  • 1. Data: 2002-02-26 08:25:14
    Temat: Czy ma prawo wyżucić z mieszkania
    Od: <t...@p...onet.pl>

    JESTEM współwłaścicielką mieszkania wraz z mamą i 2 siostrami
    Czy moja mama która ma większą część ,może wyżucić mojego chłopaka z naszego
    domu,jeśli ja pragne z nim żyć.
    czy mam prawo przyjmować kogo chcę,mieszkać z nim,a także czy moge wynająć
    komuś pokuj w zamian za opieke na demną-czy mama może sie zprzeciwić.
    Czy ma prawo mi zabronić i wezwać policje aby osobe która umnie przebywa
    wyżucili z mieszkania-jestem osoba pełnoletnią.Poradżcie-Dziękuje.

  • 2. Data: 2002-02-26 08:43:22
    Temat: Re: Czy ma prawo wyżucić z mieszkania
    Od: "Heniek" <h...@p...gazeta.pl>

    <t...@p...onet.pl> napisał(a) nam, abyśmy sobie poczytali:

    Nie.

    P.S. Słownik ortograficzny już mama wyrzuciła?

  • 3. Data: 2002-02-26 08:47:06
    Od: "Rafal Majewski" <r...@s...pl>

> [...]
    > Czy ma prawo mi zabronić i wezwać policje aby osobe która umnie przebywa
    > wyżucili z mieszkania-jestem osoba pełnoletnią.Poradżcie-Dziękuje.

    PELNALETNIA ???? - sadzac po ortografach to trudno uwierzyc ze to prawda
    :-((( Sam mam ogromne klopoty z pisownia ale takie byki to mnie w oczy
    kluja. Zamiast wdawac sie w spor z wlasna matka proponuje chlopaka za drzwi
    i do jakiejs szkoly. Na dluzsza mete to sie powinno oplacic, na wypadek
    jakby nie chcial juz sprawowac opieki nad toba w zamian za wynajecie pokoju.

    Rafal

  • 4. Data: 2002-02-26 09:15:50
    Od: "Leszek" <l...@m...icpnet.pl>

    Użytkownik "Rafal Majewski" <r...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > i do jakiejs szkoly. Na dluzsza mete to sie powinno oplacic, na wypadek
    > jakby nie chcial juz sprawowac opieki nad toba w zamian za wynajecie

    Na pewno jest pelnoletnia.Ma pelno lat(ponad 7);)))))

  • 5. Data: 2002-02-26 10:49:30
    Od: "Luk" <b...@p...wp.pl>

> [...]
    > Czy ma prawo mi zabronić i wezwać policje aby osobe która umnie przebywa
    > wyżucili z mieszkania-jestem osoba pełnoletnią.Poradżcie-Dziękuje.

    Twoja mama jako współwłaściciel musi wyrazić zgodę aby twój chłopak z tobą
    mieszkał. Takie są zasady współwłasności. Jeśli jeden z współwłaścicieli się
    na coś nie zgadza to inni nie mogą nic zrobić.
    Lukasz Bittner
    b...@p...wp.pl

  • 6. Data: 2002-02-26 11:48:12
    Od: "Buker" <x...@x...pl>

    Użytkownik "Luk" <b...@p...wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    się
    > na coś nie zgadza to inni nie mogą nic zrobić.

    Może łaskawie wskażesz gdzie znalazłeś owe zasady współwłasności? Bo moim
    zdaniem wprowadzasz dziewczynę w błąd!

    Zakładam, że autorka postu jest pełnoletnia.

    Otóż zgodnie z art. 206 KC:

    Każdy ze współwłaścicieli jest uprawniony do współposiadania rzeczy
    wspólnej oraz do korzystania z niej w takim zakresie, jaki daje się pogodzić
    ze współposiadaniem i korzystaniem z rzeczy przez pozostałych
    współwłaścicieli.

    Za takie korzystanie uznać należy zaproszenie chłopaka. Choć już na
    przykład sytuacj, w której zostaje na noc budzić może wątpliwość.

    Zgoda pozostałych współwłaścicieli byłaby konieczna jedynie w przypadku
    rozporzadzania rzeczą wspólną albo do innych czynności przekraczających
    zwykły zarząd rzeczą wspólną (art. 199 KC).

