eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoCzy Miedzynarodowy Dowod Rejestracyjny (Zielony) wydawany w Niemczech jest wazny w Polsce › Czy Miedzynarodowy Dowod Rejestracyjny (Zielony) wydawany w Niemczech jest wazny w Polsce
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!newsfeed.pionier.net
    .pl!news.glorb.com!postnews.google.com!42g2000cwt.googlegroups.com!not-for-mail
    From: "la-la" <d...@y...ie>
    Newsgroups: pl.misc.samochody,pl.soc.prawo
    Subject: Czy Miedzynarodowy Dowod Rejestracyjny (Zielony) wydawany w Niemczech jest
    wazny w Polsce
    Date: 21 Dec 2006 17:17:28 -0800
    Organization: http://groups.google.com
    Lines: 115
    Message-ID: <1...@4...googlegroups.com>
    NNTP-Posting-Host: 87.239.47.81
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-1"
    X-Trace: posting.google.com 1166750253 7947 127.0.0.1 (22 Dec 2006 01:17:33 GMT)
    X-Complaints-To: g...@g...com
    NNTP-Posting-Date: Fri, 22 Dec 2006 01:17:33 +0000 (UTC)
    User-Agent: G2/1.0
    X-HTTP-UserAgent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.8.0.9)
    Gecko/20061206 Firefox/1.5.0.9,gzip(gfe),gzip(gfe)
    Complaints-To: g...@g...com
    Injection-Info: 42g2000cwt.googlegroups.com; posting-host=87.239.47.81;
    posting-account=Ws4bKA0AAAD4MhsqUAd0eZqoISDiLlBZ
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:1815144 pl.soc.prawo:434783
    [ ukryj nagłówki ]

    Miedzynarodowy Dowod Rejestracyjny jest wydawany w oparciu o Konwencje
    Paryska z roku 1926.
    Prez analogie do Miedzynarodowego Prawa Jazdy, regulowanego ta sama
    Konwencja,
    nie zastepuje oryginalnego dowodu rejestracyjnego, ale w zamiarze
    uzywany lacznie, zawiera wybrane informacje z dowodu rejestracyjnego o
    pojezdzie o samochodzie z opisem w wielojezycznym.

    Zgodnie z aneksem do Konwencji, stan prawny na rok 2000, a nastepnie
    2004,
    Polska, po przystapieniu do UE, zostala skreslona z listy krajow, w
    ktorym Miedzynarodowy Dowod Rejestracyjny jest wazny (patrz strona II
    okladki, z lista krajow, w ktorym MDR jest wazny).

    Zgodni z wlasciwoscia, MDR jest wydawany przez wydzial komunikacji
    wlasciwy dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
    Czyli szwajcarski wydzial komunikacji wydaje MDR Szwajcarowi itp.

    Natomiast w Niemczech MDR jest wydawany kupujacemu samochod, ktory ma
    siedzibe zamieszkania np. w Polsce.
    OK.
    Niekoniecznie zgodnie z wlasciwoscia, ale wydawany jest dokument, ktory
    niekoniecznie jest wazny w Polsce.
    MDR wydany w Niemczech nie jest wazny w Niemczech (patrz Konwencja),
    nie jest wazny w Polsce (patrz zalacznik z lista krajow w ktorych MDR
    jest wazny),
    patrz II wenetrzna strona okladki z lista krajow, w ktorych MDR jest
    wazny.
    Tam Polski nie ma, a MDR jest wazny wlasnie poza krajami UE, czyli poza
    Polska.

    Na podstawie wydanego numeru rejestracyjnego w Niemczech na zakupiony
    samochod i MDR,
    kupujacy przewozi samodzielnie samochod przez granice i bywa ze go
    nadal uzytkuje do czasu zarejestrowania w Polsce, kierujac nim po
    drogch publicznych.
    Ubezpieczenie OC, zielona karte ma z Niemiec wazna na 2 tygodnie lub
    dluzej, a krajowe ubezpieczalnie dokonuja ewentualnie doubezpieczenia,
    po wykonaniu w kraju przegladu technicznego.

    Stad pytanie, czy ktos zostal ukarany mandatem, odholowano jego
    samochod z drogi publicznej, po okazaniu do kontroli , jako dokumentu
    rejestracyjnego - dowodu rejestracyjnego, MDR ?

    Czy w przypadku szkody z OC, moze tak byc ze ubezpieczalnia wykorzysta
    "niewaznosc w Polsce MDR" dla wydania decyzji o odmowie wyplaty
    odszkodowania ?

