  • 1. Data: 2004-05-25 18:57:19
    Temat: Co można zrobić (?), gdy najemca nie opłaca czynszu?
    Od: "martiN" <m...@o...pl>

    Co może zrobić właściciel nieruchomości, gdy najemca nie reguluję czynszu i
    opłat za energię, gaz etc.?
    Sytuacja wygląda następująco: kolega wynajął swój (własnościowy) dom 1
    lutego 2002 roku, ustalił z najemcą, sporządzając odpowiednią umowę
    (zerejestrowaną w US-pełny legal), że czynsz wynosi 2000pln/mies. plus
    opłaty za zużycie prądu, gazu, wody oraz wywóz szamba. Te wszystkie opłaty
    ponosi najemca. Wszystko było OK do grudnia 2003 roku, ponieważ ostatniej
    wpłaty najemca dokonał za miesiąc październik i listopad, później już NIC.
    Ani czynszu, ani opłat za bieżącą eksploatację. Dodatkowo powiem, że Umowa
    Najmu WYGASŁA 29 kwietnia 2004roku, mimo to najemca nie opuszcza
    wspomnianego domu i "gwiżdże" na wszystko !
    To, że trzeba złożyć pozew do sądu o zapłatę należności (11.000pln+opłaty),
    to jest oczywiste-jak będzie z egzekucją (?), to różnie bywa...Natomiast
    moje pytanie dotyczy, tego czy wynajmujący może zgodnie z prawem (to w końcu
    jego własność) poprostu wejść do domu i wyrzycić najemcę z lokalu (Umowa
    WYGASŁA), czy musi być asysta policji (czy może sam to zrobić), ewentualnie
    podczas rozmowy z najemcą zadzwonić po policję, aby ta usuneła intruza ?
    Ewentualnie czy może odciąć wszelkie media od wspomnianego budynku, aby
    utrudnić dalsze zamieszkiwanie najemcy?

    Generalnie, co zrobić w tej sytuacji, jak się pozbyć najemcy, jak
    wyegzekwować należność, jak się zabezpieczyć, aby dług można było jakoś
    wyegzekwować w przyszłości?
    Dodam, że wspomniany znajomy, to starszy pan, który nigdy wcześniej nie był
    w podobnej sytuacji i nie wie zupełnie jak sobie z tym poradzić. Ja,
    osobiście powiedziałem mu, że jeżeli ta sytuacja dotknęłaby mnie osobiście,
    to wszedłbym do swojego domu, pod nieobecność najemcy, zmienił zamki a
    majątek dłużnika potraktował jako swój tzn. jako rozliczenie zaległych opłat
    (o ile coś wartościowego by tam było)...

    Co Wy na to??
    Pozdro martiN

  • 2. Data: 2004-05-25 19:27:32
    Temat: Re: Co można zrobić (?), gdy najemca nie opłaca czynszu?
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

    > osobi?cie powiedziałem mu, że jeżeli ta sytuacja dotknęłaby mnie osobi?cie,
    > to wszedłbym do swojego domu, pod nieobecno?ć najemcy, zmienił zamki a
    > majštek dłużnika potraktował jako swój tzn. jako rozliczenie zaległych opłat
    > (o ile co? warto?ciowego by tam było)...
    > Co Wy na to??

    A my na to, że dłużnik jak będzie cwany, to jeszcze policję wezwie, i
    starszy pan będzie oskarżony o włamanie.
    Polecam przeczytanie ustawy o ochronie praw lokatorów. Tam jest wszystko
    ładnie napisane.
    A na przyszłość: prąd, gaz, telefon itp. najemca powinien opłacać na
    swoje nazwisko, a co do niepłacenia czynszu, to takie jest prawo (jak we
    wspomnianej ustawie i trzeba je stosować.

    chester

  • 3. Data: 2004-05-25 21:01:16
    Od: "martiN" <m...@o...pl>

    > A my na to, że dłużnik jak będzie cwany, to jeszcze policję wezwie, i
    > starszy pan będzie oskarżony o włamanie (...)
    > chester

    chester

    ... rozmawiałem z P.policjantem na infolinii 997, co w tej sytuacji(?),
    policjant powiedział, żeby tylko zgłosić się do Dzielnicowego, pod który
    podlega nieruchomość i ON będzie chętnie asystował przy wyrzuceniu
    uciążliwego lokatora...zgodnie z prawem-tak powiedział.

  • 4. Data: 2004-05-26 06:47:08
    Od: "m." <m...@w...pl>

    Użytkownik "martiN" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > podczas rozmowy z najemcą zadzwonić po policję, aby ta usuneła intruza ?
    > Ewentualnie czy może odciąć wszelkie media od wspomnianego budynku, aby

    Oczywiście - to jego własność. Osoba która nadal tam mieszka nie ma żadnego
    tytułu prawnego do przebywania w tych pomieszczeniach. Teoretycznie mozna
    samemu zmienić zamki, ale lepiej tego nie robić - bo potem najemca powie że
    coś zniszczono albo ukradziono... Najlepiej przyjechać w asyscie policji i
    wyrzucić intruza. Media można odciąć. W końcu umowę z dostawcami gazu czy
    prądu podpisywał właściciel.