    Jeżeli inni współwłaściciele (np. matka) będą uniemozliwiali wizyty to
    można wezwać policję. Można nawet urzyć siły (dozwolona samopomoc) w celu
    umożliwienia korzystania ze swojej własności. Choć mniej drastyczne wydaje
    sie wystąpienie do sądu o dokonanie tzw. podziału quoad usum tj. wskazania
    przez sąd sposobu korzystania ze współwłasności bez jej znoszenia.
    Mama nie ma prawa wyrzucić go z domu jeżeli zachowuje się normalnie, nie
    grozi jej, nie zkłóca spokoju domowego itd.
    Koniec końców stwierdzić jednak trzeba, że w sytuacji sporu pomiędzy
    współwłaścicielami najlepszym wyjściem jest zniesienia współwłasności.
    Wynajęcie pokoju bez zgody pozostałych współwłaścicieli jest mozliwe
    jedynie wyjątkowo (zbyt długi wywód).

  • 7. Data: 2002-02-26 12:04:06
    Od: "Leszek" <l...@m...icpnet.pl>

    Użytkownik "Buker" <x...@x...pl> napisał w wiadomości

    "Zakładam, że autorka postu jest pełnoletnia."

    Na czym oparles swoje zalozenia?

    Leszek

  • 8. Data: 2002-02-26 12:09:57
    Od: "Luk" <b...@p...wp.pl>

> [...]
    pogodzić
    > ze współposiadaniem i korzystaniem z rzeczy przez pozostałych

    Po pierwsze chłopak nie jest rzeczą wspólną matki i córki.
    Po drugie piszesz "do korzystania z niej w takim zakresie, jaki daje się
    pogodzić
    ze współposiadaniem i korzystaniem z rzeczy przez pozostałych
    współwłaścicieli", a z matką nie daje się tego pogodzić.

    > Za takie korzystanie uznać należy zaproszenie chłopaka. Choć już na
    > przykład sytuacj, w której zostaje na noc budzić może wątpliwość.

    Mowa jest o zamieszkaniu a nie o zaproszeniu na popołudniową herbatkę.

    > Zgoda pozostałych współwłaścicieli byłaby konieczna jedynie w
    przypadku
    > rozporzadzania rzeczą wspólną albo do innych czynności przekraczających
    > zwykły zarząd rzeczą wspólną (art. 199 KC).

    Dziewczyna pisze, że mieszkanie jest rzeczą wspólną!!! I nie może sama nim
    rozporządzać.

    > Jeżeli inni współwłaściciele (np. matka) będą uniemozliwiali wizyty to
    > można wezwać policję.

    Powtarzam mowa jest o zamieszkaniu a nie o wizytach!!!

> [...]
    > Koniec końców stwierdzić jednak trzeba, że w sytuacji sporu pomiędzy
    > współwłaścicielami najlepszym wyjściem jest zniesienia współwłasności.

    I tu się zgadzam

    > Wynajęcie pokoju bez zgody pozostałych współwłaścicieli jest mozliwe
    > jedynie wyjątkowo (zbyt długi wywód).

    Tylko za zgodą współwłaściciela, podobnie jak przy sprzedaży wspólnego
    samochodu (zbyt długi wywód).

    Lukasz Bittner
    b...@p...wp.pl

  • 9. Data: 2002-02-26 12:13:28
    Od: "Luk" <b...@p...wp.pl>

    Użytkownik "Leszek" <l...@m...icpnet.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Buker" <x...@x...pl> napisał w wiadomości
    > >
    > "Zakładam, że autorka postu jest pełnoletnia."
    >

    > Na czym oparles swoje zalozenia?

    A czy to ma jakieś znaczenie?
    Lukasz Bittner
    b...@p...wp.pl

  • 10. Data: 2002-02-26 15:14:56
    Od: "Buker" <x...@x...pl>

    > Użytkownik "Buker" <x...@x...pl> napisał w wiadomości

    > moim

    > pogodzić
    >
    > Po pierwsze chłopak nie jest rzeczą wspólną matki i córki.

    Dziękuję, że mi to uświadomiłeś. Mieszkanie za to jest...

> [...]
    > ze współposiadaniem i korzystaniem z rzeczy przez pozostałych
    > współwłaścicieli", a z matką nie daje się tego pogodzić.

    Mylisz pojęcie zgody matki na korzystanie z mozliwością pogodzenia
    sposobów korzystania dwóch współwłaścieli z rzeczy wspólnej. Pytanie brzmi
    zatem, czy zamieszkiwanie chłopaka z córką da się pogodzić z korzystaniem ze
    współwłasności przez matkę. Jeżeli chodzi o odwiedziny to oczywiście, że
    tak. Jeżeli zaś o stały pobyt to kwestia jest dyskusyjna.

    > Mowa jest o zamieszkaniu a nie o zaproszeniu na popołudniową herbatkę.

    Adresatka postu zadała kilka pytań: "czy mam prawo przyjmować kogo
    chcę,mieszkać z nim,a także czy moge
    wynająć

    Otóż ma prawo przyjmować kogo chce niezależnie od zgody matki (jeżeli
    chodzi o odwiedziny).