  • 1. Data: 2008-03-20 13:05:24
    Temat: Co przeczytać przed założeniem DG?
    Od: Tapatik <t...@b...adresu>

    Przymierzam się do założenia działalności gospodarczej.
    Jakie akty prawne sugerujecie przeczytać "przed", aby taki początkujący
    "biznesman" jak ja nie dał ciała?
    Kodeks Cywilny?

    Moje pytanie wynika z lektury tutejszej grupy.
    Jak tak sobie człowiek poczyta do czego może prowadzić brak wiedzy....

    --
    Pozdrawiam,
    Tapatik

  • 2. Data: 2008-03-20 13:39:21
    Temat: Re: Co przeczytać przed założeniem DG?
    Od: "mecenas" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Tapatik" <t...@b...adresu> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Moje pytanie wynika z lektury tutejszej grupy.
    > Jak tak sobie człowiek poczyta do czego może prowadzić brak wiedzy....

    Polecam jeszcze:
    kodeks pracy
    kodeks postępowania cywilnego
    ordynację podatkową
    ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych
    ustawę o swobodzie gospodarczej
    kodeks spółek handlowych
    kodeks karny
    i wiele innych, których nie wymienian z braku czasu.

    Oraz obowiązkowa lektrura "Ziemi obiecanej" :)

    Michał

  • 3. Data: 2008-03-20 13:46:20
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    mecenas pisze:
> [...]
    > kodeks spółek handlowych
    > kodeks karny
    > i wiele innych, których nie wymienian z braku czasu.

    Tyle że po przeczytaniu tych ustaw przedsiębiorca raczej nie będzie
    wiedział jak w praktyce prowadzić firmę od strony prawnej. Ponieważ tego
    jest zbyt dużo.

    Trzeba się do tego zabrać od innej strony: najpierw przeczytać
    poradnik, który jak krowie wytłumaczy co gdzie i kiedy (czyli przy
    zakładaniu: zrób to, to i to. A potem: co miesiąc rozliczaj to to to i
    to w taki i taki sposób na takich i takich formularzach itd.).

    Polecam ABC Small Businessu pana Markowskiego.

    Jeśli już powyższe będzie miał w małym palcu, to może się zabierać za
    czytanie ustaw - podatkowych w pierwszej kolejności.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 4. Data: 2008-03-20 14:03:01
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Tapatik <t...@b...adresu> writes:

    [...]

    > Jak tak sobie człowiek poczyta do czego może prowadzić brak
    > wiedzy....

    Brak wiedzy może doprowadzić do dożywocia i wizyty komornika, a w USA
    nawet do śmierci :)

  • 5. Data: 2008-03-20 16:09:04
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Tapatik" <t...@b...adresu> napisał

    > Przymierzam się do założenia działalności gospodarczej.
    > Jakie akty prawne sugerujecie przeczytać "przed", aby taki początkujący
    > "biznesman" jak ja nie dał ciała?

    To dość rozległa wiedza a ryzyko błędu i możliwe konsekwencje
    spore. To trochę tak, jakbyś zapytał "chcę mojemu dziecku zrobić
    operację zastawki serca, jakie książki powinienem przejrzeć żeby
    czegoś nie spieprzyć". ;> Jeśli naprawdę jesteś całkiem zielony
    to może po prostu zdaj się na wiedzę *dobrego* biura rachunkowego
    a swoją drogą czytaj ustawy, prasę fachową itp. - tak dla ogólnej
    orientacji, inspiracji itp.
    Aha, dodatkowym utrudnieniem jest szybkozmienność prawa
    i rozproszenie regulacji po licznych ustawach, rozporządzeniach
    itp. Księgowi i doradcy śledzą te zmiany na bieżąco a twojego
    czasu szkoda na to, bo nie będziesz miał kiedy zająć się swoim
    biznesem i zarabianiem pieniędzy.

  • 6. Data: 2008-03-20 18:07:25
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl> writes:

    [...]

    > Aha, dodatkowym utrudnieniem jest szybkozmienność prawa

    Tak swoją drogą, to niedługo czeka nas zmiana ustawy o swobodzie
    gospodarczej.

  • 7. Data: 2008-03-20 19:05:21
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Tapatik" <t...@b...adresu> wrote in message
    > Przymierzam się do założenia działalności gospodarczej.
    > Jakie akty prawne sugerujecie przeczytać "przed", aby taki początkujący
    > "biznesman" jak ja nie dał ciała?
    > Kodeks Cywilny?

    Oprócz wyminionych dodam: Ustawy: sprzedaży konsumenckiej (jeśli taką
    prowadzisz), o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (czy jakoś tak).

    Podstawa to KC, przepisy podatkowe, KP jak zatrudniasz, KSH jak to spółka
    inna niż cywilna.

    Jeśli prowadzisz jaką specyficzną działalność typu żywność, artykuły
    niebezpieczne itd to branżowe przepisy.
    Jeśli internet ma coś z tym wspólnego to ustawa o świadczeniu usług drogą
    elektroniczną.
    Przyda się też kodeks karny (rozdziały o mieniu, przestępstwa gospodarczych
    i dokumentach).

    Miłego dnia, wesołych Świąt!;)

  • 8. Data: 2008-03-20 19:08:46
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "mecenas" <m...@o...pl> wrote
    > kodeks postępowania cywilnego

    Oj, chyba nie tak często się procesujemy... ;)
    Zato prędzej myślę, że kodeks postępowania administracyjnego,w końcu urzędy
    będą go cisnąć, wtedy warto sięgnąć.

  • 9. Data: 2008-03-20 22:07:20
    Od: "zenek" <z...@z...zz>

> [...]
    >
    > Moje pytanie wynika z lektury tutejszej grupy.
    > Jak tak sobie człowiek poczyta do czego może prowadzić brak wiedzy....

    Polecam też czytanie pl.soc.prawo.podatki. Jak sobie przeczytasz ostatnich
    kilka tysięcy postów, to nabierzesz troszkę rozeznania. Niektórzy stali
    bywalcy grupy (np.Gotfryd Smolik czy Maddy) mają niesamowitą wiedzę.

    Pozdrawiam
    zenek

  • 10. Data: 2008-03-25 07:01:33
    Od: Tapatik <t...@b...adresu>

    Użytkownik mecenas napisał:

> [...]
    > kodeks karny
    > i wiele innych, których nie wymienian z braku czasu.
    >
    > Oraz obowiązkowa lektrura "Ziemi obiecanej" :)

    Te pierwsze to jeszcze rozumiem, ale "Ziemia obiecana"?
    Możesz wytłumaczyć?

    --
    Pozdrawiam,
    Tapatik