    Czy kierujacy pojazdem po drogach publicznych, dzialajac w dobrej
    wierze, nieswiadomy postanowien Konwencji Paryskiej z roku 1926 i jej
    stanu prawnego na dzien kierowania pojazdem (lista krajow w ktorych MDR
    jest wazny - II strona wewnetrzna zielonej okladki) naraza sie na
    wykroczenie, mandat, ukaranie punktami karnymi, za kirowania pojazdem
    po drogach publicznych, bez posiadania waznego dokumentu rejestracji
    samochodu ?

    To pytanie jest istotne w szczegolnosci po wniesieniu skargi przez KE,
    w sprawie praktyk stosowanych w Polsce, a polegajacych na obowiazku
    wykonania kontroli technicznej pojazdu, po jego sprowadzeniu z
    zagranicy.
    Ubezpieczalnie warunkuja zawarcie doubezpieczenia OC okazaniem waznego
    zaswiadczenia z krajowej kontroli technicznej pojazdu.

    Moze tak byc ze skarga KE bedzie skuteczna i dodatkowa kontrola
    techniczna pojazdu w Polsce stanie sie niewymagalna.

    Czy wtedy ubezpieczalnie beda przygotowane na zawieranie
    doubezpieczenia OC, np. na podstawie waznego niemieckiego TUV ?

    Wydaje sie, ze rozwiazaniem problemu z "niewaznym Miedzynarodowym
    Dowodem Rejestracyjnym" jest powrot do tymczasowego dowodu
    rejestracyjnego (druk pomaranczowy w Niemczech), ktory uprawnia do
    przewozu pojazdu do miejsca rejestracji, czy stacji kontroli pojazdow.
    Ten dokument byl i jest nieuznawany na granicy RFN/PL i pojawila sie
    procedura przewozenia samochodow przez granice na lawecie z takim
    tymczasowym dowodem rejestracyjnym, rzekomo niewaznym.
    Ale jednak bardziej waznym od MDR, ktorego niewaznosc wynika z samej
    Konwencji, na postawie ktorego jst wydawany.

    Bez utraty ogolnosci, mozna wywnioskowac z Konwencji, ze
    urzedami/instytucjami wlasciwymi dla wydawania MDR obywatelom polskim
    sa polskie wydzialy komunikacji, czyli te, ktore wydaly krajowy dowod
    rejestracyjny. Poniewaz z Konwencji wynika, ze MDR to jedynie wyciag -
    duplikat krajowego dowodu rejestracyjnego.
    A niestety w chwili wydawania MDR ten oryginal krajowy nie istnieje, bo
    w Niemczech oryginalny dowod rejestracyjny (skasowany po sprzedazy
    samochodu) jest wydany na sprzedajacego, a nie kupujacego.
    Czyli MDR zostaje wydany w miejsce krajowego (?) dowodu rejestracyjnego
    a nie jako jego wtornik - duplikat-wyciag z niego.

    Z Konwencji wynika dalej, ze niemieckie wydzialy komunikacji sa
    wlasciwe do wydawania MDR, ale swoim obywatelom, czyli Niemcom, jako
    uzupelnienie Fahrzeugscheinu, przy wyjezdzie samochodem poza UE.
    A Polska jest w UE i w Polsce MDR jest niewazny.

    Dodatkowo MDR sa wydawane przez niemieckie wydzialy komunikacji
    cudzoziemcom.
    A z Miedzynarodowej Konwencji taka wlasciwosc nie wynika.
    ____________________________________________________
    ___
    Ale co istotne i czemu to pytanie.

    Czy gdy podczas kontroli drogowej importowanego z Niemiec pojazdu
    policjant zapozna sie z wpisami w MDR , II strona wewnetrzna okladki i
    stwierdzi ze MDR jest niewazny w Polsce,
    to jakie moze lub podejmie dzialania i na jakie dzialania moze byc
    narazony kierowca, dzialajacy w dobrej wierze .


    To samo w przypadku kolizji drogowej, wypadku.
    Czy ubezpieczalnia OC moze wtdy wylaczyc swoja odpowiedzialnosc i
    odmowic wyplaty odszkodowania ( kierowanie pojazdem mechanicznym po
    drodze publicznej bez wymaganego, waznego dowodu rejestracyjnego) .

    Bede wdzieczny jdynie za merytoryczna odpowiedz.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1