  • 1. Data: 2002-02-25 22:51:38
    Temat: INTERCYZA
    Od: "MAUSSS" <s...@p...onet.pl>

    zamierzam zawrzec zwiazek małzenski. na nieszczescie jestem
    przyslowiowym golodupcem a on jedynym synkiem bogatych rodzicow. Mam dosc
    ich protekcjonalnego traktowania mnie wiec chcialabym miec pewnosc ze nigdy
    nie padnie oskarzenie ze wżenilam sie w rodzine dla pieniędzy. w zwiazq z
    tym chcialam zapytac czy w naszym kraju intercyza jest honorowana, jesli tak
    to jaka powinna miec formę, jak sie to ewentualnie zalatwia i jaki ma wplyw
    na ewentualne zabezpieczenie materialne przyszlego potomstwa

    Pozdrawiam i dziekuje za odpowiedz

    MAUSka

  • 2. Data: 2002-02-26 12:22:13
    Temat: Re: INTERCYZA
    Od: "Buker" <x...@x...pl>

    Użytkownik "MAUSSS" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    wplyw
    > na ewentualne zabezpieczenie materialne przyszlego potomstwa

    Możliwe jest zawarcie intercyzy zarówno przed zawarciem jak i po
    zawarciu małżeństwa. Intercyza jest umową mocą, której możliwe jest:
    - rozszerzenie wspólności ustawowej,
    - ograniczenie wspólności ustawowej.
    - wyłączenie wspólności ustawowej tj. ustanowienie ustroju rozdzielności
    majątkowej.

    Zgodnie z art. 47 par. 1 KRO umowa taka sporządzona musi być w
    formie aktu notarialnego (pod rygorem nieważności). Powinnaś zawrzeć zatem
    przed notariuszem umowę ustanawiającą ustrój rozdzielności majątkowej.
    Jeżeli chodzi o zabezpieczenie materialne potomstwa to umowa taka nie
    znosi obowiązków jakie wynikają z faktu zawarcia małżeństwa tj. np.
    obowiązku
    utrzymania rodziny, czy solidarnej odpowiedzialności za długi zaciągnięte
    dla zaspokojenia zwykłych potrzeb rodziny. Umowa taka nie wpływa również na
    sytuację potomstwa jako przyszłego spadkobiercy.

  • 3. Data: 2002-02-26 14:21:44
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Mon, 25 Feb 2002, MAUSSS wrote:

    > tym chcialam zapytac czy w naszym kraju intercyza jest honorowana, jesli tak

    Intercyza to potoczna nazwa umowy majątkowej małżeńskiej. Poczytaj art.
    47-51 KRO. Można ją zawrzeć także przed zawarciem małżeństwa (oczywiście
    pod warunkiem zawieszającym).

    > to jaka powinna miec formę, jak sie to ewentualnie zalatwia i jaki ma wplyw

    Forma aktu notarialnego.

    > na ewentualne zabezpieczenie materialne przyszlego potomstwa

    Nijak - to jest umowa inter vivos, a nie testament.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 4. Data: 2002-02-26 16:00:05
    Od: m...@n...spam.softax.com.pl (Mikolaj.)

    Popatrzmy jak Gwidon S. Naskrent zapodaje na pl.soc.prawo:

    Co to jest warunek zawieszający?

    BTW KRO to kodeks rodzinny?

    --
    =< Mikolaj Milewicz >=|Time in the past runs faster than in the future|
    Carina E 2.0 GSX600F| Do not use my message for commercial purposes |

  • 5. Data: 2002-02-26 17:27:32
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On 26 Feb 2002, Mikolaj. wrote:

    > Co to jest warunek zawieszający?

    Zdarzenie przyszłe i niepewne od którego zależy powstanie stosunku
    prawnego (w tym przypadku powstanie (lub nie) wspólności ustawowej zależy
    od zawarcia małżeństwa między stronami umowy).

    > BTW KRO to kodeks rodzinny?

    I opiekuńczy.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    "We've got to have rules and obey them. After all, we're not savages.

  • 6. Data: 2002-02-27 13:00:03
    Od: m...@n...spam.softax.com.pl (Mikolaj.)

> [...]
    >prawnego (w tym przypadku powstanie (lub nie) wspólności ustawowej zależy
    >od zawarcia małżeństwa między stronami umowy).

    Czyli pisze się intercyzę przed ślubem, a jej ważnośc
    uzależnia się od powstania związku małżeńskiego?

    btw: mi się zawsze wydawała własnie, że intercyzę piszę
    się _przed_ slubem.

    >I opiekuńczy.

    THX

    --
[...]
    LUKE SKYWALKER: No!

  • 7. Data: 2002-02-27 14:54:31
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On 27 Feb 2002, Mikolaj. wrote:

    > Czyli pisze się intercyzę przed ślubem, a jej ważnośc
    > uzależnia się od powstania związku małżeńskiego?

    Nie, napisałem że UMM może być zawarta _również_ przed ślubem. Po ślubie
    oczywiście jest skuteczna od razu.

    > btw: mi się zawsze wydawała własnie, że intercyzę piszę
    > się _przed_ slubem.

    Taki jest zwyczaj, i zapewne to potoczne określenie odnosi się tylko do
    w tym czasie sporządzanych umów.

  • 8. Data: 2002-02-27 17:00:00
    Od: m...@n...spam.softax.com.pl (Mikolaj.)

    Popatrzmy jak Gwidon S. Naskrent zapodaje na pl.soc.prawo:
    >Nie, napisałem że UMM może być zawarta _również_ przed ślubem. Po ślubie
    >oczywiście jest skuteczna od razu.

    To rozumiem.

    ciekawi mnie tylko czego tyczy się taka intercyza?
    Czy majątku wniesionego do małżeństwa czy, że tak
    powiem, nabytego w trakcie?

    I w ogóle jak jest z majątkiem wniesionym?
    Czy w razie rozwodu on jest przyznawany wnoszącemu
    czy po jakims czasie sie uwspólnia?

  • 9. Data: 2002-02-27 17:28:18
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On 27 Feb 2002, Mikolaj. wrote:

    > ciekawi mnie tylko czego tyczy się taka intercyza?
    > Czy majątku wniesionego do małżeństwa czy, że tak
    > powiem, nabytego w trakcie?

    Może dotyczyć majątku obecnego i przyszłego (poprzez rozszerzenie
    lub ograniczenie zakresu przedmiotów które wejdą do wspólności).

    > I w ogóle jak jest z majątkiem wniesionym?

    Domyślnie stanowi on majątek odrębny.

    > Czy w razie rozwodu on jest przyznawany wnoszącemu
    > czy po jakims czasie sie uwspólnia?

    Domyślnie nie ma takiej możliwości. Nb. sąd nie orzeka z urzędu o
    kwestiach majątkowych przy rozwodzie (patrz zresztą art. 58 ust. 3 KRO,
    zwracam uwagę na słowo "wspólnego").

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 10. Data: 2002-02-28 11:00:01
    Od: m...@n...spam.softax.com.pl (Mikolaj.)

> [...]
    >Domyślnie nie ma takiej możliwości. Nb. sąd nie orzeka z urzędu o
    >kwestiach majątkowych przy rozwodzie (patrz zresztą art. 58 ust. 3 KRO,

    Nie rozumiem.
    Wydawało mi się, że przy rozwodzie majątek jest jakoś dzielony
    między byłych małżonków.

    PS. Dzięki.