  • From: "castrol" <j...@w...blumen.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Brak mozliwosci kupienia biletu KM, co wtedy??
    Date: Tue, 8 Nov 2005 11:45:47 +0100

    Witam

    Pisze o Warszawie, bo nie wiem jak jest w innych miastach.

    Sprawa wyglada tak, chcemy sobie pojechac KM, tramwajem badz autobusem, ale
    nie mamy biletu, wszystkie kioski sa nieczyne, wiec decydujemy sie na zakup
    w autobusie.

    Wsiadamy do niego, i udajemy sie do kierowcy gdzie za dodatkowa oplata mamy
    mozliwosc kupna biletu.
    Ale kierowca mowi ze nie ma, nie chce sprzedac itp itd, i w tym momencie,
    zgodnie z regulaminem w pojezdzie, to pasazer odpowiada za brak waznego
    biletu. Dodam ze z pojazdu wysiasc nie mozemy bo pojazd juz jedzie.

    Co mam w zwiazku z tym myslec - bo uwazam ze takie dzialanie jest bezprawne,
    poniewaz ZTM nie potrafi zapewnic mi mozliwosci kupna biletu, tak jak ma to
    miejsce w przypadku PKP.

    Pozwole sobie jescze zacytowac wypowiedz Waldka Godela z grupy
    pl.regionalne.warszawa ktora w jakis sposob zmobilizowala mnie do napisania
    tego posta ;)

    "Wbrew kłamstwom napisanych w informacjach, to ich problem.
    Złożyli ofertę w sensie Kodeksu Cywilnego na przejazd z opłatą konkretnej
    kwoty u kierowcy. Idąc do kierowcy i prosząc o bilet wyrażasz chęć
    skorzystania z tej oferty, więc obie strony są związane umową.

    To, że kierowca nie chce przyjąć opłaty, bo nie potrafi udokumentować jej
    przyjęcia przy pomocy biletu to już problem ZTM.

    Tyle, że niestety czasem trzeba potem wykazać swoją rację w sądzie.
    Dobrze jest mieć świadków na to, że kierowca nie miał biletów - zawsze
    można próbować w przypadku natarczywych kanarów wezwać policję."

    oraz

    "Oprócz tego jakoś przeoczyłem w Kodeksie Cywilnym zapis, że jeżeli klient
    wyrazi chęć skorzystania z oferty handlowej, a ma możliwość skorzystania z
    innej, to oferent nie jest związany ofertą.

    Zauważ, że pasażer wsiadając do autobusu WIE, że oferuje mu się sprzedaż w
    autobusie (która dodatkowo kosztuje 60 groszy). NIE WIE natomiast, czy ten
    kierowca akurat mu odmówi. W momencie ewentualnej odmowy sprzedaży już
    jedzie tym autobusem i nie ma biletu nie ze swojej winy, bo on chciał
    skorzystać z konkretnej oferty przejazdu autobusem za opłatę w autobusie w
    wysokości 3 zł.
    Oferta przejazdu autobusem za opłatą w kiosku jest INNĄ ofertą, bo kosztuje
    2.40 zł
    Pasażer wchodzi, kierowca odmawia, autobus jedzie. W dodatku pasażer nie ma
    obowiązku wysiadać i czekać na przystanku na inny autobus - ma prawo się
    śpieszyć. Skoro ZTM OFERUJE przejazdy za opłatą w autobusie 3 zł i nie
    potrafi pobrać opłaty, to ich problem - może przyznać się do błędu i
    przewieźć pasażera bezpłatnie.
    Może również dawać kierowcom dużo biletów. Jeździ po mieście mnóstwo
    pojazdów kontrolujących ruch - mogą podawać bilety kierowcom - to jest ICH
    interes.
    ZTM nie ma natomiast prawa karać pasażerów, za to, że pracujący dla nich
    kierowca (pośrednio) nie jest w stanie zrealizować ich oferty."

    Czekam z niecierpliwoscia na rzeczowa dyskusje
    Jacek