  • 11. Data: 2010-04-21 10:49:47
    Temat: Re: Czy prawo nie powinno regulować terminu wyborów?
    Od: "prg" <b...@b...pl>

    > Jeśli dadzą płatny dzień wolny, to na pewno.

    + nakaz dowozu pracownika do urny :)

  • 12. Data: 2010-04-21 10:53:20
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "prg" <b...@b...pl> napisał w wiadomości

    > + nakaz dowozu pracownika do urny :)

    Ewentualnie przedlozenie w dziale kadr wypelnionej karty do glosowania :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 13. Data: 2010-04-21 11:00:17
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    SDD pisze:

> [...]
    > Ci, ktorzy pracuja i tak przeciez nie maja calych wakacji wolnych. A poza
    > tym odkad wynaleziono Egipty i inne, to wakacje sie robi nawet i w styczniu
    > czy grudniu. Ci, ktorzy na takie wakacje jezdza, chetniej pojda zaglosowac,
    > bo skoro ich stac na wakacje za granica, to znaczy, ze jest im na tyle
    > dobrze, ze widza sens w pojsciu na wybory.
    > Z kolei cala masa biedoty i tak nie jezdzi na wakacje nawet latem po
    > Polsce - a na wybory nie pojda, gdyz dobrze wiedza, ze niezaleznie od tego,
    > kto wygra i tak bedzie z roku na rok coraz gorzej.

    Oj, poruszyłeś kilka wątków, aż nie wiem od którego zacząć...

    Po pierwsze: "wybory nic nie zmienią". Mogę się z tym zgodzić (a
    właściwie z tezą, że wybory wygrywają Ci, których wskaże ludowi
    telewizja, kontrolowana przez polityków).

    Jeśli prawdą jest, że wybory nic nie zmienią, to z tego można
    wyciągnąć wniosek, iż biedota (która tak uważa) jest o wiele mądrzejsza
    od elity, która sądzi, że jest bogata nie od swojej pracy, tylko od
    działań polityków.

    Jeśli natomiast wybory mogą coś zmienić, i wydaje się, że
    ograniczenie wyboru biedoty jest korzystne, to jest to prosty argument
    za obaleniem tezy "jeden człowiek-jeden głos" i wprowadzenia np. cenzusu
    majątkowego.

    Też niedobrze dla demokracji, oznacza bowiem to, że nie jest ona taka
    idealna, jak się ją przedstawia.

    Gonienie ludzi do wyborów jest bardzo niekorzystne. Głosują wówczas
    ci, którzy o polityce nie mają żadnego pojęcia, a robią tak tylko w
    "poczuciu patriotycznego obowiązku". Przy czym fakt na kogo głosują nie
    ma już dla nich znaczenia. Zazwyczaj głos oddają na twarze znane z
    telewizji.

    Można to porównać do studiów - w sytuacji, gdy połowa młodzieży
    studiuje, duplom magistra jest wart tyle, ile kiedyś dyplom technika.
    Albo i mniej. Analogicznie: rzucanie głosującym kłód pod nogi
    (niewygodne terminy, opłaty za oddanie głosu itp. itd.) paradoksalnie
    spowoduje podniesienie jakości wyborów. Głosy będą oddawać osoby
    zdecydowane i chcące ponosić koszty w imię swoich poglądów. 90%
    społeczeństwa to tłuszcza podążająca za liderami, multiplikowanie ich
    bezwartościowych głosów jest niepotrzebne.

    --
    Liwiusz

  • 14. Data: 2010-04-21 11:08:59
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Jeśli natomiast wybory mogą coś zmienić, i wydaje się, że ograniczenie
    > wyboru biedoty jest korzystne, to jest to prosty argument za obaleniem
    > tezy "jeden człowiek-jeden głos" i wprowadzenia np. cenzusu majątkowego.

    A ja proponowalbym cenzus intelektualny.
    Krotki test na inteligencje, dolaczony do karty do glosowania. Niezaliczenie
    testu skutkowaloby niewaznoscia glosu.

    Pozdrawiuam
    SDD

  • 15. Data: 2010-04-21 11:15:51
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    SDD pisze:
> [...]
    >
    > A ja proponowalbym cenzus intelektualny.
    > Krotki test na inteligencje, dolaczony do karty do glosowania. Niezaliczenie

    Jest jeden problem, znasz jakiś test mierzący inteligencję?

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 16. Data: 2010-04-21 11:19:49
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > Jest jeden problem, znasz jakiś test mierzący inteligencję?

    Ja proponuję nie test inteligencji tylko test: kilka pytań o politykę,
    program partii itp. Tylko ludzie, którzy się tym interesują zdaliby ten
    test. Ja bym nie zdał.

    Pozdrawiam

    Jacek

    PS. Zgadzam się z Liwiuszem w 100%

  • 17. Data: 2010-04-21 11:20:40
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    SDD pisze:
> [...]
    >
    > A ja proponowalbym cenzus intelektualny.
    > Krotki test na inteligencje, dolaczony do karty do glosowania. Niezaliczenie

    Miałbyś zatem głosujących nie tyle inteligentnych, co umiejących
    rozwiązywać testy na inteligencję. Zwłaszcza krótkie testy. W skali
    kraju i w skali wyborów taki test jest nie do wykonania, pomijając już
    fakt, że natychmiast pojawiłyby się ściągi.

    Cenzus majątkowy jest dobry, a jeśli już kogoś faktycznie razi, że
    inteligentny biedak o zdeklarowanych poglądach, nie może głosować, to
    wystarczy wprowadzić jedynie opłatę za oddanie głosu. Głupie 10zł
    spowoduje, że do urn nie pójdzie niezainteresowana większość.

    I wypadałoby jeszcze wykazać, że ludzie "inteligentni" dokonują
    lepszych wyborów. A to nie takie oczywiste. Czasem proste rozwiązania są
    lepsze. "Inteligent" na przykład bardzo by chciał zaplanować gospodarkę.
    Głupi wie, że nie dałby sobie rady. Czyje zdanie jest zatem
    korzystniejsze dla gospodarki?

    --
    Liwiusz

  • 18. Data: 2010-04-21 11:26:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Agent 0700 pisze:

    > Ja proponuję nie test inteligencji tylko test: kilka pytań o politykę,
    > program partii itp. Tylko ludzie, którzy się tym interesują zdaliby ten
    > test. Ja bym nie zdał.

    Kółko zamknięte - głosują ci, którzy znają politykę, politykę i
    polityków znają z telewizji, głosują na tych, których znają.

    Tutaj potrzeba naprawdę obiektywnych kryteriów, cenzus majątkowy jest
    właśnie takim obiektywnym kryterium, ponieważ trudno nim manipulować
    przez zainteresowane strony.

    Zazwyczaj można się zgodzić, iż w normalnym państwie mądry człowiek
    jest bogatszy od głupszego (z wyjątkami - jak zawsze - po obu stronach).
    Wszelkie testy tak naprawdę niczego obiektywnego nie mierzą.

    --
    Liwiusz

  • 19. Data: 2010-04-21 11:41:51
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (21.04.2010 13:08), SDD wrote:
> [...]
    >
    > A ja proponowalbym cenzus intelektualny.
    > Krotki test na inteligencje, dolaczony do karty do glosowania. Niezaliczenie

    Po co od razu test na inteligencję?

    Wystarczyłoby proste pytanie typu "Pierwszy król Polski = ? " i np.
    "pierwiastek z 81 = ?" i podejrzewam że całkiem sporo osób by odpadło -
    myślę że głównie takich którzy wiedzę o świecie czerpią z tabloidów i
    seriali.

    p. m.

  • 20. Data: 2010-04-21 11:45:06
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    mvoicem pisze:

> [...]
    > "pierwiastek z 81 = ?" i podejrzewam że całkiem sporo osób by odpadło -
    > myślę że głównie takich którzy wiedzę o świecie czerpią z tabloidów i

    Uważałbyś taki test przeprowadzony na milionach ludzi za wiarygodny?
    I jak sobie technicznie wyobrażasz brak przecieków? No i ostatnie, ale
    nie najmniej ważne - kto będzie układał pytania?

    --
    Liwiusz