  • 1. Data: 2003-09-26 14:41:50
    Temat: Czy cesja jest możliwa? Jak jej dokonać? Pomocy!
    Od: "Piotr" <sklodzio(usun to)@klub.chip.pl>

    Witam serdecznie!

    Jest to problem mojego przyjaciela, ale dla uproszczenia i bezpieczeństwa
    jego interesów przyjmijmy że problem dotyczy mnie. Nazwa x-net jest nazwą
    fikcyjną.

    Prowadzę sklep komputerowy i kawiarenkę internetową. Na początku tego roku
    podpisałem z firmą x-net umowę o świadczenie usług dostępu do internetu. Na
    podstawie tej umowy, firma x-net wydzierżawiła mi odpowiedni sprzęt, oraz
    udostępniła usługę dostępu do internetu.

    Pokrótce - co jest w umowie :
    1) umowa została podpisana na czas określony tj. 24 miesiące,
    2) jednorazowa opłata wstępna i instalacyjna,
    2) abonament miesięczny w który jest wliczona rata za dzierżawę sprzętu,
    3) sprzęt po wygaśnięciu umowy mogę odkupić od firmy x-net za symboliczną
    złotówkę.

    Do dnia dzisiejszego płacę abonament, nie posiadam żadnego zadłużenia wobec
    firmy x-net.

    Chciałbym zmienić dotychczasowego operatora i skorzystać z usługi
    konkurencyjnej firmy - o wiele tańszej i łącz lepszej jakości. Znalazłem
    firmę która z chęcią przejęła by moje zobowiązania i _kontynuowała_ moją
    umowę.

    Zadzwoniłem do firmy x-net z pytaniem o cesję , niestety spotkało mnie
    niemiłe rozczarowanie :(

    Pracownik firmy x-net oznajmił mi że nie przewiduje się cesji i jest ona
    niemożliwa do wykonania, w zamian zaproponował mi pewien układ. Firma która
    chce przejąć moje zobowiązania ma podpisać z firmą x-net nową 24 miesięczną
    umowę na tych samych zasadach co ja w specjalnej promocji złotówkowej. Za
    złotówkę nowa firma przejmie mój sprzęt, a ze mną x-net zerwie umowę.

    Niestety taki układ jest nie do przyjęcia. Firma która chce przejąć moją
    umowę nie chce podpisywać umowy na dłużej niż rok :(

    W jaki sposób rozwiązać ten problem? Czy mogę przeprowadzić cesję bez
    udziału firmy x-net? Czy może prościej byłoby podpisać nową umowę między mną
    i nową firmą na podstawie której to ja stałbym się dostawcą internetu? Czy
    to ma sens? Czy to jest możliwe?

    Proszę o pomoc!
    Pozdrawiam!

  • 2. Data: 2003-09-26 17:14:01
    Temat: Re: Czy cesja jest możliwa? Jak jej dokonać? Pomocy!
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Cesji zobowiązania raczej bez zgody wierzyciela nie dokonasz. Zresztą
    propozycja firmy X-NET wydaje mi się poniekąd z ich punktu widzenia
    rozsądną.

    No ale jeśli w umowie nie masz wpisane, że musisz te usługi świadczyć
    osobiście, to wydaje mi się, że można by rozważyć następujące rozwiązanie.
    Podpisujesz z firmą-kontynuatorką umowę-zlecenie i ona dalej prowadzi Twoją
    kawiarenkę płacąc Tobie, a Ty płacisz firmie X-NET. Ty zaś zawierasz drugą
    umowę i tworzysz drugą kawiarenkę w oparciu o te drugą firmę. Jedyne ryzyko,
    to to, że będziesz musiał liczyć się z ewentualnymi konsekwencjami upadku
    firmy-kontynuatorki.