    From: " Lokator" <m...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Czy moga mnie "wyrzucic jak psa na ulice"?
    Date: Sun, 25 Dec 2011 20:15:14 +0000 (UTC)

    Mam taki - spory - problem:

    Wynajmując mieszkanie popadłem ostatnio w kłopoty finansowe, i zalegam z
    czynszem i opłatami już na półtora miesiąca (z końcem bm. będą dwa). Udało mi
    się wreszcie znaleźć pomoc finansową, ale otrzymam ją w połowie stycznia - a
    właściciel, widocznie mocno zdenerwowany, chce mnie "wywalać z mieszkania" już
    po Świętach.

    Nie mam możliwości zorganizowania przeprowadzki w tak krótkim czasie, ani nie
    mam finansów na to jeszcze w tej chwili (przecież nie opróżnię dwóch pokoi
    nosząc wszystko na plecach, no i na nowym miejscu też trzeba dokonać wpłaty
    przynajmniej kaucji). Zaproponowałem właścicielowi, że jeśli nawet nie bardzo
    chce mnie dalej jako lokatora, to niech mi da czas do końca stycznia na
    wyprowadzkę, żebym w ogóle był w stanie to załatwić. Ale on upiera się przy
    swoim w tylu "won i to natychmiast" (no, takich dosłownie słów nie użył, ale
    do tego się to sprowadza).

    W międzyczasie dowiedziałem się o przepisach, co do których chciałbym upewnić
    się tutaj, czy pozostają w mocy. Mianowicie dowiedziałem się, że podobno:

    - w okresie zimowym - tj. do końca marca - podobno w ogóle nie wolno
    wypowiadać lokatorom umów najmu; że wypowiedzenia są "nieskuteczne"
    - poza tym okresem taka możliwość istnieje tylko wtedy, gdy lokator zalega na
    co najmniej 3 pełne okresy rozliczeniowe
    - jeśli umowa zawiera mniej korzystne dla lokatora regulacje (a moja zawiera),
    to są one z mocy prawa nieważne

    Dodam, że mam wprawdzie umowę - ale nie meldowałem się w tym mieszkaniu, bo
    nie było mi to niezbędne; czy brak meldunku coś zmienia?

    Nie chcę nikogo oszukiwać - po prostu popadłem w przejściowe kłopoty, i chcę
    przeprowadzkę zorganizować chociaż w miarę spokojnie, a nie wylądować ze
    wszystkimi gratami na ulicy.

    Może ktoś bardziej biegły mógłby podpowiedzieć, jaki jest - z punktu widzenia
    prawnego - obraz sytuacji, i jak się bronić?