  • 1. Data: 2007-02-10 08:26:59
    Temat: Budowa extremalnej trasy rowerowej
    Od: Malauch <m...@p...onet.pl>

    Witam
    Postanowilem wraz z rowerowa ekipa z mojej miejscowosci poprowadzic w lesie
    extremalna trase dla rowerow gorskich. W stylu tras znanych np. z Kanady.
    Chcemy wszystko zrobic legalnie i z wszystkimi pozwoleniami. Urzad miasta
    jest przychylnie do nas nastawiony. W planie mamy przedewszystkim
    poprawienie nawierzchni i wyprofilowanie zakretow, z czym nie bedzie raczej
    wiekszych problemow prawnych bo na remont drogi chyba nie trzeba
    specjalnych pozwolen. Ale pewne trudnosci prawne dostarcza nam postawienie
    dodatkowych drewnianych przeszkod, takie podesty, kilka konczacych sie
    malymi uskokami.
    Przykladowe konstrukcje:

    http://www.mmba.org/gallery/freeride_design_studio/l
    adderconcept
    http://www.mmba.org/gallery/album02/9159_G
    http://www.mmba.org/gallery/breck/Img_3186

    I teraz pytanie do szanownych gruowiczow, jak zakwalifikowac takie
    podesty/pomosty? Moze to funkcjonowac jako tzw. mala architektura? Musi byc
    policzona wytrzymalosc dla takiej konstrukcji przez osobe z uprawnieniami
    budowlanymi??? Przeciez nie ma raczej zadnych norm budowlanych do tego typu
    konstrukcji. Jak zrobic cos takiego bez nadmiernej ilosci biurokracji?
    Dodam jeszcze ze samo wykonanie nalezaloby do duzej grupy wolontariuszy. Na
    wykonanie przez specjalistyczna firme nie ma szans, bo takich firm nie ma.
    Z tego co wiem bedzie to pierwsza w Polsce legalna trasa rowerowa tego
    typu.
    I jeszcze jedna wazna kwestia, jak zabezpieczyc sie przed osobami, ktore sie
    uszkodza na trasie i beda chcialy pozwac gmine w celu dostania
    odszkodowania. Regulamin podpisany przez Urzad Miasta, gdzie byloby
    napisane m.in. "nigdy nie najezdzaj na drewniane konstrukce, bez
    wczesniejszego
    upewnienia sie ze jestes w stanie je przejechac" albo "jedziesz na wlasna
    odpowiedzialnosc" jest wystarczajacym zabezpieczeniem?
    Pozdrawiam

    Malauch

  • 2. Data: 2007-02-10 20:41:10
    Temat: Re: Budowa extremalnej trasy rowerowej
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Uzytkownik "Malauch" <m...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

    Zakwalifikowac to nalezy jako obiekty malej architektury. A wiec zgloszenie z
    rysunkiem. Musisz dolaczyc zgode administratora terenu.

    Ale przy okazji radze:

    1) Powierzcie projekt jakiejs osobi albo firmie specjalizujacej sie w tym. Jak
    takiej nei znajdziecie, albo bedzie zbyt droga, to przynajmniej niech ten
    projekt wykona jakis inzynier i sie pod tym podpisze. Bo póki sie nic nei
    stanie, to wszystko bedzie wpozadku. Ale jakby tak nei daj boze taka
    równowaznia sie zlamala i ktos sie polamal (o smierci nie wspominajac), to Was
    pozamykaja za to.

    2) Ubezpieczcie sie od odpowiedzialnosci cywilnej i nieszczesliwych wypadków.
    Zeby nie wiem co, to zawsze ktos sobie cos tam moze zrobic. Zacznal Was ciagac
    po sadach o odszkodowanie, o to, ze drzewo w lesie roslo.

    3) Zapoznaj sie z ROZPORZADZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 wrzesnia
    2001 r. w sprawie szczególowych zasad i warunków prowadzenia dzialalnosci w
    dziedzinie rekreacji ruchowej. (Dz. U. z dnia 20 wrzesnia 2001 r.). Tam jest
    kilka innych obowiazków dla Was. Musi byc regulamin przykaldowo, osoba z
    uparwnieniami opiekujaca sie obiektem, ubezpieczenie (pisalem wyzej). No i
    Ustawa o Kulturze Fizycznej, choc tam jest niewiele poza delegacja dla
    rozporzadzenia.

  • 3. Data: 2007-02-10 22:15:25
    Od: Malauch <m...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik wrote:
    > 1) Powierzcie projekt jakiejs osobi albo firmie specjalizujacej sie w tym.
    > Jak takiej nei znajdziecie, albo bedzie zbyt droga, to przynajmniej niech
    > ten projekt wykona jakis inzynier i sie pod tym podpisze.

    Niestety firmy dzialajacej w tej branzy w Polsce nie ma. To by bylo
    najlepsze rozwiazanie, ale jak nie ma to trzeba sobie jakos poradzic
    samemu. A co do inzyniera to rzeczywiscie trzeba bedzie jakiegos znalezc.