    > Generalnie, co zrobić w tej sytuacji, jak się pozbyć najemcy, jak
    > wyegzekwować należność, jak się zabezpieczyć, aby dług można było jakoś
    > wyegzekwować w przyszłości?

    Wg kodeksu cywilnego wynajmujący może żeby zabezpieczyć niezapłacony czynsz
    i świadczenia dodatkowe (woda, gaz, prąd) zająć rzeczy ruchome które najemca
    posiada w mieszkaniu czy domku. Dlatego dobrze jest miec przy sobie
    policję - powolać się na art. 670 k.c. o ustawowym prawie zastawu i spisać
    przynajmniej te cenniejsze przedmioty, żeby później nie było że coś
    wynajmujący ukradł.

    Od 30 kwietnia wyliczyć temu najemcy kwotę za bezumowne korzystanie z
    nieruchomości. Wysłać przedsądowe wezawanie do zapłaty - zaległy czynsz +
    odsetki + bezumowne korzystanie + za niezaplacone media; postraszyć kosztami
    postępowania sądowego, wynajęcia kancelarii.

    powodzenia

    m.

  • 5. Data: 2004-05-26 07:32:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <c91ei7$so8$1@atlantis.news.tpi.pl>, m. wrote:
    > Oczywiście - to jego własność. Osoba która nadal tam mieszka nie ma żadnego
    > tytułu prawnego do przebywania w tych pomieszczeniach. Teoretycznie mozna

    Podasz podstawę prawną która pozwala policji bez nakazu sądowego
    wyeksmitować z mieszkania taką osobę?

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2004-05-26 07:47:36
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

> [...]
    > podlega nieruchomość i ON będzie chętnie asystował przy wyrzuceniu
    > uciążliwego lokatora...zgodnie z prawem-tak powiedział.

    Tak, jak masz sądowy nakaz eksmisji, to owszem.
    W pozostałych przypadkach to najemca niestety jest "na prawie".
    U nas chroniony jest silniej najemca niż wynajmujący i poniekąd jest to
    słuszne, niestety my, wynajmujący mamy o tym inne zdanie, ale cóż...

    Luknij do ustawy o ochronie praw lokatorów. Tam to jest opisane
    dokładnie i ze szczegółami. To jest właśnie prawo, które stosować
    należy. W pozostałych przypadkach, opisywanych przez p.policjanta i m.
    to niestety najemca ma rację :-(

    chester

  • 7. Data: 2004-05-26 07:49:49
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

    To w sumie ciekawe. IMO może, ale najemca może sobie podłączyć, wszak ma
    czyste konto, bo przecież długi nie jego obciążają.

    > Podasz podstawę prawną która pozwala policji bez nakazu sądowego
    > wyeksmitować z mieszkania taką osobę?

    Hehe, Prawo dżungli, Art. 9 paragraf 9 punkt 7:
    "pan władza ma zawsze rację" :-)

    chester

  • 8. Data: 2004-05-26 09:36:31
    Od: "m." <m...@w...pl>

  • 9. Data: 2004-05-26 10:47:50
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

> [...]
    > podobno prawo własności od czasów wielkiej rewolucji francuskiej święte

    IMHO w przypadku mieszkania tak nie jest - trzebaby uzyskać nakaz
    eksmisji 'na bruk' bo nie przysługuje lokal zastępczy i tyle.
    Nie można tak po prostu kogoś z domu wyrzucić, nawet jak nie ma umowy i
    sam policjatn tu nie pomoże. Ale jeśli nie ma już umowy, to pewności
    absolutniej nie mam, niech się wypowie jakiś prawnik...

    chester

  • 10. Data: 2004-05-26 12:02:17
    Od: "m." <m...@w...pl>

    Użytkownik "chester" <c...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > sam policjatn tu nie pomoże. Ale jeśli nie ma już umowy, to pewności
    > absolutniej nie mam, niech się wypowie jakiś prawnik...

    masz rację - na bruk nie można. Ale tutaj sytuacja jest ułatwiona - nie ma
    umowy, nie ma tytulu prawnego do lokalu. Tak przykładowo - przychodzi do
    ciebie kolega i mówi, stary pożycz mi mieszkania na 3 dni jak wyjedziesz. Ty
    pożyczasz. A właściwie użyczasz - ustna, nieodpłatna umowa użyczenia. Ma
    tytuł prawny do lokalu. Ale po 3 dniach ty przyjeżdżasz a on nie oddaje ci
    mieszkania. I co zamieszkasz w hotelu a do sądu o eksmisję złożysz pozew?
    Nie przyjdziesz z policjantami, pokażesz im akt własności a oni mu powiedzą
    wynocha. Logiczne?

    m.