    From: "Mini Moda" <m...@N...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Czy dziecko ma prawo do bezpłatnego leczenia?
    Date: Tue, 17 Jan 2012 22:15:11 +0100

    Witam,
    Mam taki oto zgryz, postaram się jak najbardziej zwięzłowato:).
    Muszę zrobić dziecku badanie w kierunku krztuśca. W mieście w którym
    mieszkam można tylko w szpitalu, prywatne laboratorium nie robi. W szpitalu
    pielęgniarka wymaga zaświadczenia o ubezpieczeniu. Prowadzę DG, jest ona
    jednak obecnie zawieszona. Idę więc do Zus i proszę o wydanie zaświadczenia,
    ze dziecko ma uprawnienia do leczenia, niestety, ponieważ nie opłacam
    składek, pani odmawia wydania tegoż. Ja twierdzę, ze dziecko ma mocy ustawy
    prawo do bezpłatnego leczenia, przedstawiam ową ustawę, p. kierownik
    zaprzecza zapisowi ustawy. Pomijam fakt, ze byłam traktowana jak kosmita
    żadający ziemskiej dziewicy, panie momentami ignorowały moją obecność,
    uśmiechały się pod nosem i ogólnie były aroganckie, ale zapisów ustawy chyba
    nie powinny lekceważyć.
    Oczywiście przyznaję, że jest to jeden wielki bajzel, ale to raczej urzędy
    są dla nas, a nie my dla urzędów.
    Niemniej jednak sprawy te reguluje art 67(Dz.U.2008 Nr164)
    http://www.nfz-lodz.pl/index.php?option=com_content&
    view=article&id=2415:7-latek-i-dowod-ubezpieczenia&c
    atid=130:ubezpieczenie&Itemid=185
    pani kierownik podpierała się tą ustawą odmawiając mi wydania
    zaświadczenia, sprytnie omijając zapisy o prawie do bezpłatnego leczenia
    dziecka. Urzędniczka upiera się, że ponieważ nie prowadzę działalności, to
    mam obowiązek zarejestrować się w UP i to on będzie opłacał mi składkę,
    niestety jest przepis (Art.66), który mówi, że osoba, która zawiesiła
    działalność obowiązkowi ubezpieczenia nie podlega:

    "Art. 66. 1. Obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają:

    1) osoby spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniami społecznymi lub
    ubezpieczeniem społecznym rolników, które są:

    c) 124) osobami prowadzącymi działalność pozarolniczą lub osobami z nimi
    współpracującymi, z wyłączeniem osób, które zawiesiły wykonywanie
    działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności
    gospodarczej"

    Poniżej cały tekst:
    http://www.infor.pl/dziennik-ustaw/rok,2008/nr,164/p
    oz,1027.html

    Dziecko ma prawo do bezpłatnego leczenia, czy nie? W/g kierownik mojego zusu
    NIE! Prosiłam żeby dała mi to na piśmie, ale wiadomo, to nie koncert
    życzeń...
    Będę wdzięczna za rozjaśnienie mojego umęczonego walką umysłu:)

    Pozdrawiam

    Magda