    > 2) Ubezpieczcie sie od odpowiedzialnosci cywilnej i nieszczesliwych
    > wypadków.

    Ale kto ma sie ubezpieczyc? Urzad Miasta, bo to najprawdopodobniej bedzie
    jego trasa?

    > 3) Zapoznaj sie z ROZPORZADZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12
    > wrzesnia 2001 r. w sprawie szczególowych zasad i warunków prowadzenia
    > dzialalnosci w dziedzinie rekreacji ruchowej.

    Wlasnie przeczytalem to rozporzadzenie i wszystko co tam jest napisane
    dotyczy organizowania zajec w dziedzinie rekreacji ruchowej. A my chcemy
    tylko udostepnic przygotowana trase. Wiec chyba opiekun obiektu nie jest w
    naszym przypadku wymagany. Mysle za nasz projekt jest najbardziej podobny
    do tzw. sciezek zdrowia, gdzie sa rozne przyrzady do cwiczen (drazki itp.)
    Sa jakies regulacje prawne dotyczace sciezek zdrowa?
    I czy zapis w regulaminie "jedziesz na wlasna odpowiedzalnosc" (spotkalem w
    Czechach takie napisy przed trudniejszymi odcinkami drog/szlakow w gorach)
    nie jest wystarczajacym zabezpieczniem w razie wypadku i sprawy w sadzie?
    Pozdrawiam

    Malauch

  • 4. Data: 2007-02-10 22:25:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Malauch" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Niestety firmy dzialajacej w tej branzy w Polsce nie ma. To by bylo
    > najlepsze rozwiazanie, ale jak nie ma to trzeba sobie jakos poradzic
    > samemu. A co do inzyniera to rzeczywiscie trzeba bedzie jakiegos znalezc.

    W tej braży sciśle pewnie nie ma. Ale są takie, któe projektują place zabaw czy
    inne tory przeszkód. Wbrew pozorom zakres przepisów jest zbieżny. To, czego nie
    wiedzą dowiedzą się od Was.

    > Ale kto ma sie ubezpieczyc? Urzad Miasta, bo to najprawdopodobniej bedzie
    > jego trasa?

    Czyli chcecie to tak samopas w lesie zostawić? Skoro to ma być Urzędu Miasta, to
    pewnie urząd ma coś takiego, jak Miejski Ośrodek Kultury. Pod tym bym
    "podwiesił" obiekt i oni powinni się ubezpieczyć.

> [...]
    > do tzw. sciezek zdrowia, gdzie sa rozne przyrzady do cwiczen (drazki itp.)
    > Sa jakies regulacje prawne dotyczace sciezek zdrowa?

    To dalej rekreacja ruchowa.

> [...]
    > nie jest wystarczajacym zabezpieczniem w razie wypadku i sprawy w sadzie?

    Boję się, że nie. Per analogia do tabliczki na polu minowym, że tam są miny. Jak
    ktoś sobie krzywdę zrobi, to też będziesz odpowiadał.

  • 5. Data: 2007-02-11 09:40:57
    Od: Malauch <m...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > W tej braży sciśle pewnie nie ma. Ale są takie, któe projektują place
    > zabaw czy inne tory przeszkód. Wbrew pozorom zakres przepisów jest
    > zbieżny. To, czego nie wiedzą dowiedzą się od Was.

    Rzeczywiscie mozna sprobowac porozmawiac z firma ktora zajmuje sie budowa
    sciezek zdrowia/placow zabaw. Jak nie beda chcieli wybudowac, to
    przynajmniej moze poinformuja jakies sa dokladnie przepisy dla tego typu
    konstrukcji.

    > Czyli chcecie to tak samopas w lesie zostawić? Skoro to ma być Urzędu
    > Miasta, to pewnie urząd ma coś takiego, jak Miejski Ośrodek Kultury. Pod
    > tym bym "podwiesił" obiekt i oni powinni się ubezpieczyć.

    Trasa ma byc w lesie, czyli jest to teren nalezacy do Lasow Panstwowych.
    Wiec wystapilismy do Nadlesnictwa o uzyczenie drogi na trase MTB (teraz
    jestemy na tym etapie). Mamy nadzieje ze Nadlesnictwo sie zgodzi i podpisze
    umowe z urzedem miasta. A moze lepiej zalozyc jakas organizacje non-profit
    lub reanimowac jakas stara, typu klub sportowy itp. I wystapic jako taka
    organizacja?
    Chyba ze jako zostawienie samopas w lesie masz na mysli to ze po wybudowaniu
    ze wszystkimi pozwolenia bedzie sobie poprostu taka trasa w lesie bez
    stalego nadzoru to dokladnie tak bedzie. Oczywiscie wszystkie uszkodzenia
    trasy beda naprawiane na bierzaco. Ale nikt nie bedzie tego pilnowal non
    stop, tak samo jak nikt nie pilnuje szlakow w gorach.

    > To dalej rekreacja ruchowa.

    Domyslam sie ze to jest rekreacja ruchowa, ale to rozporzadzenie jest
    odnosnie "zasad i warunkow prowadzenia dzialatnosci w dziedzinie rekreacji
    ruchowej." W paragrafie pierwszym jest napisane ze dotyczy to "osób
    fizycznych i prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających
    osobowości prawnej, prowadzących w obiektach, na terenach zamkniętych i w
    środowisku otwartym, w sposób stały i sezonowy, nieodpłatnie i za
    odpłatnością, zorganizowaną działalność w dziedzinie rekreacji ruchowej w
    zakresie:
    1) zajęć, podczas których prowadzone są różne formy rekreacji ruchowej,
    2) innych form aktywnego wypoczynku rekreacyjno-sportowego, a w
    szczególności: biwaków, obozów, rajdów, zlotów, spływów, turniejów,
    festynów i zawodów amatorskich." Ja to rozumiem tak, ze gdybym chcial
    prowadzic zajecia na tej trasie to wtedyby obowiazywalyby mnie te przepisy.
    Ale jesli chodzi o wybudowanie trasy to chyba nie te przepisy?

    > Boję się, że nie. Per analogia do tabliczki na polu minowym, że tam są
    > miny. Jak ktoś sobie krzywdę zrobi, to też będziesz odpowiadał.

    Dobrze wiedziec, bo tego sie nie spodziewalem.
    Pozdrawiam

    Malauch

  • 6. Data: 2007-02-11 09:49:16
    Od: Malauch <m...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]

    lub reanimowac jakas stara, typu klub sportowy itp. I wystapic jako taka
    Chyba ze jako pozostawienie samopas, rozumiesz to ze po wybudowaniu ze
    wszystkimi pozwoleniami, zostawimy to w lesie bez stalego nadzoru to
    dokladnie tak bedzie. Oczywiscie bedziemy sprawdzac stan techniczny trasy i
    naprawiac wszystkie uszkodzenia na bierzaco, ale nie bedziemy pilnowac kto
    i jak tam jezdzi. Na zasadzie szlakow turystycznych w gorach.

> [...]

    2) innych form aktywnego wypoczynku rekreacyjno-sportowego, a w
    szczególności: biwaków, obozów, rajdów, zlotów, spływów, turniejów,
    Czyli przepisy z tego rozporzadzenia obowiazywalyby mnie w sytuacji gdybym
    chcial prowadzic zorganizowane treningi na tej trasie, ale nie teraz gdzie
    chce doprowadzic do wybudowania trasy. Chyba ze sie myle?

    > Boję się, że nie. Per analogia do tabliczki na polu minowym, że tam są
    > miny. Jak ktoś sobie krzywdę zrobi, to też będziesz odpowiadał.

    Dobrze wiedziec, bo tego sie nie spodziwalem.
    Dziekuje za odpowiedzi i pozdrawiam.

    Malauch

  • 7. Data: 2007-02-11 09:52:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > trasy beda naprawiane na bierzaco. Ale nikt nie bedzie tego pilnowal non
    > stop, tak samo jak nikt nie pilnuje szlakow w gorach.

    No to odpowiadać będzie nadleśnictwo. Chyba, ze rozwiążecie to poprzez użyczenie
    lub jakąś dzierżawę. Generalnie wszystko jest dobrze, dopóki jest dobrze.
    Najprościej podwiesić to pod coś istniejącego. W znanych mi przypadkach robiono
    to w ramach Miejskich / Gminnych Ośrodków Kultury.

    > Ale jesli chodzi o wybudowanie trasy to chyba nie te przepisy?

    Nie, co do budowy, to czywiście, ze nie. Napisałem, że przy okazji warto
    przeczytać. Bo przy budowie musisz dostosować sie do tych przepisów. Choćby
    tablica z miejscem na regulamin.

  • 8. Data: 2007-02-11 17:33:51
    Od: Malauch <m...@p...onet.pl>

    Dziekuje bardzo za odpowiedzi, napewno beda pomocne. Mam jeszcze jedno
    pytanie, a jakby postawic te pomosty jako lawki (takie do siedzenia,
    szczegolnie ze u nas nie beda napewno wyzsze niz 1m, a normalna wysokosc to
    50cm) albo jako rzezby terenowe. Prawda ze wtedy oficjalnie nie sluzylyby
    do jezdzenia po nich, ale zawsze mozna by je postawic legalnie i kto by
    chcial to i tak by po nich jezdzil.
    Jutro bede chodzil po odpowiednich urzedach i nadlesnictwie. Ciekawe co
    powiedza.
    Pozdrowienia

    Malauch

  • 9. Data: 2007-02-11 19:34:58
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Uzytkownik "Malauch" <m...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

    Od strony prawa budowlanego wiekszego problemu byc nie powinno. Tyle, ze i tu i
    tu obowiazuje zgloszenie. Od strony ewentualnej odpowiedzialnosci cywilnej, to
    moim zdaniem mozesz to nazwac dowolnie, a i tak istnieje realne zagrozenie. Z
    tego powodu nalezalo by sie dopytac dokladnie.