  • 1. Data: 2003-06-16 12:52:30
    Temat: Citi i sąd właściwy miejscowo
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Witam,
    w regulaminie kart kredytowych Citi zaintrygowało mnie postanowienie par 35.
    ust. 2. Brzmi ono: "Sprawy z zakresu windykacji roszczeń banku (...)
    powstałe na tle wykonywania Umowy (...) będą rozstrzygane według swobodnego
    wyboru Banku przez: (...)" W tym miejscu następuje lista ośmiu sądów z
    Warszawy i okolic, a dalej jest: "lub sąd właściwy dla siedziby centrali lub
    oddziałów Banku albo sąd właściwości ogólnej".

    Moje pytanie w związku z tym jest takie: jak się te zapisy mają do przepisów
    KC, a w szczególności do: Art. 3851. § 1. Postanowienia umowy zawieranej z
    konsumentem nie uzgodnione indywidualnie nie wiążą go, jeżeli kształtują
    jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco
    naruszając jego interesy (niedozwolone postanowienia umowne). Nie dotyczy to
    postanowień określających główne świadczenia stron, w tym cenę lub
    wynagrodzenie, jeżeli zostały sformułowane w sposób jednoznaczny. § 3. Nie
    uzgodnione indywidualnie są te postanowienia umowy, na których treść
    konsument nie miał rzeczywistego wpływu. W szczególności odnosi się to do
    postanowień umowy przejętych z wzorca umowy zaproponowanego konsumentowi
    przez kontrahenta.

    oraz do:
    Art. 3853. (127) W razie wątpliwości uważa się, że niedozwolonymi
    postanowieniami umownymi są te, które w szczególności: 23) wyłączają
    jurysdykcję sądów polskich lub poddają sprawę pod rozstrzygnięcie sądu
    polubownego polskiego lub zagranicznego albo innego organu, a także
    **narzucają rozpoznanie sprawy przez sąd, który wedle ustawy nie jest
    miejscowo właściwy**.

    Moim zdaniem treść tego przepisu regulaminu zdaje się być kompletnym bublem
    i jeżeli tak, to bank trochę się tym kompromituje. Uważam, że ten przepis
    jest wiążący dla klienta tylko w tej części, w której bank może działać
    zgodnie z zasadami ogólnymi, ale to z kolei powoduje, że zamieszczanie tego
    przepisu w treści regulaminu staje się zbyteczne. Sprawia to wszystko takie
    wrażenie, że najpierw Bank sobie określił właściwość w okolicy Warszawy,
    potem sąd orzekł, że taka klauzula jest niedozwolona, w związku z tym bank
    zamiast ten punkt skreślić dopisał kilka dalszych warunków. Ech...

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 2. Data: 2003-06-16 15:50:27
    Temat: Re: Citi i sąd właściwy miejscowo
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org> writes:

    > Moim zdaniem treść tego przepisu regulaminu zdaje się być kompletnym bublem
    > i jeżeli tak, to bank trochę się tym kompromituje.

    Banki (i nie tylko) maja tak, ze umieszczaja w umowach niedozwolone
    klauzule liczac na to, ze klient tego nie wie i ze bedzie sie do nich
    stosowal. W duzej czesci przypadkow zreszta tak jest.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator