  • 1. Data: 2008-04-06 19:09:56
    Temat: Czy można zaużywać pas drogowy
    Od: "J.Jackowski" <n...@p...pl>

    Witam,
    w małej gminie na południu województwa śląskiego biegnie sobie droga
    gminna. Na pewnym odcinku obywatel X postawił sobie ogrodzenie w pasie
    drogowym (30 cm od granicy asfaltu). Ogrodzenie to zostało postawione 22
    lata temu. Z powodu tego ogrodzenia zostało zagrodzone miejsce gdzie
    biegnie gaz i kanalizacja - obie sieci są wg map w pasie drogowym.
    Wydział architektury poinformował urząd gminy że wg map cyfrowych został
    przygrodzony pas drogowy. Właściciel tej posesji twierdzi, że zaużywał
    ten teren i formalnie powinien już należeć do niego.

    W miejscu gdzie jest to ogrodzenie doszło do wypadku - jest to wąska
    droga, a ogrodzenie ogranicza jeszcze możliwość manewru. W tym wypadku
    poszkodowany jest mój kuzyn.

    Teraz mam pytania:

    Czy można zaużywać pas drogowy poprzez wybudowanie ogrodzenia 22 lata temu?
    Czy można domagać się dodatkowego odszkodowania od właściciela tego
    ogrodzenia ?
    Jak zmusić gminę aby nakazała usuniecie tego ogrodzenia - teraz
    twierdzi, że nie mają kasy na wznowienie granic ?

    Będę wdzięczny za każdą pomoc :)

    J.Jackowski

  • 2. Data: 2008-04-06 20:41:16
    Temat: Re: Czy można zaużywać pas drogowy
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "J.Jackowski" <n...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Czy można zużywać pas drogowy poprzez wybudowanie ogrodzenia 22 lata
    > temu?

    Co do zasady ogólnej moim zdaniem tak. Z tym, że będzie to zaużywał w złej
    wierze, więc potrzeba na to 30 lat.

    > Czy można domagać się dodatkowego odszkodowania od właściciela tego
    > ogrodzenia ?

    Od właściciela nie bardzo. Prędzej od osoby, która go wybudowała, o ile
    jeszcze żyje. Przy czym co do zasady ogrodzenie było widoczne, więc ciężko
    będzie dowieść, ze normalnym następstwem wybudowania 22 lata temu
    ogrodzenia będzie spowodowanie teraz wypadku.

    > Jak zmusić gminę aby nakazała usuniecie tego ogrodzenia - teraz twierdzi,
    > że nie mają kasy na wznowienie granic ?

    W mojej ocenie pracownicy Gminy niedopełniali obowiązku nadzoru nad
    majątkiem gminy, skoro nie zauważono zawłaszczenia majątku gminy. W grę
    wchodzi art. 296 kk (tylko trzeba by było ustalić wartość) lub 231 kk. Z
    tym, że zaznaczam, ze tylko i wyłącznie wchodzi w grę, bo trzeba znać
    szczegóły. Poza tym na administratorze drogi ciąży obowiązek odpowiedniego
    oznakowania takiego miejsca, a jego niedopełnienie jest wykroczeniem.