  • 1. Data: 2008-04-06 16:59:28
    Temat: Kradzież komputera a programy komputerowe
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Niedawno ktoś przytoczył tutaj przepis Kodeksu Karnego traktujący
    o uzyskaniu programu komputerowego w drodze popełnienia czynu
    zabronionego (art. 293 kk).

    Czy w praktyce polskiego prawa kradzież komputera z zainstalowanym
    systemem operacyjnym i oprogramowaniem rozpatruje się również
    w kategoriach kradzieży programu komputerowego? Innymi słowy -- czy
    złodziejowi komputera oprócz odpowiedzialności za kradzież maszyny,
    grozi w tym przypadku również odpowiedzialność za kradzież
    zainstalowanego na maszynie programu komputerowego?

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 2. Data: 2008-04-06 19:50:40
    Temat: Re: Kradzież komputera a programy komputerowe
    Od: "Troll" <w...@d...mnie>

    Użytkownik ""Piotr Dembiński"" <p...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > grozi w tym przypadku również odpowiedzialność za kradzież
    > zainstalowanego na maszynie programu komputerowego?

    to jest przestepstwo umyslne, wiec sobie sam odpowiedz. Czy kradnac wie ze
    na nim jest dany konretrny chroniony prawem program komputerowy.

    P.

  • 3. Data: 2008-04-06 20:10:46
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Troll" <w...@d...mnie> writes:

> [...]
    >

    > to jest przestepstwo umyslne, wiec sobie sam odpowiedz. Czy kradnac
    > wie ze na nim jest dany konretrny chroniony prawem program

    Co najmniej BIOS.

  • 4. Data: 2008-04-06 20:42:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Co najmniej BIOS.

    Moze i kradnący o tym nie wie, ale conajmniej sie godzi na to. Per
    analogia, złodziej portfela też nei wie, czy bezie tam 5 zł (wykroczenie),
    czy 500 zł (przestępstwo), a nikt nie ma oporów przed zarzutami.

  • 5. Data: 2008-04-08 06:49:36
    Od: "Troll" <w...@d...mnie>

> [...]
    > analogia, złodziej portfela też nei wie, czy bezie tam 5 zł (wykroczenie),
    > czy 500 zł (przestępstwo), a nikt nie ma oporów przed zarzutami.

    bo trafiaja na frajerow. W przepisie jest wyraznie, w celu uzyskania
    korzysci materialnej, jezlei
    ow zlodziej zorientowawszy sie iz na komputerze jest oporgramowanie
    chronione prawem, niezwlocznie je usunie,
    czyli wykluczy uzyskanie korzysci z tego tytulu, to moim zdaniem nie ma mowy
    o kradziezy softu.

    P.

  • 6. Data: 2008-04-08 08:06:17
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Troll" <w...@d...mnie> writes:

    [...]

    > bo trafiaja na frajerow.

    Sam jesteś frajer. Przepisy są takie, że za kradzież zwykłego,
    domowego komputera osobistego można dostać łącznie taki wyrok,
    jak za morderstwo.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 7. Data: 2008-04-08 13:23:11
    Od: "Troll" <w...@d...mnie>

> [...]
    >
    > Sam jesteś frajer. Przepisy są takie, że za kradzież zwykłego,
    > domowego komputera osobistego można dostać łącznie taki wyrok,

    ? frajerem jest zlodziej ktory dalby sie skazac podczas gdy moze uniknac
    kary, bo w tym wypadku (jezlei chodzi o soft na komputerze z kradzierzy)
    moim zdaniem przestepstwa nie ma, chyba ze zostawi go na dysku.

    jak myslisz w jakim celu w przepisach masz kary od, do? zakradziez domowego
    komputera takiego wyroku nie dostaniesz na pewno, (masz zapewne 8 lat)

    P.

  • 8. Data: 2008-04-08 15:36:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Troll" <w...@d...mnie> napisał w wiadomości

> [...]
    > chronione prawem, niezwlocznie je usunie,
    > czyli wykluczy uzyskanie korzysci z tego tytulu, to moim zdaniem nie ma

    Sugeruje gorąco przeczytanie również części ogólnej kodeksu karnego. Sama
    szczególna daje dużo wiedzy, ale czasem nie do końca. Złodziej komputera co
    najmniej godzi się na to, że kradnie oprogramowanie. poza tym usunięcie
    oprogramowania tylko zmienia kwalifikację - teraz będzie miał nieuprawnione
    zniszczenie danych.

  • 9. Data: 2008-04-08 16:09:47
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Troll" <w...@d...mnie> writes:

    [...]

    > zakradziez domowego komputera takiego wyroku nie dostaniesz
    > na pewno, (masz zapewne 8 lat)

    No właśnie o tę praktykę mi chodziło.

  • 10. Data: 2008-04-08 16:12:22
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> writes:

    [...]

    > Złodziej komputera co najmniej godzi się na to, że kradnie
    > oprogramowanie. poza tym usunięcie oprogramowania tylko zmienia
    > kwalifikację - teraz będzie miał nieuprawnione zniszczenie danych.

    Jeśli dysk komputera nie został zaszyfrowany, to zapewne można również
    postawić zarzut uzyskania dostępu do systemu komputerowego przez osobę
    nieuprawnioną. Mnie jednak chodziło właśnie o praktykę względem
    art. 293.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl