmówie wyjaśnień to co?

    KG

  • 4. Data: 2004-05-26 00:44:00
    Od: "PAweł" <p...@w...uzyjskrotu.pl>

    --
    Przy odpowiedzi bezpośrednio do mnie, w adresie użyj zamiast pełnej nazwy
    "wirtualnapolska" jej skrót, tj. "wp"

    > Jako kto usłyszę?

    > A jeśli wskażę siebie i potem odmówie wyjaśnień to co?

    Jak to co,- zostaniesz ukarany za popelnione wykroczenie:).
    PS. A co miałbys jeszcze wyjaśniać?

  • 5. Data: 2004-05-26 08:32:33
    Od: "Leszek" <l...@i...pl>

    > Jako kto usłyszę?

    Jako legitymowany właściciel pojazdu (i nikt więcej).

    > A jeśli wskażę siebie i potem odmówie wyjaśnień to co?

    To zostaniesz przsłuchany jako osoba podejrzana o popełnienie wykroczenia. I
    w związku z tym masz prawo odmówić składania wyjaśnień. A później możesz
    próbować robić głupka z sędziego;))

    Pozdr
    Leszek

  • 6. Data: 2004-05-26 15:30:09
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Leszek wrote:
    > Jako legitymowany właściciel pojazdu (i nikt więcej).

    A jak się to znajdzie w aktach?
    Wskaże osobę X która odmówi wyjaśnień. Jakie są dowody że to ona jechała?

    > To zostaniesz przsłuchany jako osoba podejrzana o popełnienie wykroczenia. I
    > w związku z tym masz prawo odmówić składania wyjaśnień. A później możesz
    > próbować robić głupka z sędziego;))

    Głupka? Jakie będą dowody że to ja jechałem?

    KG

  • 7. Data: 2004-05-26 16:04:38
    Od: "Leszek" <l...@i...pl>

    > A jak się to znajdzie w aktach?

    Jakich aktach? Mówimy o przekroczeniu prędkości. Takie "sprawy" w 95,4 %
    kończą się mandatem.

    > Wskaże osobę X która odmówi wyjaśnień. Jakie są dowody że to ona jechała?

    Zeznanie właściciela pojazdu spisane na protokole przesłuchania świadka.

    > Głupka? Jakie będą dowody że to ja jechałem?

    Mowa była o tym, że Ty jako właściciel przychodzisz i mówisz "ja jechałem".
    Przeczytaj poprzednie posty bo wydaje mi się, że "mieszasz".

    Pozdr
    Leszek

  • 8. Data: 2004-05-26 16:11:37
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Leszek wrote:

    > Jakich aktach? Mówimy o przekroczeniu prędkości. Takie "sprawy" w 95,4 %
    > kończą się mandatem.

    zostaje 4,6

    > Zeznanie właściciela pojazdu spisane na protokole przesłuchania świadka.

    A jak będzie miał prawo odmówić?

    > Mowa była o tym, że Ty jako właściciel przychodzisz i mówisz "ja jechałem".
    > Przeczytaj poprzednie posty bo wydaje mi się, że "mieszasz".

    Nie piszę o tej sytuacji, tylko ogólnie. Powiem że to ja jechałem, nie
    przyjmę mandatu, odmówię składania wyjasnień. Na podstawie jakich
    dowodów zostanę ukarany?

    KG

  • 9. Data: 2004-05-26 16:27:43
    Od: "Leszek" <l...@i...pl>

    > A jak będzie miał prawo odmówić?

    Nie zapętlaj;) Pisałem już, że nie ma prawa odmówić. Ma obowiązek wskazać i
    kwita. Powrórzę- nie zeznać tylko WSKAZAĆ (czyli powiedzieć kto jechał a nie
    kto popełnił jakieś wykroczenie).

    > Nie piszę o tej sytuacji, tylko ogólnie. Powiem że to ja jechałem, nie
    > przyjmę mandatu, odmówię składania wyjasnień. Na podstawie jakich
    > dowodów zostanę ukarany?

    Na podstawie zdjęcia z fotoradaru i notatki urzędowej sporządzonej przez
    policjanta po rozmowie z Tobą. Masz "amerykańsko-filmowe " pojęcie o sądach
    grodzkich ;)) Zanim zaczniesz gadać orzeczenie już zapadnie;) Zostaje Ci
    odwołanie do sądu okręgowego a tam z poodu lenistwa sędziego kara zostaje
    utrzymana bez zmian . Pozostaje Ci Strasburg albo bezpośrednio Karol
    Strasburger;)
    A na protokole sprawcy czy osobie podejrzanej odmowa składania wyjaśnień to
    standart (jesteś o tym pouczony).

    Pozdr
    Leszek

  • 10. Data: 2004-05-26 16:56:31
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Leszek wrote:

    > Nie zapętlaj;) Pisałem już, że nie ma prawa odmówić. Ma obowiązek wskazać i
    > kwita. Powrórzę- nie zeznać tylko WSKAZAĆ (czyli powiedzieć kto jechał a nie
    > kto popełnił jakieś wykroczenie).

    Odróżnij - wskazanie, którego odmówić nie może od zeznania - tu odmówić
    może. Chyba że twierdzisz, że przed sądem też nie może odmówić... Ale z
    tym się już nie zgadzam.

    > Na podstawie zdjęcia z fotoradaru i notatki urzędowej sporządzonej przez
    > policjanta po rozmowie z Tobą. Masz "amerykańsko-filmowe " pojęcie o sądach
    > grodzkich ;)) Zanim zaczniesz gadać orzeczenie już zapadnie;)

    Masz dziwne pojęcie o sądach grodzkich...

    KG